Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-483/09/EJ
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-483/09/EJ
Data
2009.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
lokal użytkowy
mała architektura
ogrodzenie
prawo do odliczenia
wynajem


Istota interpretacji
Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych



Wniosek ORD-IN 721 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009r. (data wpływu 11 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2009r. (data wpływu 22 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części z faktur dokumentujących realizację projektu pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej i odnowa centrum wsi ” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej i odnowa centrum wsi”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2009r. (data wpływu 22 czerwca 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Gminy – zarejestrowany podatnik VAT czynny rozpoczął realizację projektu pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej i odnowa centrum wsi”, w ramach którego wykonywane będą prace budowlane obejmujące etapy:

  • wymiana pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w
  • zagospodarowanie terenu koło Ośrodka Zdrowia
  • pochylnia i schody zewnętrzne przy ośrodku Zdrowia
  • obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku

Budynek Ośrodka Zdrowia stanowią lokale przeznaczone pod wynajem. W części poddasza znajdują się głównie lokale mieszkalne, natomiast piwnice, parter i piętro stanowią pomieszczenia przeznaczone pod wynajem na lokale użytkowe (na piętrze znajduje się Apteka oraz Środowiskowy Dom Pomocy Społecznej, na parterze Zakład Opieki Zdrowotnej, w piwnicy planuje się uruchomienie centrum rehabilitacji osób bez ograniczenia wiekowego). Urząd Gminy od najemców pobiera czynsz dzierżawny. Przebudowa schodów zewnętrznych i budowa pochylni ma usprawnić dostęp osób niepełnosprawnych oraz pozostałej części społeczności do budynku. Z usług świadczonych przez podmioty wynajmujące lokale w budynku Ośrodka Zdrowia korzystają mieszkańcy całej gminy. W zakresie zagospodarowania terenu koło ośrodka Zdrowia zostaną wykonane prace polegające na remoncie drogi, położeniu chodników, urządzeniu zieleni, ogrodzeniu terenu i wyposażeniu w ławki, stojaki na rowery oraz kosze na śmieci. W zakresie etapu: obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku zostaną wykonane prace polegające na demontażu murów i ogrodzeń, ogrodzeniu terenu, wykonaniu ścieżek, renowacji dróg i placów, urządzeniu zieleni, wyposażeniu w ławki parkowe i wykonaniu placu zabaw. W budynku znajdują się lokale mieszkalne oraz gabinet dentystyczny. Zarówno budynek jak i budynek Ośrodka Zdrowia znajdują się w centrum wsi a więc w miejscu gdzie skupia się duża aktywność społeczna. Po dokonaniu odnowy place te stanowią ogólnodostępne dla mieszkańców. Za korzystanie z nich nie przewiduje się pobierania od mieszkańców opłat. Ponadto odnowa tych rejonów wykonywana jest przede wszystkim w celu poprawy dostępności mieszkańców do obiektów użyteczności publicznej. Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, placów i organizacji ruchu drogowego, ochrony zdrowia, zieleni gminnej i zadrzewiń, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, utrzymania czystości i porządku. Wynika to z zadań gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. Wnioskodawca nadmienia, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie wykonywanych czynności statutowych, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność, a płatnikiem podatku VAT jest w zakresie pozostałych czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponieważ czynności opodatkowane stanowią znikomy procent, Urząd Gminy przy pomniejszaniu podatku VAT naliczonego nie stosuje proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, a pomniejszenia podatku dokonuje w sytuacji, gdy jest możliwe bezsporne wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami.

W piśmie z dnia 17 czerwca 2009r. Gmina sprostowała wniosek z dnia 5 maja 2009r. i wskazała, iż Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Gmina a nie Urząd Gminy. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT jest Urząd Gminy który jest strukturą organizacyjną prowadzącą obsługę techniczno-organizacyjną w zakresie realizacji zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 czerwca 2009r.):

Czy Urząd Gminy, jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (w całości lub w części) przy realizacji projektu pod nazwą „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej i odnowa wsi ...

Zdaniem Wnioskodawcy, może on skorzystać z prawa do pomniejszenia podatku naliczonego tylko w zakresie etapu: wymiana pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w, Pochylnia i schody zewnętrzne przy Ośrodku Zdrowia w Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo odliczenia kwot podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca uważa, iż może dokonać odliczenia tylko części podatku naliczonego przypadającą na działalność związaną z wynajmem lokali użytkowych, ustalając procentowy udział lokali użytkowych do całości najmowanej powierzchni i odliczając procent przypadający na działalność opodatkowaną. Wnioskodawca uważa również, iż w zakresie etapu dotyczącego: Zagospodarowanie terenu koło Ośrodka Zdrowia oraz obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku, nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego gdyż zakres tych prac nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Jak stanowi art. 90 ust. 8 i ust. 9 cyt. ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, lub jeżeli podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu byłaby niereprezentatywna, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmuje się proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Oznacza to, że jeżeli nabyty towar lub usługa jest jednocześnie związaną ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i zwolnioną z tego podatku bądź niepodlegającą opodatkowaniu, odliczenia podatku można dokonać proporcjonalnie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej i odnowa centrum wsi w ramach którego wykonywane będą prace budowlane obejmujące etapy:

  • wymiana pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w
  • zagospodarowanie terenu koło Ośrodka Zdrowia,
  • pochylnia i schody zewnętrzne przy Ośrodku Zdrowia w
  • obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku w

Budynek Ośrodka Zdrowia w stanowią lokale przeznaczone pod wynajem. W części poddasza znajdują się głównie lokale mieszkalne, natomiast piwnice, parter i piętro stanowią pomieszczenia przeznaczone pod wynajem na lokale użytkowe (na piętrze znajduje się Apteka oraz Środowiskowy Dom pomocy Społecznej, na parterze Zakład Opieki Zdrowotnej, w piwnicy planuje się uruchomienie centrum rehabilitacji osób bez ograniczenia wiekowego). Urząd Gminy od najemców pobiera czynsz dzierżawny. Przebudowa schodów zewnętrznych i budowa pochylni ma usprawnić dostęp osób niepełnosprawnych oraz pozostałej części społeczności do budynku. Z usług świadczonych przez podmioty wynajmujące lokale w budynku Ośrodka Zdrowia korzystają mieszkańcy całej gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi czy może on skorzystać z prawa do pomniejszania podatku naliczonego tylko w zakresie etapów: „wymiana pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w” oraz „Pochylnia i schody zewnętrzne przy Ośrodku Zdrowia w ”. Wnioskodawca uważa, że może dokonać odliczenia tylko części podatku naliczonego przypadającą na działalność związaną z wynajmem lokali użytkowych, ustalając procentowy udział lokali użytkowych do całości najmowanej powierzchni i odliczając procent przypadający na działalność opodatkowaną.

Z uwagi na brzmienie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy przede wszystkim ustalić, jaka część ogólnych wydatków związanych z realizacją projektu na etapie „wymiana pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w” oraz „Pochylnia i schody zewnętrzne na przy ośrodku Zdrowia w” związana z będzie z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi, a jaka część będzie związana z czynnościami, w związku z którymi nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, oraz jaką część będą stanowiły wydatki związane jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi z podatku VAT.

Zatem obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanch faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany zakup służyć będzie obu rodzajom działalności, Wnioskodawca może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną".

Jeśli więc Wnioskodawca ponosząc wydatki związane z pracami budowlanymi ma możliwość bezspornego określenia, które z nich będą wykorzystane do pomieszczeń, które generują sprzedaż opodatkowaną – przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Jeśli na etapie ponoszonych wydatków można powiązać określone wydatki z czynnościami zwolnionymi Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. W stosunku do wydatków, do których nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 cyt. ustawy.

Podkreślić należy, iż w przywołanych uregulowaniach art. 90 cyt. ustawy, ustawodawca nie dał podatnikom możliwości wyboru kryterium według którego będą dokonywać odliczeń podatku naliczonego. W art. 90 ust. 3 cyt. ustawy jednoznacznie określił, w jaki sposób należy ustalić proporcję według której następnie należy dokonywać odliczeń. Proporcja ta opiera się wyłącznie na kwotach obrotów osiągniętych bądź szacowanych.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż proporcja wskazana przez Wnioskodawcę uwzględniająca procentowy udział lokali użytkowych do całości najmowanej powierzchni w ocenie tut. organu nie jest prawidłowa dla określenia jaka część podatku naliczonego, związanego z realizacją obu etapów projektu, będzie podlegała odliczeniu. W stosunku do wydatków, których Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować żadnej z powyższych działalności, gdyż są związane zarówno z działalnością opodatkowaną jak i zwolnioną, winien zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 cyt. ustawy.

W świetle powyższego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane zakupy związane z realizacją projektu na etapach obejmujących swym zakresem wymianę pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w oraz przebudowę schodów zewnętrznych i dobudowę pochylni przy Ośrodku Zdrowia w, jednakże tylko w takiej części jaka będzie wynikała z ustalenia właściwej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy tj. zostanie ustalona w oparciu o kwoty obrotów osiągniętych przez Wnioskodawcę. Zatem w tej części Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż może skorzystać z prawa do pomniejszenia podatku naliczonego w zakresie etapu: „wymiana pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w” oraz „pochylnia i schody zewnętrzne przy Ośrodku Zdrowia w” tylko w części podatku naliczonego przypadającą na działalność związaną z wynajmem lokali użytkowych, ustalając procentowy udział lokali użytkowych do całości najmowanej powierzchni i odliczając procent przypadający na działalność opodatkowaną, należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż w ramach przedmiotowego projektu pn. „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej i odnowa centrum wsi” będą realizowane również dwa inne etapy, które swym zakresem obejmować będą zagospodarowanie terenu koło Ośrodka Zdrowia w oraz obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku w

W myśl postanowień cyt. wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak już wskazano powyżej związek dokonanych zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jest podstawowym warunkiem do spełnienia aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Brak tego związku powoduje wykluczenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dróg gminnych, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, sprawy ochrony zdrowia, sprawy zieleni gminnej i zadrzewień oraz sprawy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2, 5, 12 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny w zakresie realizacji przedmiotowego projektu w części dotyczącej pozostałych dwóch etapów wskazał, iż w zakresie zagospodarowania terenu koło Ośrodka Zdrowia zostaną wykonane prace polegające na remoncie drogi, położeniu chodników, urządzeniu zieleni, ogrodzeniu terenu i wyposażeniu w ławki, stojaki na rowery oraz kosze na śmieci. Natomiast w zakresie etapu: obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku zostaną wykonane prace polegające na demontażu murów i ogrodzeń, ogrodzeniu terenu, wykonaniu ścieżek, renowacji dróg i placów, urządzeniu zieleni, wyposażeniu w ławki parkowe i wykonaniu placu zabaw. W budynku znajdują się lokale mieszkalne oraz gabinet dentystyczny. Zarówno budynek jak i budynek Ośrodka Zdrowia znajdują się w centrum wsi, a więc w miejscu gdzie skupia się duża aktywność społeczna. Po dokonaniu odnowy place te staną się ogólnodostępne dla mieszkańców. Za korzystanie z nich nie przewiduje się pobierania od mieszkańców opłat. Ponadto odnowa tych rejonów wykonywana jest przede wszystkim w celu poprawy dostępności mieszkańców do obiektów użyteczności publicznej.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu w części dotyczącej etapów: „zagospodarowanie terenu koło Ośrodka Zdrowia w” oraz „obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku w” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, bowiem odnowione place w centrum wsi będą ogólnodostępne i nieodpłatne.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikające z faktur dokumentujących poniesione wydatki, związane z tymi dwoma etapami projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w zakresie etapu dotyczącego „zagospodarowania terenu koło Ośrodka Zdrowia” oraz „obiekty małej architektury i ogrodzenie terenu przy budynku” nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zakres tych prac nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, iż nie znajdą również w przedmiotowej sprawie zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane regulacje zostały utrzymane w obowiązujących od dnia 1 grudnia 2008r. unormowaniach wynikających z § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie etapów dotyczących „wymiany pokrycia z blachy na budynku Ośrodka Zdrowia w oraz „pochylnia i schody zewnętrzne przy Ośrodku Zdrowia w ", jednakże tylko w oparciu o prawidłowo ustaloną proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, natomiast w pozostałej części Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj