Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-621/12/UH
z 28 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012r. (data wpływu 19 czerwca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2012r. (data wpływu 18 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów dotyczących działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów dotyczących działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 września 2012r. (data wpływu w dniu 18 września 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 3 września 2012r. znak: IBPP3/443-621/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca realizuje zadania własne dotyczące m. in. zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zadania gminy w tym zakresie Prezydent Miasta wykonuje przy pomocy Urzędu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym pod NIP … i realizuje projekt pod nazwą „…” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest przebudowa Stadionu Miejskiego poprzez modernizację 9 segmentów stadionu (zadaszonych trybun) po wschodniej stronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zmodernizowany obiekt stadionu służyć będzie głównie do rozgrywek piłki nożnej i zawodów żużlowych. W ramach prowadzonego zadania dokonywano zakupów towarów i usług (dokumentacja projektowa, usługi budowlane, nadzór autorski) o charakterze wydatków inwestycyjnych jak i wydatków bieżących na promocję projektu. Istniejący dotychczas obiekt stadionu miejskiego znajduje się w ewidencji majątku Urzędu Miasta. Majątek powstały w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego w ramach projektu zwiększy jego wartość i stanowić będzie własność Gminy Miasta. Rada Miasta w Uchwale Nr …. z dnia 27 marca 2012r. ustaliła Regulamin udostępniania i użytkowania infrastruktury Stadionu Miejskiego.

Wydział Kultury i Sportu Urzędu Miasta odpowiada za eksploatację zmodernizowanego obiektu stadionu, a w szczególności zapewnia funkcjonowanie stadionu miejskiego, gospodarowanie jego infrastrukturą, utrzymanie techniczne, organizowanie imprez masowych na stadionie, prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych. W ramach gospodarowania infrastrukturą stadion wynajmowany będzie podmiotom prowadzącym działalność sportową oraz „pozasportową” (artystyczną, rozrywkową kulturalną). Odbywać się to będzie poprzez wynajem na ustalonych i podanych do publicznej wiadomości zasadach, jednakowych dla wszystkich. Najemcom będą wystawiane faktury VAT zgodnie z obowiązującymi zasadami wynikającymi z ustawy o podatku od towarów i usług.

Stadion wykorzystywany również będzie do realizacji zadań własnych Miasta wynikających z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie organizacji imprez kulturalnych, a także dla działalności edukacyjnej poprzez prowadzenie zajęć przez Urząd lub inne własne jednostki organizacyjne Miasta. Z infrastruktury stadionu bezpłatnie korzystać będzie np. szkoła sportowa na potrzeby zajęć sportowych oraz młodzież skupiona w różnych sekcjach sportowych. Wszystkie zakupy towarów i usług dotyczące stadionu miejskiego (zarówno w ramach projektu jak i wykraczające poza projekt) dokonywane są przez Wnioskodawcę.

Zakupy dotyczące nakładów inwestycyjnych jak i kosztów bieżących ponoszone przez Wnioskodawcę służyć będą czynnościom opodatkowanym z tytułu umów najmu oraz czynnościom nieobjętym zakresem ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie realizacji własnych zadań publicznych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż w ramach gospodarowania infrastrukturą stadionu poza wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (najem) będzie wykonywał również nieodpłatnie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie organizowania imprez kulturalnych lub prowadzeniu działalności edukacyjnej przez Urząd Miasta - Wydział Kultury, Sportu i Turystyki lub inne własne jednostki organizacyjne Miasta. Z infrastruktury stadionu nieodpłatnie korzystać będzie np. szkoła sportowa na potrzeby zajęć sportowych oraz młodzież skupiona w różnych sekcjach sportowych.

W ramach udostępniania infrastruktury stadionu Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności zwolnionych z mocy ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakupy dotyczące nakładów inwestycyjnych jak i kosztów bieżących ponoszone na infrastrukturę stadionu przez Wnioskodawcę, będą służyć czynnościom opodatkowanym z tytułu umów najmu oraz czynnościom nieobjętym zakresem ustawy o podatku od towarów i usług (czynności wykonywane nieodpłatnie).

Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować zakupów inwestycyjnych i zakupów dotyczących bieżącego funkcjonowania infrastruktury stadionu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z dnia 13 września 2012r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług związanych z zadaniami inwestycyjnymi oraz bieżącym utrzymaniem obiektu stadionu w całości, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie przez Wnioskodawcę w jakiej części dokonywane przez niego zakupy dotyczą działalności opodatkowanej podatkiem VAT, a w jakiej części działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z dnia 13 września 2012r.):

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z modernizacją infrastruktury stadionu oraz bieżącym jego utrzymaniem.

Udostępnienie infrastruktury stadionu miejskiego będzie polegało na jego wynajmie co stanowi czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Stadion wykorzystywany również będzie do wykonywania czynności nieodpłatnych, które stanowić będą czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych nałożonych art. 7 ust. l ustawy o samorządzie gminnym).

Zakupy dotyczące infrastruktury stadionu związane są z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT oraz z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca nie jest w stanie ich jednoznacznie przyporządkować. Spełniony jest zatem warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT tj. nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i jednocześnie Wnioskodawca nie dokonuje żadnej sprzedaży zwolnionej z opodatkowania w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Wobec powyższego, w zakresie wykorzystania infrastruktury stadionu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz niepodlegającym ustawie o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W art. 90 ust. 4 ustawy o VAT wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do unormowań zawartych w art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż z unormowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że „za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 – 3 u.p.t.u. sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu i nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Z podobną sytuacją mamy do czynienia w rozpatrywanej sprawie gdzie Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane oraz niepodlegające regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej czynności pozostające poza zakresem działania ustawy o podatku od towarów i usług, nie mają wpływu na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, bowiem nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż u Wnioskodawcy występuje sprzedaż opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu.

Zakupy dotyczące nakładów inwestycyjnych jak i kosztów bieżących ponoszone na infrastrukturę stadionu przez Wnioskodawcę, będą służyć czynnościom opodatkowanym z tytułu umów najmu oraz czynnościom nieobjętym zakresem ustawy o podatku od towarów i usług (czynności wykonywane nieodpłatnie).

Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować zakupów inwestycyjnych i zakupów dotyczących bieżącego funkcjonowania infrastruktury stadionu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W takiej sytuacji, stwierdzić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z zadaniami inwestycyjnymi oraz bieżącym utrzymaniem obiektu stadionu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności do opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu oraz nie jest w stanie dokonać wyodrębnienia zakupów związanych z poszczególnymi rodzajami działalności. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj