Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-620/09-2/AJ
z 8 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-620/09-2/AJ
Data
2009.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w związku z zaistniałem stanem faktycznym sprzedaż gruntu rolnego wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art 10 ust 1 pkt 8 lit a - ze względu na zwolnienie z tego podatku na mocy postanowień 21 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?



Wniosek ORD-IN 424 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki nr 28 i części działki nr 29/4 stanowiącej łąki trwałe,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży części działki nr 29/4 stanowiącej grunty rolne niezabudowane.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 3 marca 2008 r. w drodze darowizny Wnioskodawca nabył na własność grunty orne oraz łąki trwałe. Zainteresowany jest rolnikiem indywidualnym prowadzącym gospodarstwo rolne i na darowanych gruntach do dnia sprzedaży jako właściciel prowadził działalność rolniczą jako rolnik indywidualny.

Po nabyciu nieruchomości rolnych Wnioskodawca dokonał podziału geodezyjnego jednej z działek. W dniu 13 maja 2009 r. Zainteresowany dokonał sprzedaży dwóch działek, jednej niepodzielonej, a drugiej podzielonej o łącznej powierzchni 0,6399ha - stanowiącej zgodnie z zapisem § 3 umowy sprzedaży z dnia 13 maja 2009 r. - część gospodarstwa rolnego w granicach działek nr 28 oraz nr 29/4.

Według ewidencji gruntów i budynków wskazane działki stanowią: działka gruntu nr 28 - łąki trwałe (ŁV), działka gruntu nr 29/4 - grunty rolne niezabudowane (B-ŁIV) i łąki trwałe (ŁIV). W planie zagospodarowania przestrzennego wskazane działki przeznaczone są pod mieszkalnictwo wielorodzinne lub jednorodzinne średniej i niskiej intensywności, zabudowę zagrodową, usługi i budownictwo letniskowe, a ponadto znajdują się w strefie ochrony pośredniej zewnętrznej zbiornika B.

Nabywcy tych gruntów rolnych stanowiących cześć gospodarstwa rolnego posiadają w tej samej miejscowości inne jeszcze grunty rolne. Nabywcy nieruchomości, którzy nabyli ją od Wnioskodawcy - w dniu 13 maja 2009 r. złożyli Mu oświadczenie, że w momencie zakupu działki te miały charakter rolny. Oświadczyli ponadto, że w związku z zakupem przedmiotowych gruntów rolnych nie utraciły one charakteru rolnego, gdyż po zakupie grunty te - stanowiące część gospodarstwa rolnego – są i będą wykorzystywane do działalności rolniczej. Będzie na nich prowadzona działalność rolnicza.

Na nieruchomości tej była i jest prowadzona działalność rolnicza w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Od przedmiotowego gruntu płacony był i jest podatek rolny na podstawie stosownej decyzji. Grunty te po sprzedaży zostały zgłoszone jako podlegające uprawie rolnej w celu skorzystania z bezpośrednich dopłat do produkcji rolnej - do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Nieruchomość ta w dniu jej nabycia przez nabywców została w całości wydzierżawiona umową dzierżawy gruntów rolnych przeznaczonych do produkcji rolnej - z przeznaczeniem na uprawę rolną lub wypas zwierząt na tym gruncie, w tym składania wniosków o dopłaty bezpośrednie dla rolników oraz otrzymywanie takich dopłat. Dzierżawca zobowiązał się w umowie, że będzie wykorzystywał przedmiot dzierżawy na prowadzenie swojej działalności rolniczej z zasadami prawidłowej gospodarki rolnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zaistniałym stanem faktycznym sprzedaż gruntu rolnego wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - ze względu na zwolnienie z tego podatku na mocy postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, że były to grunty rolnicze, na których była prowadzona działalność rolnicza i to zarówno przed sprzedażą jak po sprzedaży - to przychody z przedmiotowej sprzedaży zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy postanowień art. 21 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - gdyż w ocenie Zainteresowanego w zaistniałym stanie faktycznych zostały spełnione przesłanki zwolnienie przedmiotowego opisanego w 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z postanowieniami art. 461 Kodeksu cywilnego - nieruchomościami rolnymi (gruntami rolnymi) są nieruchomości, które są lub mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej. Ponadto na sprzedanych gruntach prowadzona jest działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust 2 ustawy o podatku rolnym, za którą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Skoro tak, to została spełniona pierwsza przesłanka zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - a mianowicie przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy.

Kolejną kwestią istotną z punktu widzenia możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia podatkowego jest spełnienie drugiej kumulatywnej przesłanki określonej przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - a mianowicie - w związku z tą sprzedażą grunt nie mógł utracić charakteru rolnego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca posiada stosowne oświadczenie nabywców tej nieruchomości, że grunty te w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego. W ocenie Zainteresowanego to, czy grunt utracił charakter rolny decyduje jego faktyczne wykorzystywanie po dokonanej sprzedaży tego gruntu na cele rolne (uprawa roślin - lub hodowla zwierząt). Charakter rolny gruntu pozostaje wtedy zachowany, jeżeli na nim jest nadal prowadzona działalność rolnicza w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Powyższe zostało zachowane - o czym świadczy wskazane oświadczenie, podpisanie przez nabywców w dniu nabycia - umowy dzierżawy tych gruntów z przeznaczeniem na cele rolnicze oraz złożenie wniosku o dopłaty bezpośrednie do produkcji rolnej.

W związku z tym Zainteresowany stoi na stanowisku, że ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 omawianej ustawy, gdyż obydwie przesłanki opisane w tym przepisie zostały zachowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki nr 28 i części działki nr 29/4 stanowiącej łąki trwałe,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży części działki nr 29/4 stanowiącej grunty rolne niezabudowane.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Z dniem 1 stycznia 2009 roku uległy zmianie zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2008 roku, stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 roku.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotową nieruchomość Zainteresowany nabył w 2008 roku, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2008 roku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne” należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową

  3. grunty nie mogą utracić na skutek sprzedaży rolnego charakteru.


O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego, czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzona uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 13 maja 2009 r. Zainteresowany dokonał sprzedaży dwóch nieruchomości: działki gruntu nr 28 - łąki trwałe (ŁV) oraz działki gruntu nr 29/4 stanowiącej grunty rolne niezabudowane (B-ŁIV) i łąki trwałe (ŁIV). Wnioskodawca wskazał, iż grunty te w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży działki gruntu nr 28 - łąki trwałe (ŁV) oraz części działki nr 29/4 stanowiącej łąki trwałe (ŁIV) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży działki gruntu nr 29/4 stanowiącej grunty rolne niezabudowane (B-ŁIV) nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, z uwagi na fakt, iż grunty rolne niezabudowane nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, gdyż nie są użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych w myśl ww. rozporządzenia.

Tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła, czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym.

Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę.

Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

W niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj