Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-510/09-4/KB
Data
2009.09.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych
Słowa kluczowe
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
Istota interpretacji
Czy alkohol etylowy zużywany w procesie wytwarzania wyrobu w statusie suplementu diety (przeznaczonego na eksport do kraju leżącego poza UE), identycznego z produktem wytwarzanym obecnie w statusie produktu leczniczego, będzie również podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego?
Wniosek ORD-IN
242 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.06.2009 r. (data wpływu 22.06.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego przeznaczonego do produkcji suplementu diety – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 03.07.2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego przeznaczonego do produkcji suplementu diety.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest wytwórcą produktu zarejestrowanego na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w statusie produktu leczniczego. Do wytworzenia ww. produktu używany jest alkohol etylowy zwolniony z podatku akcyzowego. Wnioskodawca rozważa możliwość wprowadzenia ww. produktu na rynek poza Unią Europejską w statusie suplementu diety. Produkt ten miałby identyczny skład i proces wytwarzania. Dopuszczalna zawartość alkoholu etylowego 100% vol. w wyprodukowanym suplemencie diety byłaby nie wyższa niż 4,03 l na 100 kg gotowego produktu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy alkohol etylowy zużywany w procesie wytwarzania wyrobu w statusie suplementu diety (przeznaczonego na eksport do kraju leżącego poza UE), identycznego z produktem wytwarzanym obecnie w statusie produktu leczniczego, będzie również podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 30 ust. 9 i art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy z dnia 6 grudnia 2006r o podatku akcyzowym podmiotowi przysługuje zwolnienie z podatku akcyzowego alkoholu etylowego użytego do produkcji suplementu diety (przeznaczonego na eksport do kraju nie należącego do UE). Kryterium zawartości alkoholu etylowego 100% vol. na 100kg produktu pozostaje spełnione, będzie nie wyższe niż 4,03 I.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3 poz. 11), dalej zwanej ustawą, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570); Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane:
- do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,
- do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,
- do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,
- bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych
- wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.
Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
- dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
- dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
- dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
- nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
- nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
- importu przez podmiot pośredniczący, lub
- importu przez podmiot zużywający, lub
- zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza wytwarzać suplement diety przy użyciu alkoholu etylowego. Następnie, ma zamiar rozpocząć eksport tego produktu na rynek poza Unią Europejską.
W związku z powyższymi przepisami należy stwierdzić, że alkohol przeznaczony do produkcji suplementu diety jest zwolniony ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, przy spełnionych kryteriach określonych w tym przepisie. Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|