Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-448/09-4/MP
z 28 września 2009 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/341/CRS/14/RD w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-448/09-4/MP
Data
2009.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Komisja Europejska
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochody pracowników Zespołu Badawczego Instytutu Chemii Przemysłowej, realizujących bezpośrednio zadania (zadania o charakterze merytorycznym) w ramach Projektu N, są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 396 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2009 r. (data wpływu 30.06.2009 r.) oraz piśmie z dnia 07.09.2009 r. (data wpływu 10.09.2009 r., data nadania 07.09.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 27.08.2009 r. Nr IPPB4/415-448/09-2/MP (data nadania 28.08.2009 r., data odbioru 01.09.2009 r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia finansowanego ze środków europejskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.06.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia finansowanego ze środków europejskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni kieruje Zespołem Badawczym w Instytucie Chemii Przemysłowej (ang. lndustrial Chemistry Research Institute), który realizuje Projekt o akronimie N, finansowany w ramach VI Programu Ramowego. Projekt N realizowany jest w ramach VI Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie Badań, Rozwoju Technologicznego i Demonstracji, przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji (2002-2006). Program został wprowadzony w formie decyzji Komisji Europejskiej z dnia 27 czerwca 2002 r. Tryb przyznania środków realizowany jest w formie konkursu. Grant przyznawany jest na podstawie jednostronnej deklaracji Komisji Europejskiej, po wyborze najkorzystniejszej oferty. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu na najlepszą ofertę, Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej Polskiej Akademii Nauk, występując m.in. w imieniu Instytutu Chemii Przemysłowej, jako jednego z konsorcjantów, zawarł z Komisją Europejską umowę kontraktu o akronimie N. Tytuł projektu – Opracowanie nowych substancji leczniczych oraz metod leczenia bólu pacjentów z zaawansowanym nowotworem. Zgodnie z art. 8 kontraktu, środki pieniężne są płacone na wyodrębniony rachunek koordynatora Projektu – Instytutu Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej P, na rzecz kontrahentów. Zgodnie z treścią kontraktu płatności z Unii Europejskiej przekazywane są do koordynatora, który przekazuje na odrębnie wydzielone rachunki bankowe kontraktorów kwoty (w Euro), zgodnie z zaplanowanymi w kontrakcie schematami. Wydatki ponoszone na badania pokrywane są według schematu „F C”, tzn. Instytut Chemii Przemysłowej pokrywa z uzyskanych funduszy realne, bezpośrednie koszty wykonania zadania, w tym koszty wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu N. Czas wykorzystywany na realizacje projektu jest ściśle ewidencjonowany.

Pismem z dnia 27.08.2009 r. Nr IPPB4/415-448/09-2/MP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 07.09.2009 r. (data wpływu 10.09.2009 r., data nadania 07.09.2009 r.) Wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny informując, że złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawczyni.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż beneficjentem ostatecznym są pracownicy Instytutu Chemii Przemysłowej, w tym Wnioskodawczyni, realizująca cel merytoryczny projektu. Środki pieniężne przyznane zostały z bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków Programów Ramowych badań. Bezpośrednim wykonawcą projektu jest Instytut Chemii Przemysłowej, ale zadania wykonywane w ramach Programów Ramowych, realizują pracownicy Instytutu.

Wnioskodawczyni zaznacza, że zgodnie z zapisem w kontrakcie, środki pieniężne z Komisji Europejskiej przelewane są na oddzielny rachunek koordynatora, który przekazuje je natychmiast na wyodrębnione rachunki bankowe kontraktorów.

Instytut Chemii Przemysłowej pokrywa wydatki ponoszone na realizację, w tym koszty wynagrodzeń projektu, bezpośrednio z przekazanych przez koordynatora funduszy, zgromadzonych na subkoncie N.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody pracowników Zespołu Badawczego Instytutu Chemii Przemysłowej, realizujących bezpośrednio zadania (zadania o charakterze merytorycznym) w ramach Projektu N są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, realizacja przez Zespół Badawczy Instytutu Chemii Przemysłowej zadań merytorycznych w ramach Projektu N spełnia przesłanki z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spełnione zostały bowiem obie przesłanki, o których mowa w cytowanym przepisie. Po pierwsze, środki pieniężne, przyznane na podstawie umowy, są środkami „ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków Programów Ramowych Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej (…) przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji”. Po drugie podatnicy, tj. pracownicy Zespołu Badawczego Instytutu Chemii Przemysłowej, bezpośrednio realizowali cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (zadania o charakterze merytorycznym). Co prawda bezpośrednim wykonawcą – w sensie prawnym – jest Instytut, jednakże jako osoba prawna zadania swe, w tym również z zakresu Programów Ramowych, realizuje poprzez swoich pracowników. W tej sytuacji uzasadnione jest uznanie, że celem regulacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest przyznanie prawa do zwolnienia z podatku dochodowego osób bezpośrednio realizujących cel projektu (wykonujących czynności o charakterze merytorycznym). W ocenie Wnioskodawczyni interpretacja, iż dochody pracowników realizujących ww. Projekt są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych (np. wyroki Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego z dnia 10 lipca 2007 r., sygn. akt: III SA/Wa 741/2007, z dnia 10.04.2008 r., sygn. akt: III SA/Wa 2150/2007.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawczyni kieruje Zespołem Badawczym w Instytucie Chemii Przemysłowej, który realizuje Projekt o akronimie N, finansowany w ramach VI Programu Ramowego w dziedzinie Badań, Rozwoju Technologicznego i Demonstracji, przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji (2002-2006). Tryb przyznania środków realizowany jest w formie konkursu. Grant przyznawany jest na podstawie jednostronnej deklaracji Komisji Europejskiej, po wyborze najkorzystniejszej oferty. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu na najlepszą ofertę, Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej Polskiej Akademii Nauk, występując m.in. w imieniu Instytutu Chemii Przemysłowej, jako jednego z konsorcjantów, zawarł z Komisją Europejską umowę kontraktu o akronimie N. Beneficjentem ostatecznym są pracownicy Instytutu Chemii Przemysłowej, w tym Wnioskodawczyni, realizująca cel merytoryczny projektu. Środki pieniężne przyznane zostały z bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków Programów Ramowych badań. Bezpośrednim wykonawcą projektu jest Instytut Chemii Przemysłowej, ale zadania wykonywane w ramach Programów Ramowych, realizują pracownicy Instytutu.

Zgodnie z zapisem w kontrakcie, środki pieniężne z Komisji Europejskiej przelewane są na oddzielny rachunek koordynatora, który przekazuje je natychmiast na wyodrębnione rachunki bankowe kontraktorów. Instytut Chemii Przemysłowej pokrywa wydatki ponoszone na realizację, w tym koszty wynagrodzeń projektu, bezpośrednio z przekazanych przez koordynatora funduszy, zgromadzonych na subkoncie N.

Decyzją Nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. U. WE L. 232/1 z 29 sierpnia 2002 r.) przyjęto – na lata 2002-2006 – Szósty Program Ramowy w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniający się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji. Szósty Program Ramowy jest trzecią największą linią budżetową w wydatkach Unii Europejskiej i jej głównym instrumentem, służącym do finansowania badań w Europie. Jego celem jest rozwój społeczności naukowej, wspieranie prac naukowych i technicznych prowadzonych w ramach ponadnarodowej współpracy w dziedzinie badań, zwłaszcza pomiędzy przemysłem a szkołami wyższymi oraz tworzenie sieci doskonałości.

Ww. Program obejmuje trzy podstawowe kierunki działań:

  • koncentrację i integrację badań w UE,
  • strukturyzację Europejskiej Przestrzeni Badawczej,
  • wzmacnianie podstaw Europejskiej Przestrzeni Badawczej.

Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast, jak wynika z uzupełnienia wniosku, firma zatrudniająca Wnioskodawczynię jest jednym z beneficjentów wchodzących w skład konsorcjum europejskiego.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawczynię wynika, że środki pieniężne z Komisji Europejskiej przelewane są na oddzielny rachunek koordynatora, który przekazuje je natychmiast na wyodrębnione rachunki bankowe kontraktorów. Wydatki ponoszone na badania pokrywane są według schematu „F C”, tzn. Instytut Chemii Przemysłowej pokrywa z uzyskanych funduszy realne, bezpośrednie koszty wykonania zadania, w tym koszty wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu N.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez pracodawcę wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast w sytuacji, gdyby pracodawca finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu.

W konsekwencji, zarówno pracodawca – płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. z tytułu umowy o prace, umowy zlecenia.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawczyni – jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia – w ewentualnym postępowaniu podatkowym – że bezpośrednio realizuje cele programu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni realizuje cel merytoryczny projektu. Środki pieniężne przyznane zostały z bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków Programów Ramowych badań. Bezpośrednim wykonawcą projektu jest Instytut Chemii Przemysłowej, ale zadania wykonywane w ramach Programów Ramowych, realizują pracownicy Instytutu. Czas wykorzystywany na realizacje projektu jest ściśle ewidencjonowany.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia otrzymywane przez Wnioskodawczynię, podczas wykonywania pracy bezpośrednio związanej z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej ramach Szóstego Programu Ramowego, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawczynię – jednego z pracowników Zespołu Badawczego Instytutu Chemii Przemysłowej, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych pracowników. Pozostali pracownicy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawczynię wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj