Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-402/09-4/KS
z 24 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-402/09-4/KS
Data
2009.08.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet
dotacja
koszt
koszty uzyskania przychodów
środek trwały
środki pomocowe
usługi doradcze
wartość początkowa środków trwałych
wniosek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1.Czy otrzymana dotacja z Unii Europejskiej na realizację inwestycji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też nie podlega opodatkowaniu?
2.Czy wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego są kosztem podatkowym w przypadku:- otrzymania dotacji,
- nie otrzymania dotacji?
3.Czy wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego są kosztem podatkowym w dacie jego poniesienia, czy też zwiększają wartość inwestycji?



Wniosek ORD-IN 379 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 01.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych, kosztów uzyskania przychodów i momentu ich potrącalności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 03 lipca 2009 r. (data wpływu 09.07.2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych, kosztów uzyskania przychodów i momentu ich potrącalności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka powstała w 2009 r. Jej jedynym udziałowcem jest spółka niemiecka. Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i handlu energią elektryczną i paliwami gazowymi. W celu realizacji inwestycji związanej z otrzymywaniem energii i gazu z odpadów ekologicznych, Spółka wystąpiła o pozyskanie dotacji z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” finansowanego ze środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Spółka ponosi wydatki na opracowanie wniosku i nadzorowanie projektu konkursowego związanego z dotacją. Wydatki na ten cel są finansowane ze środków własnych Spółki.

W przypadku otrzymania dotacji, umowa z firmą sporządzającą wniosek przewiduje dalsze płatności. Płatności pokryte będą ze środków Spółki, a nie z dotacji.

Pismem z dnia 03 lipca 2009 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Spółka doprecyzowała, iż środki finansowe, które zamierza pozyskać w ramach dotacji z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” są finansowane ze środków Funduszu Spójności na podstawie ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymana dotacja z Unii Europejskiej na realizację inwestycji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też nie podlega opodatkowaniu...
  2. Czy wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego są kosztem podatkowym w przypadku:
    1. otrzymania dotacji,
    2. nie otrzymania dotacji...
  3. Czy wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego są kosztem podatkowym w dacie jego poniesienia, czy też zwiększają wartość inwestycji...

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Otrzymana dotacja z Unii Europejskiej na realizację inwestycji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego są kosztem podatkowym zarówno w przypadku:

  • otrzymania dotacji,
  • nie otrzymania dotacji.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego są kosztem podatkowym w dacie jego poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w całym zakresie.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Ust. 3 ww. artykułu stanowi, iż do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
3) środki:
nbspnbspa) Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
nbspnbspb) Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
nbspnbspc) Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
nbspnbspa) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
nbspnbspb) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
nbspnbspc) Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy;
4) inne środki.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe ( art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie bowiem z tą regulacją, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa lub projektów realizowanych w ramach tych programów są dotacjami rozwojowymi.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji, tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.), programy są dokumentami o charakterze operacyjno -wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu.

Ust. 4 ww. artykułu stanowi, iż programami są:

  1. programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
  2. programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.


Począwszy od dnia 01 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Powyższe zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) innych przepisów niż wskazany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie natomiast do pkt 48 ww. artykułu, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Spółka złożyła wniosek o pozyskanie dotacji z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” finansowanego ze środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Funduszu Spójności przeznaczone na realizację programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ich od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, przyznana Spółce dotacja w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” – stanowi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dochód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2 i 3.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu.

Zauważyć także należy, iż przez sformułowanie „w celu”, zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy, w szczególności przychodu, a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo – skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo, np. osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą w sposób bezpośredni przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei, jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.

W tym miejscu wskazać należy, iż moment potrącenia wydatków o charakterze pośrednim określony został w art. 15 ust. 4d ustawy, zgodnie z którym, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl ust. 4e ww. artykułu, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Odnosząc się do kwestii zaliczenia wartości wydatków poniesionych na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego w celu uzyskania dotacji, do wartości początkowej środków trwałych - należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ww. ustawy, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich nabyciem.

Natomiast przedmiotowe wydatki wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym, zostały poniesione w celu pozyskania środków finansowych na realizowanie inwestycji związanej z otrzymaniem energii i gazu z odpadów ekologicznych.

Wobec powyższego, wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację i nadzorowanie projektu konkursowego stanowią – zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – pośrednie koszty uzyskania przychodów, zarówno w przypadku otrzymania, jak i nie otrzymania dotacji.

Przedmiotowe wydatki potrącić należy, jako koszty uzyskania przychodów – stosownie do art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – w momencie ich poniesienia. Tym samym, nie zwiększają one wartości początkowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj