Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-493/09-2/AG
z 15 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-493/09-2/AG
Data
2009.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja rozwojowa
fundusz kapitałowy
kapitalizacja
koszty uzyskania przychodów
odsetki
rachunki
wydatek


Istota interpretacji
1. Czy odsetki od środków dotacji rozwojowej przechowywanych na rachunku powierniczym podlegają opodatkowaniu w momencie ich kapitalizacji na tym rachunku? 2. Czy wydatki ponoszone przez K w związku z udzielaniem wsparcia funduszom kapitałowym w ramach działania 3.2, które zostaną sfinansowane ze środków dotacji będą stanowiły, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 402 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2009r. (data wpływu 30.07.2009r.) w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymanej dotacji rozwojowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.07.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymanej dotacji rozwojowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. - dalej K - został utworzony w 2005 r. przez Bank w wykonaniu dyspozycji wynikających z ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. z 2005 r. nr 57, poz 491), (dalej uK).

Wyłącznym przedmiotem działalności K jest udzielanie wsparcia finansowego funduszom kapitałowym (dalej fundusze VC) inwestującym w przedsiębiorców mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności przedsiębiorców innowacyjnych lub prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Celem powołania K było stworzenie wyspecjalizowanej instytucji działającej na rynku kapitałowym, świadczącej wsparcie finansowe funduszom VC, które spełniają ustawowo określone kryteria (m.in. inwestują tylko w tzw. luce kapitałowej, tj. w sektorze MŚP znajdujących się na wczesnych etapach rozwoju).

Przychodami K, oprócz przychodów z działalności kapitałowej (tj. wymienionej w art. 5 uK), są: 1 ) dotacje celowe z budżetu państwa określone w ustawie budżetowej; 2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi 3) inne przychody.

Środki otrzymane przez K, o których mowa w pkt 1 ) i 2) objęte są zwolnieniem przedmiotowym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 11, K udziela wsparcia finansowego funduszom VC w formie obejmowania lub nabywania ich instrumentów kapitałowych (np. akcji, udziałów, certyfikatów inwestycyjnych), quasi-kapitałowych (np. obligacji zamiennych na akcje) lub dłużnych (obligacji) oraz udzielania im bezzwrotnych świadczeń (dotacji) na sfinansowanie części kosztów przygotowania i monitorowania inwestycji portfelowych. Udzielone przez K wsparcie (stanowiące do 50% kapitalizacji funduszu VC - pozostałą część wnoszą inwestorzy prywatni), za wyjątkiem bezzwrotnych świadczeń, podlega w okresie 10-12 lat rozliczeniu zgodnie zasadami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie wsparcia finansowego udzielanego przez Krajowy Fundusz Kapitałowy (Dz. U. z 2007 r. nr 115 poz. 796) - tj. zwrotowi (wraz z ewentualnymi zyskami) do K, w wysokości zależnej od wyników osiągniętych przez fundusz VC.

Obecnie K jest beneficjentem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 i w ramach działania 3.2 „Wspieranie funduszy kapitału podwyższonego ryzyka” otrzyma do dyspozycji kwotę 646.830.000,00 zł w postaci dotacji rozwojowej (Umowa o dofinansowanie z dnia 26 marca 2009 pomiędzy Ministrem Gospodarki a K - dalej Umowa). Na kwotę tę składają się środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 153 mln euro oraz środki budżetu państwa w kwocie 27 mln euro. Ww. dotacja przeznaczona jest na: 1) wsparcie udzielane przez K funduszom VC; 2) koszty ponoszone przez K w związku z tą działalnością (m.in. koszty osobowe, koszty doradztwa prawnego i inne koszty ogólnego zarządu).

Dofinansowanie będzie przekazywane przez Ministerstwo Gospodarki - jako Instytucję Pośredniczącą (dalej MG) w transzach na bankowy rachunek powierniczy K, uruchomiony wyłącznie do obsługi ww. Projektu — okres zasilania kończy się 31.12.2015 r.

Pierwsza transza dotacji wpłynęła do K w czerwcu br.

Środki przechowywane na rachunku powierniczym są oprocentowane — odsetki będą kapitalizowane okresowo również na tym rachunku.

Pierwsza kapitalizacja - na dzień 30.06.2009 r. - została uwzględniona w bieżącym rozliczeniu podatkowym.

Zgodnie z § 4 ust. 12 Umowy odsetki od środków przechowywanych na rachunku powierniczym, za zgodą MG mogą być wykorzystane przez K na wsparcie instrumentów inżynierii finansowej dla małych i średnich przedsiębiorstw, w tym kosztów zarządzania K (tj. na działalność statutową K). Przychody z ww. odsetek nie będą pomniejszały przyznanej dotacji rozwojowej, jednakże MG może w każdej chwili zażądać ich częściowego lub całościowego zwrotu na wskazany przez siebie rachunek bankowy.

W związku z powyższym, wnioskodawca wniósł o udzielenie odpowiedzi na pytania:

  1. Czy odsetki od środków dotacji rozwojowej przechowywanych na rachunku powierniczym podlegają opodatkowaniu w momencie ich kapitalizacji na tym rachunku...
  2. Czy wydatki ponoszone przez K w związku z udzielaniem wsparcia funduszom kapitałowym w ramach działania 3.2, które zostaną sfinansowane ze środków dotacji będą stanowiły, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodu...

Stanowisko wnioskodawcy.

Ad. 1

Zdaniem K, przychody z tytułu odsetek gromadzonych na rachunku powierniczym, nie powinny podlegać opodatkowaniu w momencie ich naliczenia. Pomimo, iż kwoty tych odsetek nie będą pomniejszały kolejnych transz dotacji, to poprzez ich przeznaczenie, wynikające z Umowy, nabierają charakteru dotacji i powinny być uznane za wolne od podatku dochodowego, podobnie jak przychody z dotacji (art. 17 ust. 1 pkt 41 ww. ustawy).

Ponadto Ministerstwo Gospodarki może w każdym momencie zażądać zwrotu naliczonych odsetek, w takim przypadku K będzie tylko pośrednikiem między bankiem i Ministerstwem Gospodarki i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu ww. odsetek.

Ad.2

K uważa, iż wydatki i koszty, jakie ponosi i będzie ponosić w ramach realizacji ww. Projektu, i które, po uznaniu ich kwalifikowalności, zostaną sfinansowane przyznaną dotacją stanowią koszty uzyskania przychodu. Środki finansowe, które K otrzyma w ramach Projektu należy zakwalifikować jako wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 41 ww. ustawy, a zatem wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane tymi środkami będą stanowiły koszt podatkowy, bowiem nie zostały wymienione przez ustawodawcę w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu - art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Ad. 1

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawa przewiduje jednak w art. 17 ust. 1 pkt 41 zwolnienie z podatku dotacji celowych z budżetu państwa, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, otrzymanych przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.

K jest beneficjentem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 i w ramach działania 3.2 „Wspieranie funduszy kapitału podwyższonego ryzyka” i otrzyma do dyspozycji kwotę 646 830 000 zł w postaci dotacji rozwojowej.

Zwolnienie od podatku dotacji celowych z budżetu państwa, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie obejmuje dotacji rozwojowych w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych.

W stanie prawnym obowiązującym w 2009 r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy na podstawie Umowy o dofinansowanie, o której mowa we wniosku K z dnia 29 lipca 2009 r. odsetki od dotacji rozwojowych ulokowanych na rachunku powierniczym nie będą pomniejszały przyznanej kwoty dotacji rozwojowych to w K powstanie przychód podatkowy w dacie kapitalizacji odsetek od środków tej dotacji zdeponowanych na rachunku powierniczym (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Powyższy wniosek potwierdza również wykładnia systemowa, ponieważ w art. 17 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy, zostało zawarte zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych jedynie odsetek od dochodów lub środków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Nie odnosi się on zaś do dotacji lub środków o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż Ministerstwo Gospodarki może w każdym momencie zażądać zwrotu naliczonych (skapitalizowanych) odsetek.

Ad. 2

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze zm.).

Skoro przychody pochodzące z dotacji rozwojowej otrzymanej przez K są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z tym wydatki ponoszone przez K na udzielenie wsparcia funduszom kapitałowym w ramach działania 3.2 sfinansowane ze środków tej dotacji rozwojowej nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj