Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-99/09-2/DG
z 14 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-99/09-2/DG
Data
2009.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność
koszty uzyskania przychodów
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Czy poniesione koszty związane z wyżywieniem, zakwaterowaniem i zwrotów kosztów podróży stanowią cele statutowe? Jeżeli w/w koszty nie będą stanowić celów statutowych czy można je zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 361 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.02.2009r. (data wpływu 27.02.2009r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością statutową – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością statutową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Ośrodek Międzykulturowych I T „R” został utworzony 01 września 2008 r. jako instytucja kultury, uchwałą Rady Miasta nr …., na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 Iit. h) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz.1591 z późn. zm.) oraz art. 9 ust 1, art. 11, art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz.123 z późn. zm.).

Podstawowym celem działania Ośrodka jest prowadzenie działalności edukacyjnej, kulturalnej i badawczej. Do podstawowych zadań Ośrodka należy w szczególności:

  1. upowszechnianie, popularyzowanie, badanie polskiej kultury oraz kultur innych narodów i grup etnicznych,
  2. rekonstrukcja i twórcza kontynuacja kultury tradycyjnej oraz badanie jej związków z kulturą współczesną,
  3. pobudzanie społeczności lokalnej do kultywowania własnej tradycji oraz wspomaganie lokalnych inicjatyw kulturalnych.

Zgodnie ze statutem Ośrodek realizuje swoje cele przez:

  • organizowanie festiwali, przeglądów, koncertów, konferencji, seminariów, warsztatów, wystaw, projekcji, spotkań,
  • prowadzenie działalności animacyjnej i edukacyjnej,
  • tworzenie i gromadzenie dokumentacji,
  • prowadzenie działalności wydawniczej,
  • badanie kultury tradycyjnej i jej związków z kulturą współczesną samodzielnie lub we współpracy z innymi placówkami regionalnymi, krajowymi i zagranicznymi,
  • inicjowanie przedsięwzięć w kraju i poza jego granicami propagujących kulturę tradycyjną,
  • prowadzenie współpracy z instytucjami i organizacjami kulturalnymi, edukacyjnymi i naukowymi w mieście, regionie oraz w kraju i za granicą,
  • podejmowanie stałej różnorodnej działalności artystycznej,
  • organizowanie lokalnego środowiska twórczego poprzez stwarzanie warunków i możliwości do podejmowania wspólnych działań twórców i środowisk kulturalnych.

Przeważająca część zadań wiąże się z zapraszaniem artystów oraz specjalistów z zewnątrz, co powoduje pojawianie się kosztów związanych z ich przyjazdem, zakwaterowaniem (usługi hotelowe) oraz wyżywieniem (usługi gastronomiczne). Jednak są one niezbędne, by Ośrodek mógł spełniać swe podstawowe cele, do których został powołany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy poniesione koszty związane z wyżywieniem, zakwaterowaniem i zwrotów kosztów podróży stanowią cele statutowe...
  2. Jeżeli w/w koszty nie będą stanowić celów statutowych czy można je zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodu...

Ad. 1. Wszystkie koszty związane z zapraszaniem artystów i innych specjalistów będą stanowić cele statutowe, gdyż w przeciwnym razie Ośrodek nie mógłby spełniać swej roli do jakiej został powołany.

Ad. 2. Jeżeli zaistniałaby taka sytuacja, w której w/w koszty nie będą stanowić celów statutowych winny być one uznane jako koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne pod podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

  • działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,
  • kultu religijnego

Należy podkreślić, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Zależy ono od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
  3. oraz bez względu na termin- wydatkowane na cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Stosownie do art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wnioskodawca ponosi koszty związane z przyjazdem i zakwaterowaniem oraz wyżywieniem specjalistów oraz artystów. Koszty te z uwagi że są związane z prowadzeniem działalności statutowej będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Należy bowiem zauważyć, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, z zastrzeżeniem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy oraz gdy wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów).

W związku z powyższym wydatki na przyjazd, wyżywienie oraz noclegi nie wykraczające poza główny cel spotkania i nie mające charakteru reprezentacji (okazałości czy wystawności) są związane z głównym celem spotkania i tym samym są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Reasumując, wymienione powyżej wydatki związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością statutową należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów podlegających ogólnej regule klasyfikacji kosztów wyrażonej w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 150 zł w dniu 23.02.2009r. różnica w kwocie 70 zł zostanie zwrócona na nr podany przez Spółkę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj