Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-500/09/AL
z 22 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-500/09/AL
Data
2009.07.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
usługi ochrony zabytków
zabytek
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy korzystają ze zwolnienia od podatku planowane prace konserwatorskie i renowacyjne kościoła?



Wniosek ORD-IN 901 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009r. (data wpływu 20 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2009r. (data wpływu 29 czerwca 2009r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku planowanych prac konserwatorskich i renowacyjnych kościoła – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 14 maja 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku planowanych prac konserwatorskich i renowacyjnych kościoła.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 czerwca 2009r. (data wpływu 29 czerwca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr z dnia 16 czerwca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Kościół parafialny jest obiektem zabytkowym, zbudowanym w XIII wieku przez zakon. Wpisany do rejestru zabytków w księdze „A” Nr rejestru xxx z dnia 11 kwietnia 1964r. - barokowy, posiada wartość zabytkową i architektoniczną zasługuje na status pomnika historii. Kościół wymaga pilnego remontu i konserwacji kompleksowej.

Prace konserwatorskie i renowacyjne obejmują:

  • osuszenie bezinwazyjne murów kościoła systemem „”,
  • wykonanie drenażu i odwodnienia wokół kościoła,
  • wykonanie kanalizacji deszczowej wokół kościoła,
  • remont dachu i wieży kościoła w tym:
    - przekrycie kopuły wieży blachą cynkowo- tytanową,
    - remont kuli wykonanej z blachy cynkowej,
    - remont iglic wykonanych z blachy cynkowo- tytanowej,
    - przekładkę i uzupełnienie pokrycia dachowego wykonanego z łupka,
    - wymianę rynien i rur spustowych,
    - uzupełnienie gzymsów,
  • remont, czyszczenie i malowanie elewacji,
  • remont i konserwację organów kościelnych, zabytkowych z 1912r., wpisanych do rejestru zabytków w 2007r.

Do planowanych prac konserwatorskich zabytkowego kościoła Wnioskodawca jest w posiadaniu niżej wymienionych dokumentów:

  1. projekt prac konserwatorskich i renowacyjnych,
  2. ramowy program kosztów,
  3. pozwolenie konserwatorskie,
  4. pozwolenie budowlane,
  5. złożone są 4 wnioski o dotacje:
    - do Funduszu Kościelnego (msw),
    - do Marszałka Województwa,
    - do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
    - do Burmistrza Gminy.

Wnioskodawca oczekuje na decyzje o przyznaniu dotacji. Prace nie zostały rozpoczęte.

W uzupełnieniu z dnia 24 czerwca 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż przedstawione w wniosku usługi wykonywane będą na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Parafią a jednostkami świadczącymi usługi. Na każdy rodzaj zadania będzie zawarta umowa pojedyncza ponieważ na tamtejszym terenie nie ma firmy, która podjęłaby się wykonania usługi kompleksowej. Wnioskodawca planuje zadania wykonać etapami w latach 2009 - 2011, w miarę posiadanych środków, według kolejności wykazanej we wniosku, począwszy od wykonania odwodnienia i kanalizacji kościoła oraz osuszania murów kościoła.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż właściwym symbolem PKWiU dla wykonywanych prac przy kościele jest PKWiU 92 - ochrona zabytków, a wszystkie prace opisane we wniosku Wnioskodawca zalicza do prac z zakresu konserwacji zabytku, a więc prac zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto dla budynku kościoła parafialnego, na którym wykonywane będą usługi wymienione w wniosku, właściwym symbolem jest PKOB 1272 - budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy opisane usługi są opodatkowane na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy prace te są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1, jako usługi związane z ochroną zabytku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od zasady zawartej w art. 5 ustawy o VAT ustawodawca wprowadził w rozdziale 2 i 3 ww. ustawy wyjątki dotyczące zwolnienia określonych czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi o symbolu PKWiU ex 92 związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1), z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o VAT wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

1) Dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem, świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r., zostały wymienione usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem. Pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków, a w grupowaniu PKWiU 92.52.12.00.00 usługi ochrony zabytków.

Zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) pod symbolem PKOB 1272 mieszczą się budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych.

Klasa ta obejmuje:

  • Kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi itp.
  • Cmentarze i obiekty z nimi związane, domy pogrzebowe, krematoria.

Klasa nie obejmuje:

  • Budynków kultu religijnego wykorzystywanych jako muzea (1262).

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wprowadzonej ww. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Zgodnie jednak z ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Z treści art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
  • prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,
  • roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy – świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5 tj. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Kościół parafialny jest obiektem zabytkowym, wpisanym do rejestru zabytków w księdze „A” Nr rejestru xxx z dnia 11 kwietnia 1964r.

W latach 2009 – 2011 Wnioskodawca ma zamiar poddać powyższy kościół pracom konserwatorskim i renowacyjnym obejmującym:

  • osuszenie bezinwazyjne murów kościoła systemem „aquapol”,
  • wykonanie drenażu i odwodnienia wokół kościoła,
  • wykonanie kanalizacji deszczowej wokół kościoła,
  • remont dachu i wieży kościoła w tym:
    - przekrycie kopuły wieży blachą cynkowo-tytanową,
    - remont kuli wykonanej z blachy cynkowej,
    - remont iglic wykonanych z blachy cynkowo- tytanowej,
    - przekładkę i uzupełnienie pokrycia dachowego wykonanego z łupka,
    - wymianę rynien i rur spustowych,
    - uzupełnienie gzymsów,
  • remont, czyszczenie i malowanie elewacji,
  • remont i konserwację organów kościelnych, zabytkowych z 1912r., wpisanych do rejestru zabytków w 2007r.

Do planowanych prac konserwatorskich zabytkowego kościoła Wnioskodawca jest w posiadaniu: projektu prac konserwatorskich i renowacyjnych, ramowego programu kosztów, pozwolenia konserwatorskiego, pozwolenia budowlanego.

Wnioskodawca wskazał również, iż na wykonywane w powyższym kościele prace będą zawarte umowy cywilnoprawne zawarte pomiędzy Parafią a jednostkami świadczącymi usługi. Na każdy rodzaj zadania będzie zawarta umowa pojedyncza, ponieważ na tamtejszym terenie nie ma firmy, która podjęłaby się wykonania usługi kompleksowej.

Wnioskodawca wskazał, iż właściwym symbolem PKWiU dla wykonywanych prac jest PKWiU 92 - ochrona zabytków, a wszystkie prace opisane we wniosku Wnioskodawca zalicza do prac z zakresu konserwacji zabytku.

Ponadto dla budynku kościoła parafialnego, na którym wykonywane będą usługi wymienione w wniosku, właściwym symbolem jest PKOB 1272 - budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oraz w świetle zacytowanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż o ile faktycznie wykonywane prace konserwatorskie i renowacyjne Kościoła parafialnego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92 a konkretnie PKWiU 92.52.12-00.00 – usługi ochrony zabytków, podlegają one zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 11 załącznika Nr 4 do tej ustawy, gdyż nie zostały wymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Jednocześnie tut. organ pragnie nadmienić, iż w przypadku usług budowlanych wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB 1272 (budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych) zgrupowanych w dziale PKWiU 45 „Roboty budowlane”, zastosowanie znalazłaby stawka podstawowa, tj. 22%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację świadczonych na jego rzecz usług do właściwego grupowania PKWiU oraz klasyfikację obiektu budowlanego do właściwego grupowania PKOB.

Należy bowiem zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług czy obiektów budowlanych. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) – zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy, którzy będą wykonywać prace konserwatorskie i renowacyjne kościoła.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany którekolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby przedmiotowe usługi konserwatorskie i renowacyjne zostały sklasyfikowane jako roboty budowlane PKWiU 45) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj