Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-917/09-2/AD
z 28 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-917/09-2/AD
Data
2009.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rezygnacja ze zwolnienia
rolnik ryczałtowy
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca będąc rolnikiem ryczałtowym od kilku miesięcy bieżącego roku może na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług zrezygnować z dniem 1 sierpnia 2009 r. ze zwolnienia od podatku VAT, mimo nie spełnienia warunku o którym mowa w art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy?
2. Czy pomimo nie spełnienia warunku dotyczącego przekroczenia wartości sprzedaży produktów rolnych w poprzednim roku podatkowym w kwocie 20.000 zł. może zarejestrować się dla potrzeb podatku VAT w bieżącym roku, od dnia 1 sierpnia 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 351 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 15 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia od podatku przez rolnika ryczałtowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia od podatku przez rolnika ryczałtowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 30 marca 2009 r. Wnioskodawca otrzymał w formie darowizny 21 ha gruntów rolnych od swoich rodziców. Stał się w tym momencie rolnikiem ryczałtowym. Od dnia 1 sierpnia 2009 r. Zainteresowany chciałby zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT i zarejestrować się jako podatnik VAT na podstawie art. 43 ust. 3 ww. ustawy.

Wnioskodawca chce się zarejestrować, gdyż zamierza poczynić znaczne inwestycje związane z postawieniem budynków chlewni w nabytym gospodarstwie. Inwestycję planuje rozpocząć od września 2009 r. Na inwestycję chce zaciągnąć kredyt inwestycyjny na kwotę 300.000 zł. We wniosku o udzielenie kredytu do banku założył, że jest podatnikiem podatku VAT. Suma 300.000 zł nie obejmuje kwoty podatku VAT. Jeżeli Zainteresowany nie będzie podatnikiem podatku VAT bank nie udzieli mu kredytu. Zaznaczył ponadto, iż w ostatnich miesiącach sprzedał produkty rolne na kwotę ponad 20.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będąc rolnikiem ryczałtowym od kilku miesięcy bieżącego roku może na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług zrezygnować z dniem 1 sierpnia 2009 r. ze zwolnienia od podatku VAT, mimo nie spełnienia warunku o którym mowa w art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy...
  2. Czy pomimo nie spełnienia warunku dotyczącego przekroczenia wartości sprzedaży produktów rolnych w poprzednim roku podatkowym w kwocie 20.000 zł. może zarejestrować się dla potrzeb podatku VAT w bieżącym roku, od dnia 1 sierpnia 2009 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, może on zarejestrować się dla potrzeb podatku VAT w tym samym roku, w którym nabył gospodarstwo, ponieważ nie spełnienie warunków, o których mowa w art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT nie oznacza, że nie może być podatnikiem VAT już w tym roku. Zainteresowany uważa, że nie może spełnić powyższego warunku, ponieważ w poprzednim roku podatkowym nie był w ogóle rolnikiem i w związku z tym warunek ten go nie dotyczy. Co więcej rolnicy, którzy rejestrują się jako podatnicy VAT z chwilą rozpoczęcia działalności rolniczej mogą się rejestrować do VAT-u od razu, a przecież też nie spełniają warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że spełnia pozostałe warunki, o których mowa w art. 43 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez działalność rolniczą – w myśl art. 2 pkt 15 ustawy – rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.


Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Natomiast w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 1 i 2 ustawy).

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W wyniku wystąpienia powyższych przesłanek, a także po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego, w którym podatnik zawiadamia o rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania, rolnik ryczałtowy staje się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

Z treści wniosku wynika, iż od dnia 30 marca 2009 r. Wnioskodawca otrzymał w formie darowizny 21 ha gruntów rolnych od swoich rodziców. Stał się w tym momencie rolnikiem ryczałtowym. Od dnia 1 sierpnia 2009 r. Zainteresowany chciałby zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy i zarejestrować się jako podatnik VAT na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy. Wnioskodawca chce się zarejestrować, gdyż zamierza poczynić znaczne inwestycje związane z postawieniem budynków chlewni w nabytym gospodarstwie. Inwestycję planuje rozpocząć od września 2009 r. Ponadto Zainteresowany wskazał, iż w ostatnich miesiącach sprzedał produkty rolne na kwotę ponad 20.000 zł.

Mając na uwadze przywołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie może zrezygnować ze zwolnienia, z którego korzysta rolnik ryczałtowy i dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny w bieżącym roku. Nie został bowiem spełniony przez niego warunek wynikający z art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy, tj. nie dokonał w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł. Dopiero po spełnieniu opisanych przesłanek, Zainteresowany może zrezygnować ze zwolnienia i rozliczać się na zasadach ogólnych jako czynny podatnik VAT z tytułu dostaw produktów rolnych z własnej działalności rolniczej oraz świadczenia usług rolniczych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj