Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-585/09/ŁW
z 27 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-585/09/ŁW
Data
2009.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Rejestracja podmiotów


Słowa kluczowe
biogaz
energia elektryczna
rejestracja


Istota interpretacji
obowiązek rejestracji dla celów podatku akcyzowego



Wniosek ORD-IN 1007 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009r. (data wpływu 3 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2009r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 października 2009r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W procesie oczyszczania ścieków, na terenie oczyszczalni ścieków, uwalnia się w sposób naturalny biogaz. Powstały, biogaz cechuje się właściwościami kalorycznymi, pozwalającymi na jego wykorzystanie. Wnioskodawca powstały biogaz w procesie oczyszczania ścieków, wykorzystuje na cele grzewcze oraz do produkcji energii elektrycznej. Pozostała nadwyżka biogazu, której nie można zagospodarować jest spalana.

Biogaz wykorzystywany na cele grzewcze służy do podgrzania osadu czynnego, znajdującego się w wydzielonych komorach fermentacyjnych (tzw. WKF) oraz do podgrzania pomieszczeń oczyszczalni ścieków, w przypadku wystąpienia niskich temperatur.

Energię elektryczną wytworzoną z biogazu Wnioskodawca wykorzystuje do zasilania urządzeń wykorzystywanych w procesie oczyszczania ścieków. Uzyskana w ten sposób energia elektryczna, zaspakaja tylko w części potrzeby Wnioskodawcy w zakresie zasilania ww. urządzeń. Do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych Wnioskodawca używa generatorów, których moc nie przekracza 1MW, ponadto generatory nie służą do przesyłania energii elektrycznej na zewnątrz.

Wnioskodawca, po uzyskaniu zezwolenia na produkcję energii elektrycznej (wrzesień br.), planuje podłączyć się do sieci ogólnokrajowej dystrybutora, celem dokonania sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej w okresach mniejszego zapotrzebowania na energię urządzeń produkcyjnych oczyszczalni ścieków.

Wnioskodawca klasyfikuje biogaz do kodu CN 2711.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma dokonać rejestracji w zakresie podatku akcyzowego teraz, czy z chwilą wystąpienia obowiązku podatkowego – z tytułu produkcji i sprzedaży energii elektrycznej lub z tytułu produkcji biogazu...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 16 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest zobowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu akcyzą będzie zużycie wyprodukowanej z takiego generatora energii elektrycznej, które nastąpi zaraz po podłączeniu do sieci ogólnokrajowej lub zużycie wyprodukowanego biogazu. Podmiot może dokonać zgłoszenia rejestracyjnego wcześniej niż nastąpi powyższa czynność (także w chwili obecnej, jednakże zgłoszenie takie złożone dopiero z chwilą wystąpienia obowiązku podatkowego, będzie naruszeniem przepisu cytowanego wyżej art. 16 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z prezentowanym wyżej stanowiskiem, w ocenie Wnioskodawcy jest on obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b tiret pierwszy ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) stawka akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł. Przepis ten będzie mógł być jednak stosowany dopiero od ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej w nim przewidzianej ze wspólnym rynkiem.

W związku z powyższym obecnie dla biogazu o kodzie CN 2711 29 00 powinny być stosowane stawki akcyzy takie jak dla pozostałych węglowodorów gazowych, w stanie gazowym, objętych pozycja CN 2711.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ww. ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wynosi dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kilogramów.

Stosownie zaś do art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych stawka akcyzy wynosi 1,18 zł/1 gigadżul (GJ).

Jednakże na mocy przepisów art. 163 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy w okresie do dnia 31 października 2013r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25% zwalnia się od akcyzy gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych. Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20%, do dnia 31 października 2013r. stosuje się stawkę akcyzy stanowiącą 50% stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", informację o osiągnięciu poziomu udziału gazu ziemnego, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

Do czasu obowiązywania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, zwalnia się od akcyzy pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczone do celów opałowych.

Zgodnie z art. 164 ust. 1 ww. ustawy do dnia 31 października 2013 r. zamiast stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie, do wyrobów akcyzowych określonych w tym przepisie stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ww. ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Odnosząc się do kwestii dotyczących zgłoszeń rejestracyjnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z wykorzystaniem biogazu objętego kodem CN 2711 29 00 wskazać należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego spoczywa na podmiocie prowadzącym działalność gospodarcza, wówczas gdy wykonuje on czynności:

  1. podlegające opodatkowaniu akcyzą, lub
  2. z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgłoszenie rejestracyjne należy wówczas złożyć przed dokonaniem jednej z ww. czynności.

Mając na uwadze powyższy przepis uznać należy, iż podmiot prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem ww. biogazu nie jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Wynika to z faktu, iż obrót tym biogazem – czy to przeznaczonym na cele napędowe, czy opałowe – nie rodzi obecnie obowiązku zapłaty akcyzy. Jak zaś się wydaje, celem ustawodawcy było wyłaczenie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podmiotów prowadzących działalność gospodarcza w zakresie wyrobów akcyzowych, w stosunku do których nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy – czego wyrazem jest regulacja zawarta w art. 16 ust. 5 ww. ustawy, wyłączająca zastosowanie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy. Ponadto należy zauważyć, że zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 163 ust. 3 cyt. ustawy, nie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.

Wobec powyższego zarówno zużycie gazu wyprodukowanego przez Wnioskodawcę na cele napędowe, jak i też cele opałowe nie podlega obowiązkowi rejestracji na podstawie art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W myśl § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ww. ustawy nabywcą końcowym jest podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), z wyłączeniem spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, z późn. zm.5)) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych;

Wnioskodawca wskazał, iż po uzyskaniu zezwolenia na produkcje energii elektrycznej podłączy się do sieci ogólnokrajowej. W takim przypadku sprzedaż energii elektrycznej odbiorcom końcowym, jak i zużycie wyprodukowanej przez Wnioskodawcę energii elektrycznej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wobec powyższego Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 13 ust. 1 ww. ustawy. Będzie więc obowiązany przed dniem wykonania pierwszej czynności (zużycia energii elektrycznej na własne potrzeby lub sprzedaży energii elektrycznej nabywcom końcowym) na mocy art. 16 ust. 1 ww. ustawy złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • opodatkowania biogazu,
  • opodatkowania wytworzonej na własne potrzeby energii elektrycznej,

-zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj