Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-611/12-4/EN
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek zabudowanych oraz niezabudowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek zabudowanych oraz niezabudowanych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Powiat jest właścicielem działek zabudowanych, położonych w K, oznaczonych geodezyjnie nr: 155/25, 155/26, 155/27, 155/30, 155/31 o łącznej powierzchni, 2,1406 ha oraz działek niezabudowanych położonych w K, oznaczonych nr: 155/22, 155/28, 155/29 o łącznej powierzchni 0,7076 ha. Działki zapisane są w księdze wieczystej KW PO. Przedmiotowe działki nie są objęte żadnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy działki mają następujące przeznaczenie: teren z wiodącą funkcją przemysłowo-gospodarczą.

Zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów i budynków wszystkie działki stanowią: użytki rolne zabudowane. Na działkach posadowione są następujące budynki:

  1. na działce 155/25: obora ze zlewnią
    Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowego budynku na budynek centrum handlowego;
  2. na działce 155/26: chlewnia-tuczarnia
    Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowego budynku na budynek instalacji do produkcji betonu w ilości 10 t na dobę;
  3. na działce 155/27: dom usługowy oraz budynek warsztatowy
    Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowych budynków na budynek instalacji do produkcji wyrobów cukierniczych o zdolności produkcyjnej 45 t na rok;
  4. na działce nr 155/30: szopogaraże
    Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowego budynku na stolarnię nie posiadającą instalacji do impregnacji drewna o zdolności produkcyjnej 9000 m3 drewna na rok;
  5. na działce nr 155/31: chlewnia-warchlakarnia oraz budynek warsztatowy
    Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowych budynków na magazyn do składowania drewna wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą.

Wszystkie budynki zostały wybudowane do 1987 r. Powiat stał się właścicielem przedmiotowej nieruchomości oraz posadowionych na niej budynków na podstawie decyzji Wojewody nr GN xxx z dnia 8 grudnia 2000 r. o stwierdzeniu nabycia przez Powiat, z dniem 1 stycznia 1999 r., z mocy prawa, prawa własności mienia Skarbu Państwa, stanowiącego nieruchomość zabudowaną, położoną w K, oznaczoną wówczas jako działka nr: 155/12.

Do roku 1999 właścicielem zarówno gruntu jak i budynków był Skarb Państwa, a użytkownikiem Gospodarstwo Pomocnicze w K, działające przy Zespole Szkół Rolniczych.

Od chwili przekazania mienia Skarbu Państwa Powiatowi, do dnia 15 września 2010 r., tj.: do dnia wygaśnięcia prawa trwałego zarządu, przedmiotową działką ustanowionego na rzecz Zespołu Szkół Rolniczych, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, budynki były nadal użytkowane przez Gospodarstwo Pomocnicze w K. Gospodarstwo poniosło wydatki w związku z bieżącą naprawą budynków, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej tych budynków.

W stosunku do wyżej wymienionych budynków Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat nie ponosił żadnych wydatków na modernizację i ulepszenie przedmiotowych budynków.

Przedmiotem dostawy (sprzedaży) będzie zarówno grunt jak i posadowione na nim budynki.

Działka nr 155/29 o powierzchni 0,3760 ha jest niezabudowana. Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie parkingu na 60 samochodów osobowych.

Działka nr 155/28 o powierzchni 0,3049 ha jest niezabudowana i została wydzielona z przeznaczeniem na drogę wewnętrzną dojazdową do wyżej opisanych działek.

Działka nr 155/22 o powierzchni 0,0267 ha jest niezabudowana, nie posiada dostępu do drogi publicznej i nie może stanowić samodzielnej działki budowlanej nie jest zagospodarowana i nie posiada uzbrojenia technicznego. Będzie sprzedawana łącznie z działką nr 155/27.

Sprzedaż prawa własności poszczególnych działek nastąpi w oparciu o art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r., Nr 102, poz. 651 ze zm.) w drodze przetargów.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  • budynki (tj. obora ze zlewnią, chlewnia-tuczarnia, dom usługowy oraz budynek warsztatowy, szopogaraże, chlewnia-warchlakarnia oraz budynek warsztatowy) od czasu ich wybudowania nie były oddane do użytkowania innemu podmiotowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • oddanie budynków w trwały zarząd Gospodarstwu Pomocniczemu w K nastąpiło nieodpłatnie, tj. nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • dla działek nr: 155/22 i 155/28 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy, zgodnie z ewidencją gruntów i budynków działki stanowią użytki rolne niezabudowane.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż działka nr 155/22 nie stanowi samodzielnej działki budowlanej i będzie zbywane łącznie z działką nr 155/27, natomiast działka nr 155/28 została wydzielona z przeznaczeniem pod wewnętrzną drogę dojazdową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek oznaczonych geodezyjnie:

  • nr: 155/25, 155/26, 155/27, 155/30, 155/31 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług?
  • nr: 155/22 i 155/28 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
  • nr: 155/28 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat stoi na stanowisku, że sprzedaż działek:

  • nr: 155/25, 155/26, 155/27, 155/30, 155/31 będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • nr: 155/22 i 155/28 będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy,
  • nr: 155/29 będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na mocy art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę czy najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata, a ponadto, gdy przysługiwało podatnikowi w trakcie realizacji inwestycji prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca – Powiat jest właścicielem działek zabudowanych, oznaczonych geodezyjnie nr: 155/25, 155/26, 155/27, 155/30, 155/31 o łącznej powierzchni, 2,1406 ha oraz działek niezabudowanych, oznaczonych nr: 155/22, 155/28, 155/29 o łącznej powierzchni 0,7076 ha. Przedmiotowe działki nie są objęte żadnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy działki mają następujące przeznaczenie: teren z wiodącą funkcją przemysłowo -gospodarczą. Zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów i budynków wszystkie działki stanowią: użytki rolne zabudowane.

Na działkach posadowione są następujące budynki:

  • na działce 155/25: obora ze zlewnią. Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowego budynku na budynek centrum handlowego,
  • na działce 155/26: chlewnia-tuczarnia. Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowego budynku na budynek instalacji do produkcji betonu w ilości 10 t na dobę,
  • na działce 155/27: dom usługowy oraz budynek warsztatowy. Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowych budynków na budynek instalacji do produkcji wyrobów cukierniczych o zdolności produkcyjnej 45 t na rok,
  • na działce nr 155/30: szopogaraże. Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowego budynku na stolarnię nie posiadającą instalacji do impregnacji drewna o zdolności produkcyjnej 9000 m3 drewna na rok,
  • na działce nr 155/31: chlewnia-warchlakarnia. Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania przedmiotowych budynków na magazyn do składowania drewna wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą.

Wszystkie ww. budynki (tj. obora ze zlewnią, chlewnia-tuczarnia, dom usługowy oraz budynek warsztatowy, szopogaraże, chlewnia-warchlakarnia oraz budynek warsztatowy) zostały wybudowane do 1987 r. Przedmiotowe budynki od czasu ich wybudowania nie były oddane do użytkowania innemu podmiotowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powiat stał się właścicielem przedmiotowych nieruchomości oraz posadowionych na niej budynków na podstawie decyzji z dnia 8 grudnia 2000 r. o stwierdzeniu nabycia przez Powiat, z dniem 1 stycznia 1999 r., z mocy prawa, prawa własności mienia Skarbu Państwa, stanowiącego nieruchomość zabudowaną, oznaczoną wówczas jako działka nr: 155/12. Do roku 1999 właścicielem zarówno gruntu jak i budynków był Skarb Państwa, a użytkownikiem Gospodarstwo Pomocnicze, działające przy Zespole Szkół Rolniczych. Od chwili przekazania mienia Skarbu Państwa Powiatowi, do dnia 15 września 2010 r., tj.: do dnia wygaśnięcia prawa trwałego zarządu, przedmiotową działką ustanowionego na rzecz Zespołu Szkół Rolniczych, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, budynki były nadal użytkowane przez Gospodarstwo Pomocnicze. Gospodarstwo poniosło wydatki w związku z bieżącą naprawą budynków, ale były one niższe niż 30% wartości początkowej tych budynków.

Powiat wskazał, iż oddanie budynków w trwały zarząd Gospodarstwu Pomocniczemu nastąpiło nieodpłatnie, tj. nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W stosunku do wyżej wymienionych budynków Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat nie ponosił żadnych wydatków na modernizację i ulepszenie przedmiotowych budynków.

Powiat podkreślił, że przedmiotem dostawy będzie zarówno grunt jak i posadowione na nim budynki.

Odnośnie działek niezabudowanych Powiat wskazał, iż:

  • dla działki nr 155/29 o powierzchni 0,3760 ha została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie parkingu na 60 samochodów osobowych,
  • działka nr 155/28 o powierzchni 0,3049 ha została wydzielona z przeznaczeniem na drogę wewnętrzną dojazdową do wyżej opisanych działek,
  • działka nr 155/22 o powierzchni 0,0267 ha nie posiada dostępu do drogi publicznej i nie może stanowić samodzielnej działki budowlanej nie jest zagospodarowana i nie posiada uzbrojenia technicznego. Będzie sprzedawana łącznie z działką nr 155/27.

Dla działek nr: 155/22 i 155/28 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy, zgodnie z ewidencją gruntów i budynków działki stanowią użytki rolne niezabudowane.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, że pierwsze zasiedlenie budynków (tj. obory ze zlewnią, chlewni-tuczarni, domu usługowego oraz budynku warsztatowego, szopogaraży, chlewni-warchlakarni) posadowionych na działkach nr: 155/25, 155/26, 155/27, 155/30 i 155/31 nastąpi z momentem wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu, tj. w momencie sprzedaży ich przez Wnioskodawcę. Zatem w stosunku do ww. nieruchomości zachodzą wyłączenia ze zwolnienia od podatku VAT zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże dostawa przedmiotowych nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie ich nabycia oraz Powiat nie ponosił żadnych wydatków na modernizację i ulepszenie tych budynków.

Podstawą opodatkowania, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (…).

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Zatem, sprzedaż działek nr: 155/25, 155/26, 155/27, 155/30 i 155/31, na których posadowione są budynki (tj. obora ze zlewnią, chlewnia-tuczarnia, dom usługowy oraz budynek warsztatowy, szopogaraże, chlewnia-warchlakarnia), których dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, także będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy.

Natomiast sprzedaż działek niezabudowanych, tj. działki nr 155/28 oraz działki nr 155/22, które nie są objęte Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego i dla których nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy, a w ewidencji gruntów i budynków działki te stanowią użytki rolne niezabudowane, będzie korzystać ze zwolnienia, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Z kolei dostawa działki niezabudowanej nr 155/29, dla której została wydana decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie parkingu na 60 samochodów osobowych, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W konsekwencji, dostawę przedmiotowej działki należy opodatkować 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj