Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-528/12-2/WS
z 27 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 30 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku startowego jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do świadczeń wypłacanych osobom na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej w ramach spółdzielni socjalnej (zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy),
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku startowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Pracy rozpoczyna realizację programu specjalnego realizowanego na podstawie art. 66a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2009 r. w sprawie programów specjalnych (Dz. U. z 2009 r. nr 50, poz. 401 z późn. zm.).

Program ten finansowany jest ze środków Funduszu Pracy i został przyjęty do realizacji przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

W ramach programu zaplanowano dla jego uczestników usługi i instrumenty rynku pracy przewidziane w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz specyficzne elementy wspierające zatrudnienie. Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy definicja specyficznych elementów wspierających zatrudnienie oznacza finansowanie z Funduszu Pracy racjonalnych wydatków innych niż usługi i instrumenty rynku pracy, niezbędnych do realizacji działań dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczestników programu specjalnego, adekwatnych do uwarunkowań lokalnego rynku pracy.

W Urzędzie Pracy specyficznym elementem wspierającym zatrudnienie będzie zasiłek startowy wypłacany świadczeniobiorcom w następujących sytuacjach:

  1. osobom, które otrzymają od UP środki na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej w ramach spółdzielni socjalnej (zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Kwotę tą osoba będzie mogła przeznaczyć na wypromowanie spółdzielni oraz utrzymanie się w okresie gdy prowadzona działalność nie przynosi jeszcze dochodów,
  2. osobom skierowanym przez UP do pracodawców na roboty publiczne (zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Zasiłek startowy wypłacany będzie tym osobom w pierwszym miesiącu pracy przed otrzymaniem wynagrodzenia od pracodawcy. Pozwoli on usamodzielnić się osobie w trudnym okresie przystosowania się do nowego otoczenia,
  3. osobom bezrobotnym, które skierowane będą na staż (zgodnie z art. 53 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Otrzymane środki stażysta będzie mógł przeznaczyć na dojazd do organizatora oraz utrzymanie się w pierwszym miesiącu trwania stażu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powyższa wypłata zasiłku startowego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy Urząd Pracy jest zobowiązany pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od wypłacanego świadczenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.) wskazane we wniosku świadczenie w postaci zasiłku startowego jest źródłem przychodu i podlega opodatkowaniu zgodnie z przytoczoną wyżej ustawą.

Jednocześnie świadczenie to nie jest zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od wypłaconego świadczenia Urząd Pracy powinien naliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy a świadczeniobiorcy wystawić informację PIT-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do świadczeń wypłacanych osobom na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej w ramach spółdzielni socjalnej (zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy),
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wypłacać zasiłki startowe – finansowane ze środków Funduszu Pracy - stanowiące specyficzny element wspierający zatrudnienie.

Zasiłki te będą wypłacane w następujących sytuacjach:

  1. osobom, które otrzymają od UP środki na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej w ramach spółdzielni socjalnej (zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).
  2. osobom skierowanym przez UP do pracodawców na roboty publiczne (zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).
  3. osobom bezrobotnym, które skierowane będą na staż (zgodnie z art. 53 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Co do zasady, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem, ww. zasiłki wypłacane osobom na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych), stanowią dla tych osób co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak podkreślić, że w stosunku do tych osób Wnioskodawca nie pełni obowiązków płatnika, zarówno w zakresie pobrania zaliczek na podatek jak i sporządzania informacji podatkowych.

Pozostałe natomiast świadczenia, wypłacane osobom skierowanym przez UP do pracodawców na roboty publiczne (zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) oraz osobom bezrobotnym, które skierowane będą na staż (zgodnie z art. 53 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) nie mieszczą się w żadnym ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Od ww. przychodów, stosownie do art. 35 ust. 5 ustawy, płatnik pobiera zaliczkę na podatek dochodowy stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3.

Natomiast art. 39 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. (…).

Reasumując, świadczenia wypłacane osobom skierowanym przez UP do pracodawców na roboty publiczne (zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) oraz osobom bezrobotnym, które skierowane będą na staż (zgodnie z art. 53 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) nie mieszczą się w żadnym ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie do poboru zaliczki na podatek dochodowy od ww. świadczeń.

Natomiast zasiłki wypłacane osobom na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej w ramach spółdzielni socjalnej (zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak podkreślić, iż w stosunku do tych osób Wnioskodawca nie pełni obowiązków płatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj