Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-496/09/AW
z 15 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-496/09/AW
Data
2009.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi gastronomiczne
usługi wynajmowania nieruchomości na własny rachunek


Istota interpretacji
Kompleksowa organizacja imprez okolicznościowych podlega stawce 7% z wyłączeniem sprzedaży napojów i alkoholu, która podlega stawce 22%. Wynajem sali podlega stawce 22%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009r. (data wpływu 19 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku dla usług kompleksowej organizacji imprez okolicznościowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku dla usług kompleksowej organizacji imprez okolicznościowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji kompleksowej wesel, komunii, styp i innych imprez okolicznościowych, bez zabezpieczenia alkoholu.

Organizacja ta – w zależności od wymogów klienta – polega na:

  1. Wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska) oraz zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego.
  2. Wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i alkoholu, obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska) oraz zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego.
  3. Wynajmie sali na szkolenia i konferencje.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego – Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, usługi wymienione przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu:

ad. 1 i ad. 2 PKWiU 55.30.11-00.00 „Usługi gastronomiczne w restauracjach”,

ad. 3 PKWiU 70.20.12-00.00 „Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakimi stawkami podatku VAT należy opodatkować czynności wymienione w punktach 1, 2, 3...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Usługa polegająca na: wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska) oraz zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego jako „Usługa gastronomiczna w restauracjach”, podlegać będzie opodatkowaniu 7%, zaś sprzedaż kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych w ramach tej usługi, będzie opodatkowana stawką 22% na podstawie § 6 ust. 1 i załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 20).
  2. Usługa polegająca na: wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska) oraz zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego jako „Usługa gastronomiczna w restauracjach”, podlegać będzie opodatkowaniu 7%, zaś sprzedaż kawy, herbaty, alkoholu, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych w ramach tej usługi, będzie opodatkowana stawką 22% na podstawie § 6 ust. 1 i załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 20).
  3. Usługa polegająca na: wynajmie sali na szkolenia i konferencje będzie opodatkowana stawką 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, przy czym ustawodawca dla dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług, przewidział niższe stawki podatku m.in. w wysokości 7%.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji kompleksowej wesel, komunii, styp i innych imprez okolicznościowych, bez zabezpieczenia alkoholu.

Organizacja ta – w zależności od wymogów klienta – polega na:

  1. Wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska) oraz zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego.
  2. Wynajmie sali własnej, przygotowaniu posiłków, zabezpieczeniu napojów chłodzących i alkoholu, obsłudze przyjęcia (obsługa kelnerska) oraz zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego – Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, usługi wymienione przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.30.11-00.00 „Usługi gastronomiczne w restauracjach”.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy stwierdzić, iż sprzedaż usług gastronomicznych o symbolu PKWiU 55.30.11-00.00, przy uwzględnieniu wyłączeń wymienionych w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT.

Powyższa, obniżona stawka nie dotyczy jednak towarów, których sprzedaż wyłączono z opodatkowania według tej stawki. Ww. przepisy jednoznacznie wskazują, że stawki preferencyjnej nie stosuje się do:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Zatem do powyższej sprzedaży stosować należy stawkę podstawową w wysokości 22% określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca świadczy również usługi polegające na wynajmie sali na szkolenia i konferencje, które – zgodnie z przedstawionym przezeń PKWiU – mieszczą się w grupowaniu 70.20.12-00.00 „Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek” .

Usługi te nie zostały wymienione ani w ustawie o VAT, ani w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku, wobec tego należy stwierdzić, iż ich świadczenie opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU dla świadczonych usług) oraz zmiany stanu prawnego.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowych budynków, jak i klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektów według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj