Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-804/09/AT
z 17 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-804/09/AT
Data
2009.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
faktura VAT
rolnik ryczałtowy
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Czy faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez Pana pracownika, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymania tej faktury w jego imieniu, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy będzie można taką fakturę uznać za zawierającą czytelny podpis (ew. imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości potwierdzenia odbioru faktury VAT RR przez upoważnionego pracownika wystawcy faktury – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości potwierdzenia odbioru faktury VAT RR przez upoważnionego pracownika wystawcy faktury.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jako osoba fizyczna prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W ramach ww. działalności, na podstawie zawartych umów kontraktacji, nabywa Pan produkty rolne od dostawców posiadających status rolników ryczałtowych w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powołując się na treść art. 116 ust. 1 i ust. 2 pkt 13, wskazuje Pan, iż obowiązany jest do wystawienia w dwóch egzemplarzach faktury VAT RR, dokumentującej nabycie ww. produktów oraz wystawienia tej faktury w taki sposób, aby zawierała czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawiania i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Z uwagi na fakt, że faktury VAT RR wystawiane są przez Pana z „przesunięciem czasowym” w stosunku do dnia odbioru produktów rolnych od rolników ryczałtowych, spełnienie warunku uzyskania podpisu rolnika ryczałtowego oraz przekazanie na jego rzecz oryginału faktury nastręcza w praktyce wiele trudności. Wynika to z faktu, że w wielu przypadkach rolnicy ryczałtowi nie są zainteresowani odbiorem wystawianych przez Pana faktur VAT RR. Podejmowane przez Pana próby dostarczania faktur poprzez wysyłanie ich za pośrednictwem poczty, wraz z kopertą zwrotną i znakami pocztowymi (w celu odesłania przez rolnika ryczałtowego podpisanej faktury), również często są bezskuteczne. Jednocześnie, duża ilość zawieranych przez Pana transakcji z rolnikami ryczałtowymi, powoduje, że osobiste dostarczanie faktur VAT RR bezpośrednio rolnikom ryczałtowym oraz odbieranie od nich podpisanych kopii tych faktur jest niewykonalne.


Mając na uwadze powyższe trudności z uzyskiwaniem przepisów dostawców produktów rolnych i – co za tym idzie – wypełnienie dyspozycji przepisu art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, rozważa Pan obecnie wprowadzenie następujących rozwiązań w ramach transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi:


  1. rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych na Pana rzecz będzie udzielał pisemnego pełnomocnictwa na rzecz pańskiego imiennie upoważnionego pracownika do odbioru w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktury VAT RR. Pracownik umocowany przez rolnika ryczałtowego do ww. odbioru faktur VAT RR nie będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania tych faktur w Pana (jako pracodawcy) imieniu;
  2. w oparciu o ww. pełnomocnictwo, Pana pracownik będzie dokonywał odbioru faktury w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawcy), na dowód czego pracownik będzie podpisywał fakturę (z zachowaniem warunków określonych w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT), jako osoba uprawniona do otrzymania faktury.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez Pana pracownika, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymania tej faktury w jego imieniu, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy będzie można taką fakturę uznać za zawierającą czytelny podpis (ew. imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury...


Zdaniem Pana, faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez Pana pracownika, jako osobę upoważnioną na mocy udzielonego jej przez rolnika ryczałtowego pełnomocnictwa, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, tj. będzie można taką fakturę uznać za zawierającą czytelny podpis (ewentualnie imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

Zwraca Pan uwagę, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak również innych ustaw podatkowych (w tym zwłaszcza ustawy Ordynacja podatkowa), brak jest przeciwwskazań do podpisania oryginału faktury przez pełnomocnika umocowanego do dokonania tej czynności przez podatnika, będącego osobą uprawnioną do odbioru faktury z mocy ustawy.

W konsekwencji, w Pana ocenie, brak jest również przeszkód prawnych do podpisania faktury VAT RR w imieniu rolnika ryczałtowego przez Pana pracownika, działającego w oparciu o pisemne pełnomocnictwo udzielone na jego rzecz przez tego rolnika, na mocy którego pracownik upoważniony jest do odbioru tej faktury.

Według Pana, powyższa teza znajduje swoje oparcie w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). której przepisy dotyczące udzielania pełnomocnictw należy w niniejszej sprawie stosować z powodu braku odpowiednich przepisów w ustawie o VAT oraz Ordynacji podatkowej.

Wskazując na treść przepisów art. 95 i 108 Kodeksu cywilnego, twierdzi Pan, iż osoba pozostająca w stosunku pracy może zostać umocowana przez rolnika ryczałtowego do podpisania i otrzymania faktury VAT RR. W tym przypadku pracownik nie będzie umocowany jednocześnie do podpisywania tych faktur, a więc nie będzie dochodziło do naruszenia zakazu dokonywania „czynności z samym sobą”.

Podsumowując, uważa Pan, iż faktura VAT RR, podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego, przez Pana pracownika jako osobę upoważnioną przez ww. rolnika do otrzymania w jego imieniu tej faktury na podstawie pisemnego pełnomocnictwa, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. będzie można taką fakturę uznać za zawierającą czytelny podpis (ewentualnie imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Na podstawie art. 116 ust. 2 pkt 13 omawianej ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż rozważa Pan następującą kwestię:


  • rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych na Pana rzecz będzie udzielał pisemnego pełnomocnictwa pańskiemu imiennie upoważnionemu pracownikowi do odbioru w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktury VAT RR. Pracownik umocowany przez rolnika ryczałtowego do ww. odbioru faktur VAT RR nie będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania tych faktur w Pana (jako pracodawcy) imieniu;
  • w oparciu o wskazane powyżej pełnomocnictwo, Pana pracownik będzie dokonywał odbioru faktury w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawcy), na dowód czego pracownik będzie podpisywał fakturę (z zachowaniem warunków określonych w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT) jako osoba uprawniona do otrzymania faktury.


Zaznaczyć należy, iż zgodnie z przepisem art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (art. 95 § 2 Kodeksu cywilnego).

Zgodnie natomiast z art. 96 tej ustawy, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Z kolei, w myśl art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

W świetle powyższego, pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, pod warunkiem, że spełnia ono warunki prawem przewidziane.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że skoro z okoliczności sprawy wynika, iż rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Pana produktów rolnych, udzielał będzie, na rzecz pańskiego imiennie wskazanego pracownika, upoważnienia do odbioru w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnych podpisów tej osoby, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, w tym odbiór przez tą osobę w imieniu rolnika ryczałtowego faktury, nie stoi w sprzeczności z treścią powołanego uprzednio przepisu art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, przy założeniu, że osoba upoważniona do przedmiotowego odbioru faktur (Pana pracownik) faktycznie (w sensie cywilnoprawnym) będzie upoważniona do tej czynności. W tym przypadku bowiem pracownik ten nie jest jednocześnie umocowany do podpisywania faktur, których odbiór poświadcza w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawca).

Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie nie była kwestia ustalenia zgodności z przepisami prawa cywilnego umów, na mocy których udzielone zostanie ww. upoważnienie, dlatego też interpretacji udzielono przy powyższym założeniu, iż planowane przez Pana umowy są zgodne z przepisami tego prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj