Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-535/09-2/TW
z 28 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-535/09-2/TW
Data
2009.07.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
abonament medyczny
opodatkowanie przychodu
świadczenia zdrowotne
umowa o dzieło
umowa zlecenia


Istota interpretacji
Czy po stronie osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie i o dzieło powstaje przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, którego podstawą jest wartość zakupionego przez Spółkę pakietu medycznego?



Wniosek ORD-IN 487 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia oraz o dzieło – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia oraz o dzieło.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka kupuje ubezpieczenia zdrowotne obejmujące swoim zakresem pakiety świadczeń medycznych, zarówno dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jak i osób, z którymi posiada podpisane umowy cywilno-prawne w formie umów zleceń, o dzieło i umów o współpracę (działalność gospodarcza – głównie usługi informatyczne). Możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej pracownik otrzymuje po przepracowaniu określonego czasu, natomiast pakiety medyczne dla osób, z którymi łączy Spółkę stosunek cywilno-prawny, są jednym z elementów zachęcających do wybrania Spółki spośród firm konkurencyjnych. Comiesięczne faktury, które Spółka otrzymuje są wystawiane w oparciu o przeliczenie wartości ubezpieczenia i osób nim objętych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia oraz o dzieło.

Czy po stronie osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło powstaje przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, którego podstawą jest wartość zakupionego przez Spółkę pakietu medycznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, po stronie osób, z którymi podpisano umowy zlecenie i o dzieło, powstaje przychód do opodatkowania, którego podstawą jest wartość zakupionych pakietów medycznych (art. 11 ust. 2a pkt 2). Na Spółce ciąży obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi – w pkt 2 – wymienia się działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. a) uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od: osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się – jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi zakupione – według cen zakupu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka kupuje ubezpieczenia zdrowotne obejmujące swoim zakresem pakiety świadczeń medycznych, m.in. dla osób, z którymi posiada podpisane umowy cywilno-prawne w formie umów zleceń i umów o dzieło.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż w przypadku zakupu przez Spółkę usług medycznych uprawniających do skorzystania z dobrowolnych świadczeń medycznych osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, ich wartość stanowi dla nich przychód ze źródła „działalność wykonywana osobiście”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Od wartości świadczenia medycznego opłaconego za usługodawcę, Spółka ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W związku z tym Spółka prawidłowo uważa, że po stronie osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło powstaje przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, którego podstawą jest wartość zakupionego przez Spółkę pakietu medycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • obowiązków płatnika w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą został rozstrzygnięty w dniu 28 lipca 2009 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-535/09-3/TW,
  • refakturowania przekazanych świadczeń został rozstrzygnięty w dniu 28 lipca 2009 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-535/09-4/TW.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj