Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-518/09/AL
z 31 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-518/09/AL
Data
2009.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
aukcja
faktura
pełnomocnictwo
podstawa opodatkowania
sprzedaż za pośrednictwem
sprzedaż za pośrednictwem internetu
usługi pocztowe


Istota interpretacji
Czy istnieje koniczność uwzględnienia na fakturze dotyczącej sprzedaży wysyłanego towaru opłaty pocztowej i w zakresie obowiązku naliczania podatkod towarów i usług od tej opłaty?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009r. (data wpływu 25 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2009r. (data wpływu 6 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie koniczności uwzględnienia na fakturze dotyczącej sprzedaży wysyłanego towaru opłaty pocztowej i w zakresie obowiązku naliczania podatku od towarów i usług od tej opłaty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z dnia 18 maja 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności uwzględnienia na fakturze dotyczącej sprzedaży wysyłanego towaru opłaty pocztowej i w zakresie obowiązku naliczania podatku od towarów i usług od tej opłaty.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 lipca 2009r. (data wpływu 6 lipca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr z dnia 24 czerwca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów poprzez aukcje na portalach internetowych.

W przypadku, gdy wysyłka zakupionego towaru i opłata za tą wysyłkę spoczywa na Przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, mimo iż korzysta on z usług P. (zwolnienie dla P. na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług), Wnioskodawca musi opodatkować przesyłkę stawką 22% podatku od towarów i usług. Powyższe dodatkowe obciążenie, powoduje zwiększenie dla Klienta (większość to osoby fizyczne niedokonujące zakupów dla celów działalności gospodarczej) kwoty do zapłaty, co sprawia, że ceny towarów Wnioskodawcy są mało konkurencyjne w stosunku do cen towarów sprzedawanych przez inne podmioty na tych samych portalach aukcyjnych.

W związku z tym Wnioskodawca chce zmienić zasadę sprzedaży swoich towarów i poprzez przeniesienie ciężaru umowy z P. , na dostarczenie zakupionych towarów na odbiorcę, uniknie niekorzystnego opodatkowania tej czynności 22% podatkiem od towarów i usług.

Dlatego w ofercie sprzedaży towarów znajdzie się stwierdzenie: „Nabywca tego towaru udziela jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy z Przedsiębiorstwem P. , dotyczącej przesyłki zakupionego towaru. Wynagrodzenie za usługę pośrednictwa w załatwieniu usług P. zawarte jest w cenie sprzedawanego towaru”.

Do towaru przesyłanego odbiorcy oprócz faktury zakupu dołączone będzie potwierdzenie zapłaty pocztowej za przesyłkę.

W ten sposób Kupujący płacąc cenę aukcyjną wie ile zapłacił za towar kupowany i ile wynosił koszt przesyłki tego towaru.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 lipca 2009r.):

Czy na podstawie tak udzielonego pełnomocnictwa do zawarcia umowy z Przedsiębiorstwem P. , sprzedający towar jest zwolniony z uwzględnienia na fakturze dotyczącej sprzedaży wysyłanego towaru, opłaty pocztowej i zwolnienia z naliczania podatku od towarów i usług od tej opłaty...

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie pełnomocnictwa umowa na dostarczenie przez Przedsiębiorstwo P. towaru zakupionego na aukcji internetowej jest zawarta przez nabywcę towaru, który jedynie zwraca koszty przesyłki poniesione przez wysyłającego - pełnomocnika do zawarcia umowy z P. . Usługi realizowane przez P. są zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z artykułem 43 ust. 1 pkt 1 załącznik 4 poz. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ umowa jest zawierana przez odbiorcę towaru, poprzez pośrednika (Sprzedający) w związku z tym nie zachodzi pośredniczenie w wykonaniu usługi P. , a jedynie pośredniczenie w zawarciu tej umowy (cena usługi pośrednictwa uwzględniona będzie w cenie towaru).

Ponieważ usługi P. wykonywane są dla Kupującego, w związku z tym, wpłacając Sprzedającemu kwotę uzgodnioną na aukcji dokonuje zapłaty za towar oraz zwraca Sprzedającemu koszty przesyłki towaru zapłacone przez Sprzedającego Poczcie państwowej.

W związku z powyższym opłata przesyłki towaru dokonana przez Sprzedającego nie stanowi jego kosztu uzyskania przychodu, jednocześnie zwrot tej opłaty przez Kupującego nie jest dla Sprzedającego przychodem.

Ponieważ umowa z P. zawierana jest przez odbiorcę towaru, dlatego nie zachodzi konieczność wyszczególnienia na fakturze sprzedaży opłaty przesyłki towaru.

W podobnej sprawie potwierdził stanowisko wnioskodawcy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ().

Jednocześnie w piśmie z dnia 3 lipca 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż kwestie dotyczące podatku dochodowego zostały zamieszczone jedynie informacyjnie, by ułatwić analizę problemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 2 załącznika nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową i oznaczone symbolem PKWiU 64.11. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez P. na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług p. państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w poz. 2 załącznika, wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 – art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ww. ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów poprzez aukcje na portalach internetowych.

W przypadku, gdy wysyłka zakupionego towaru i opłata za tą wysyłkę spoczywa na Przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, mimo iż korzysta on z usług P. , Wnioskodawca musi opodatkować przesyłkę stawką 22% podatku od towarów i usług. Powyższe dodatkowe obciążenie, powoduje zwiększenie dla klienta (większość to osoby fizyczne niedokonujące zakupów dla celów działalności gospodarczej) kwoty do zapłaty, co sprawia, że ceny towarów Wnioskodawcy są mało konkurencyjne w stosunku do cen towarów sprzedawanych przez inne podmioty na tych samych portalach aukcyjnych.

W związku z tym Wnioskodawca chce zmienić zasadę sprzedaży swoich towarów i poprzez przeniesienie ciężaru umowy z P. , na dostarczenie zakupionych towarów na odbiorcę, uniknie niekorzystnego opodatkowania tej czynności 22% podatkiem od towarów i usług.

Dlatego w ofercie sprzedaży towarów znajdzie się stwierdzenie: „Nabywca tego towaru udziela jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy z Przedsiębiorstwem P. , dotyczącej przesyłki zakupionego towaru. Wynagrodzenie za usługę pośrednictwa w załatwieniu usług P. zawarte jest w cenie sprzedawanego towaru”.

Do towaru przesyłanego odbiorcy oprócz faktury zakupu dołączone będzie potwierdzenie zapłaty pocztowej za przesyłkę.

W ten sposób Kupujący płacąc cenę aukcyjną wie ile zapłacił za towar kupowany i ile wynosił koszt przesyłki tego towaru.

Jednocześnie we wniosku Wnioskodawca wskazał, iż ponieważ umowa jest zawierana przez odbiorcę towaru, poprzez pośrednika (sprzedający), w związku z tym nie zachodzi pośredniczenie w wykonaniu usługi P. , a jedynie pośredniczenie w zawarciu tej umowy (cena usługi pośrednictwa uwzględniona będzie w cenie towaru).

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeżeli nabywca towaru zakupionego na aukcji internetowej skutecznie udzieli Wnioskodawcy jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy z Przedsiębiorstwem P. na dostarczenie przesyłki zakupionego towaru i Wnioskodawca opłaci należność względem P. , wówczas otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy podstawy opodatkowania, gdyż nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie za zawarcie w ramach pełnomocnictwa umowy z P. w imieniu i na rachunek Kupującego, zawarte w cenie towaru, podlegać będzie opodatkowaniu tak jak sprzedawany przez niego towar.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy o VAT).

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy o VAT).

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT).

Przepisu ust. 4 zdanie pierwsze nie stosuje się w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, które w każdym przypadku muszą być potwierdzone fakturami (art. 106 ust. 5 ustawy o VAT).

Ponieważ otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy obrotu, zatem brak jest konieczności dokumentowania jej odrębną fakturą VAT lub też wyszczególniania jej na fakturze dotyczącej sprzedaży towaru zakupionego na aukcji internetowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej interpretacji tut. organ przyjął że Wnioskodawca posiada skuteczne pełnomocnictwo, zawarte zgodnie z odrębnymi przepisami do występowania w imieniu i na rzecz Kupującego w celu wysłania przesyłki (zawarcia umowy z P.). Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast kwestia, czy umieszczenie w ofercie sprzedaży zapisu o udzieleniu przez klienta pełnomocnictwa wystarczy, aby takie pełnomocnictwo było zawarte. Analiza sposobu zawierania umów cywilnoprawnych czy też forma udzielenia pełnomocnictwa nie mieści się w ramach interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Końcowo nadmienia się, iż powołana interpretacja przepisów prawa podatkowego kształtuje sytuację prawną podatnika, dla którego została wydana, w jego indywidualnej sprawie, nie ma tym samym mocy prawa powszechnie obowiązującego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj