Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-838/09-4/AW
z 6 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-838/09-4/AW
Data
2009.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
grunty
spółki handlowe
stawki podatku
wkłady niepieniężne
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie wniesienia aportu nieruchomości gruntowych niezabudowanych



Wniosek ORD-IN 832 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci nieruchomości do spółki komunalnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci nieruchomości do spółki komunalnej. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia 10 sierpnia 2009 r. oraz z dnia 5 października 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego i pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto (jednostka samorządu terytorialnego) po przeprowadzeniu konkursu zamierza założyć wspólnie z podmiotem prywatnym Spółką spółkę celową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) w celu realizacji inwestycji pn. „Zaprojektowanie i budowa osiedla mieszkaniowego …”.

W powstałej spółce Miasto ma objąć 50% udziałów w zamian za wkład niepieniężny (aport), który stanowić będą niezabudowane nieruchomości przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową. Wartość tych nieruchomości została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę xxx zł. Pozostałe 50% udziałów ma objąć partner prywatny, który pokryje je gotówką.

Na części tej nieruchomości (2 działki) zostaną wybudowane mieszkania komunalne, które po rozwiązaniu spółki celowej, bądź utracie przez Miasto członkowska w tej spółce w związku z umorzeniem udziałów zostaną przekazane do Miasta. Na pozostałych działkach zostaną wybudowane mieszkania komercyjne, które po rozwiązaniu spółki celowej, bądź utracie przez Miasto członkowstwa w spółce zostaną przekazane partnerowi prywatnemu, bądź pozostaną w spółce (której udziałowcem nie będzie już Miasto). Nadto na całej nieruchomości, na której będzie realizowana inwestycja przez spółkę celową, zamierza się wybudować infrastrukturę techniczną i towarzyszącą, w szczególności sieci wodociągowe służące doprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków, które po rozwiązaniu spółki celowej, bądź utracie przez Miasto członkowstwa w spółce zostaną przekazane nieodpłatnie do Miasta.

W dniu 14 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca złożył uzupełnienie do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wskazując:

  1. Etap wstępny: założenie spółki celowej + aport gruntów miejskich
    Efekt:
       – wybudowanie mieszkań komunalnych,,
       – wybudowanie części infrastruktury technicznej i towarzyszącej należnych do etapu wstępnego,
       – dostarczenie gwarancji bankowych na zabezpieczenie wykonania całej pozostałej infrastruktury na cały teren miejski i prywatny.
  2. Etap pierwszy: już poza spółką na gruntach wniesionych wcześniej aportem
       – wybudowanie mieszkań do sprzedaży na rynku,
       – realizacja całej infrastruktury technicznej + towarzyszącej jako wypełnienie wcześniejszej gwarancji bankowej
  3. Etap drugi: wykup przez Partnera Prywatnego gruntów prywatnych zlokalizowanych w okolicy i ich zagospodarowania.

Mieszkania komunalne, infrastruktura techniczna i towarzysząca po realizacji poszczególnych etapów inwestycji będą sukcesywnie przekazywane na własność Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionych okolicznościach wniesienie aportu w postaci nieruchomości przez Miasto do spółki komunalnej po dniu 31 marca 2009 r. będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), bądź też czynność ta będzie związana z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego i zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) będzie zwolniona od podatku od towarów i usług... W sytuacji, kiedy będzie to czynność opodatkowana to według jakiej stawki podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów, przez którą zgodnie z art. 7 ust. 1 omawianej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Zatem wniesienie aportu w przedmiotowej sprawie do spółki celowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%.

Wniesienie ww. aportu nie będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż będzie to dostawa terenów niezabudowanych przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową. Wniesienie aportu nie będzie korzystało także ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) na podstawie którego, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. .

W omawianej sprawie nie jest łatwa ocena na ile realizowana inwestycja prowadziła będzie do wykonywania zadań publicznych. Z całą pewnością budowanie mieszkań komunalnych oraz sieci wodociągowych mieści się w zakresie tych zadań (art. 7 ust. 1 pkt 3 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Do zakresu zadań publicznych nie należy budowanie innych mieszkań komercyjnych objętych tą inwestycją, które będą realizowane przez prywatnego partnera dopiero po rozwiązaniu spółki celowej bądź utracie członkowstwa Miasta w tej spółce na pozostałych gruntach, które zgodnie z umową inwestycyjną partner otrzyma.

Powyższe zagadnienie można pozostawić bez rozpatrzenia, albowiem z § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia wynika, że realizację zadania publicznego jednostka samorządu terytorialnego musi – wykonywać w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W przedmiotowej sprawie inwestycja będzie wykonywana przez spółkę celową, która mimo iż jest spółką komunalną nie stanowi jednostki samorządu terytorialnego, którymi są jedynie: gmina, powiat i województwo – art. 164 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.). Utworzona spółka może zostać zaliczona jedynie do gminnej osoby prawnej i to ta osoba, a nie Miasto będzie realizowała zadanie i za nie odpowiadała. Nie podlega dyskusji, że omawiana inwestycja będzie realizowana przez ww. spółkę celową na podstawie umowy inwestycyjnej zawartej pomiędzy Miastem (jednostką samorządu terytorialnego) a Partnerem Prywatnym. Zatem omawiana sytuacja nie wypełnia przesłanek opisanych w § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, w związku z czym wniesienie aportu do spółki nie jest zwolnione od podatku VAT. Przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nie przewidują innej przesłanki w przedmiotowej sprawie do zwolnienia z zapłaty tegoż podatku.

W przesłanym uzupełnieniu z dnia 10 sierpnia 2009 r. Zainteresowany zmienił stanowisko i uważa, że uregulowania § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zwalniające od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, pozwalają skorzystać ze zwolnienia w sytuacji przedmiotowego wniesienia w postaci nieruchomości niezabudowanej do spółki celowej. Zmiana stanowiska podyktowana została tym, że po przesłaniu wniosku Wnioskodawca zapoznał się z indywidualnymi interpretacjami skierowanymi do Gmin w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług aportów niepieniężnych wnoszonych do spółek prawa handlowego i uznał swoje wcześniejsze stanowisko za błędne. Budowa mieszkań komunalnych, jak i budowa gminnych dróg, wodociągów i kanalizacji oraz infrastruktury do przesyłu energii elektrycznej i cieplnej, stanowi zadania własne gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 3 i pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Miasto zawierając umowę inwestycyjną oraz zakładając Spółkę Celową w celu realizacji inwestycji niewątpliwie wykonuje swoje zadania własne. Miasto chcąc zrealizować inwestycję polegającą na zagospodarowaniu posiadanych nieruchomości, budowie gminnych lokali mieszkalnych oraz całej infrastruktury technicznej i towarzyszącej, nie skorzystało z możliwości samodzielnej realizacji inwestycji poprzez zakup usług, co wiązałoby się z koniecznością poniesienia znacznych wydatków finansowych. Nie chcąc angażować środków finansowych, Miasto zdecydowało, iż korzystniejszym sposobem realizacji tych zadań będzie współpraca z Partnerem Prywatnym wyłonionym w drodze konkursu, którego zapłatą (świadczeniem ekwiwalentnym) za realizację inwestycji będzie otrzymanie części nieruchomości i możliwość wybudowania osiedla mieszkaniowego (Etap Pierwszy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne – w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 3 i pkt 7 cyt. ustawy – obejmują sprawy:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina ma zamiar założyć wspólnie z podmiotem prywatnym spółkę celową – spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której celem będzie realizacja inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i budowie osiedla mieszkaniowego oraz wniesieniu do spółki aportem na pokrycie udziałów w kapitale zakładowym spółki składników majątkowych stanowiących własność Gminy Miasto.

W powstałej spółce Miasto ma objąć 50% udziałów w zamian za wkład niepieniężny (aport), który stanowić będą niezabudowane nieruchomości. Pozostałe 50% udziałów ma objąć partner prywatny, który pokryje je gotówką. Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia wykonywania przez Gminę czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust.1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nadmienia się, że do dnia 30 listopada 2008 r. czynność wniesienia aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego objęta była przedmiotowym zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W dniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przepisem § 38 ww. rozporządzenia w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego można było zastosować zwolnienie od podatku. Podatnik mógł sam zdecydować, czy chce opodatkować aport podatkiem od towarów i usług, czy też wybiera zwolnienie tej czynności z opodatkowania.

Przepisy obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2009 r. nie przewidują zwolnienia od podatku od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana na zasadach ogólnych.

Jak wynika z opisu sprawy aport stanowią nieruchomości niezabudowane przeznaczone – jak podaje Zainteresowany – w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową.

Na części przedmiotowej nieruchomości (2 działki) zostaną wybudowane mieszkania komunalne. Na pozostałych działkach zostaną wybudowane mieszkania komercyjne. Nadto na całej nieruchomości, na której będzie realizowana inwestycja przez spółkę celową, zamierza się wybudować infrastrukturę techniczną i towarzyszącą, w szczególności sieci wodociągowe służące doprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków.

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w przypadku gruntów niezabudowanych zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku dostaw gruntów niezabudowanych – opodatkowane 22% stawką VAT są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) stanowi, iż ww. ustawa określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej – przeznaczony pod zabudowę. Tak więc charakter danego terenu wyznacza odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy, stwierdza się że w przypadku wniesienia przez Wnioskodawcę przedmiotowych gruntów, które są terenami niezabudowanymi, sklasyfikowanymi zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową, mamy do czynienia z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, spełniającą negatywne przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem powyższą czynność należy opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Reasumując, wniesienie przez Wnioskodawcę w formie wkładu niepieniężnego (aportu) nieruchomości niezabudowanej nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jak również na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., ale jest opodatkowane 22% stawką podatku.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj