Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-485/09/BD
z 19 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-485/09/BD
Data
2009.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
umowa zlecenia
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy dokonując wypłaty z kilku zawartych w miesiącu umów, przekraczających łącznie kwotę 200 zł wnioskodawczyni winna obliczyć podatek według zasad ogólnych, przewidzianych dla umowy zlecenia?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 02 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 02 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 czerwca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wnioskodawczyni świadczy usługi promocyjne m.in. dla firmy H., na podstawie zawieranych umów. W celu realizacji tych umów wnioskodawczyni zatrudnia na umowy zlecenia hostessy i demonstratorów, jako że znaczna część promocji to pokazy i prezentacje prowadzone w sieciach sklepowych na terenie całej Polski. Ponieważ zasięg terytorialny pokazów i prezentacji przeprowadzanych w ramach jednej akcji promocyjnej jest bardzo duży, umowy ze zleceniobiorcami zawierane są w imieniu wnioskodawczyni przez upoważnionego do tego pracownika firmy H., a następnie wysyłane do siedziby firmy wnioskodawczyni. Bywa, że z jednym zleceniobiorcą zawieranych jest kilka następujących po sobie umów, czasami w jednym miesiącu. Kwoty na jakie zawierane są pojedyncze umowy bardzo często nie przekraczają 200 zł. Natomiast przyjęty przez wnioskodawczynię tryb rozliczenia umów powoduje, iż wypłaty dokonywane miesięcznie dla jednego zleceniobiorcy przekraczają tę kwotę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonując wypłaty z kilku zawartych w miesiącu umów, przekraczających łącznie kwotę 200 zł wnioskodawczyni jest zobowiązana do potrącenia zaliczki na podatek dochodowy w zryczałtowanej stawce 18% bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodu, czy też winna obliczyć podatek według zasad ogólnych, przewidzianych dla umowy zlecenia...

Zdaniem wnioskodawczyni, w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawodawca określił sposób obliczania zaliczki na podatek dochodowy od umów zleceń, jeżeli suma należności określona w umowie lub umowach zawartych ze zleceniobiorcą z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł. Tak więc, zawierane przez wnioskodawczynię umowy zlecenia są jednorodne – dotyczą realizacji akcji promocyjnych. Wobec czego wnioskodawczyni uważa, iż dokonując wypłaty kilku umów w jednym miesiącu, których kwota łączna przekracza 200 zł nie powinna przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy stosować art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy tego rodzaju płatnościach zaliczka wynosi 18% podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania stanowi kwota przychodu pomniejszona o miesięczne koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uważa się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów jest m. in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody osób z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z przedstawionego przez wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż ze zleceniobiorcami zawierane są jednorodne umowy zlecenia w ramach usługi promocyjnej. Bywa również tak, że ze zleceniobiorcami zawieranych jest kilka umów miesięcznie. Biorąc pod uwagę okres rozliczeniowy tych umów wnioskodawczyni podkreśla, iż wypłaty dokonywane miesięcznie zleceniobiorcą niejednokrotnie przekraczają kwotę 200 zł. Ze względu na fakt, iż ze zleceniobiorcami w ciągu jednego miesiąca zawieranych jest kilka umów wnioskodawczyni nie może przewidzieć miesięcznej wysokości wynagrodzenia przypadającej na jednego zleceniobiorcę, jak również nie jest w stanie określić ilości zawartych umów w danym miesiącu z osobami biorącymi udział w akcji promocyjnej. Co istotne – rozliczenia należności z tych umów wnioskodawczyni dokonuje za cały miesiąc.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że skoro z uwagi na kilka umów zlecenia zawartych ze zleceniobiorcą nie da się określić sumy należności miesięcznej, bądź przekracza ona kwotę 200 zł, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu, tym samym wnioskodawczyni powinna pobrać zaliczkę na podatek. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie, to w momencie wypłaty należności ze zlecenia bądź zleceń wykonania określonych usług każda umowa winna opiewać na określoną kwotę, a miesięczna kwota wypłaconej należności nie powinna przekraczać 200 zł z tego tytułu.

W przypadku, gdy zlecenie wykonania określonej usługi nie zawiera określonej miesięcznej kwoty bądź jej sumy nieprzekraczającej 200 zł, to płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek, nawet wówczas, gdy ostatecznie należność za miesiąc byłaby niższa niż 200 zł.

W związku z tym zleceniobiorcy, którzy nie mają w umowie zlecenia określonej miesięcznej kwoty lub gdy suma tych należności przekracza kwotę 200 zł powinni być opodatkowani na zasadach ogólnych tj. według 18 % stawki podatku dochodowego z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

Powyższe oznacza, iż stanowisko wnioskodawczyni uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko – Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj