Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-40/09/MN
z 23 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-40/09/MN
Data
2009.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
alkohol
kasa
kasa rejestrująca
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowania kas rejestrujących będzie podlegała sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, natomiast w stosunku do pozostałej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, Wnioskodawca, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, może korzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 29 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży napojów alkoholowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży napojów alkoholowych.


W złożonym wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność sezonową - „małą gastronomię” w nadmorskiej miejscowości. Nie zatrudnia Pan pracowników i wszystkie czynności wykonuje samodzielnie. Z tytułu prowadzonej działalności wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 40.000 zł i wcześniej nie powstał wobec Pana obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Nie prowadzi Pan również świadczeń innych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-8. Wskazał Pan również, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów ma obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, ponieważ taki alkohol posiada (piwo i wino).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy istnieje obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich towarów, pomimo, iż wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 40.000 zł, czy tylko alkoholu (piwa i wina)...


Zdaniem Wnioskodawcy obowiązany jest ewidencjonować obrót i kwotę należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu wyłącznie sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, ponieważ „dochody” nie przekroczyły 40.000 zł w poprzednim roku podatkowym i nigdy wcześniej nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 tej ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Należy jednak zauważyć, że zwolnienie to, zgodnie z § 3 ust. 4 tego rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ponadto w myśl § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż dokonuje Pan sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 40.000 zł, jak również wcześniej nie powstał obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże posiada Pan w sprzedaży napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2% (piwo i wino).

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do wskazanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której nie przekroczył Pan limitu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w związku z czym zastosowanie znajdzie przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, pozwalający korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, z wyjątkiem sprzedaży napojów alkoholowych – piwo i wino o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Stosownie bowiem do postanowień § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Reasumując obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowania kas rejestrujących będzie podlegała sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, natomiast w stosunku do pozostałej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, Wnioskodawca, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, może korzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej -powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj