Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-907/09/KG
z 20 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-907/09/KG
Data
2009.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
budowa drogi
miasto
urząd miejski
zadania własne


Istota interpretacji
Miasto nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z rozbudową hali widowiskowo-sportowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009r. (data wpływu 3 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. „...– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie Działania 9.3 Lokalna infrastruktura sportowa RPO W 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Miasta pn. „...”. Miasto jest wnioskodawcą, podmiotem zamawiającym oraz współfinansującym inwestycję. Natomiast Zarządzającym projektem w imieniu Miasta będzie jednostka organizacyjna – Ośrodek Sportu i Rekreacji.

Ośrodek Sportu i Rekreacji został powołany do życia przez Prezydium Miejskiej Rady Narodowej . w celu rozwoju sportu i turystyki na ziemi r. Podstawą działania Ośrodka Sportu i Rekreacji jest Statut nadany Uchwałą Rady Miasta. Na czele Zakładu stoi Dyrektor, który kieruje Ośrodkiem na zasadach jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy. Dozoruje podziałem zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy Z-cą Dyrektora, Głównym Księgowym i Kierownikami komórek organizacyjnych oraz nadzoruje pracę całego Ośrodka. Ośrodek jest samodzielnym zakładem budżetowym posiadającym rachunek operacyjny we właściwym banku.

Projekt zakłada rozbudowę i modernizację hali widowiskowo-sportowej mieszczącej się w przy ul Ł. w celu poprawy warunków aktywnego spędzania wolnego czasu poprzez stworzenie ogólnodostępnej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

Projektowana rozbudowa obejmuje:

  1. dobudowę dodatkowej trybuny wzdłuż istniejącej zewnętrznej ściany podłużnej hali sportowej,
  2. wykonanie dodatkowego zaplecza socjalnego wzdłuż ściany poprzecznej hali sportowej.

Podstawową funkcją przebudowanego obiektu jest zapewnienie możliwości całorocznej realizacji programów i zajęć dla mieszkańców regionu obejmujących dyscypliny sportowe: piłka ręczna, piłka nożna, halowa, koszykówka, tenis halowy i siatkówka. Zapewnia również możliwość treningu i rozgrywek dla sportowców miejscowego klubu siatkówki i organizacji sportu masowego. Projekt przyczyni się również do realizacji zadań edukacyjnych studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej poprzez zapewnienie dostępu istniejącym łącznikiem. Rozbudowa i modernizacja hali sportowej przy ul. Ł. pozwoli na pełną realizację zadań nałożonych na Gminę w zakresie rozbudzania potrzeb społeczeństwa do szeroko pojętej kultury fizycznej. Program użytkowy hali sportowej obejmuje: funkcję sportową, funkcję gimnastyczną, siłownię, zespół odnowy biologicznej, pokoje hotelowe.

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa warunków aktywnego spędzania wolnego czasu poprzez stworzenie ogólnodostępnej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Środki trwałe, jakie zostaną wytworzone w wyniku realizacji projektu, przez conajmniej 5 lat od zakończenia jego realizacji stanowić będą wyłączną własność Miasta Zgodnie z podpisanym oświadczeniem, przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat od daty rozliczenia projektu (przedstawienia ostatniego wniosku o płatność) obiekt infrastruktury sportowo-rekreacyjnej będzie miał charakter ogólnodostępny. Aktualną politykę cenową reguluje Zarządzenie Dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji dotyczące cen za korzystanie z gminnych obiektów sportowych użyteczności publicznej zarządzanych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji. W związku z uruchomieniem nowych zajęć i sekcji sportowych: fitness, siłownia, sauna ćwiczenia korekcyjne wad postawy przewiduje się wzrost przychodów z działalności sportowej. W wyniku realizacji Projektu przewiduje się, wzrost zainteresowania działalnością Ośrodka Sportu i Rekreacji w szczególności imprezami i zajęciami organizowanymi w zmodernizowanej hali widowiskowo sportowej. Przychody wzrosną w sposób proporcjonalny do wzrostu kosztów. Należy jednak podkreślić, że wpływy finansowe nie umożliwią zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych, a jedynie pokryją koszty bieżącej działalności Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Realizacja projektu związana jest z wykonaniem zadań własnych gminy.

Wartość zadania inwestycyjnego zgodnie z dokumentacją aplikacyjną: 10 642 018,85 PLN. Wszystkie faktury związane z realizacją zadania inwestycyjnego wystawiane są na Miasto i przez nie płacone

Zarówno Miasto jako Beneficjent Projektu jak i Ośrodek Sportu i Rekreacji (OSiR), które po zakończeniu realizacji Projektu będzie zarządzającym zmodernizowanej i wyposażonej infrastruktury są odrębnymi podatnikami VAT. OSiR nie posiada osobowości prawnej i jest odrębnym od Miasta podatnikiem VAT. Wykazane w Projekcie powstałe przychody w okresie osiągania wskaźników rezultatu będą stanowiły przychód Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Miasto nie będzie zawierało żadnych umów cywilnoprawnych związanych z tym Projektem i nie będzie realizowało opodatkowanych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i na jakich warunkach i w jakiej kwocie, Miasto będzie mogło odzyskać podatek VAT od nakładów inwestycyjnych... Wartość podatku VAT została wyliczona na kwotę ok. 1 919 052,00 PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, który w tym przypadku zaliczony by został do kosztów kwalifikowalnych do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy realizuje projekt pn. „...” w zakresie Działania 9.3 Lokalna infrastruktura sportowa RPO W 2007-2013 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju.

Realizacja projektu związana jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy. Po zakończeniu realizacji projektu podmiotem zarządzającym zmodernizowaną infrastrukturą i wyposażeniem będzie Ośrodek Sportu i Rekreacji. Wykazane w projekcie przychody w okresie osiągnięcia wskaźników rezultatu będą stanowiły przychody OSiR. Miasto nie będzie zawierało żadnych umów cywilnoprawnych związanych z tym Projektem i nie będzie realizowało opodatkowanych przychodów.

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż towary i usługi, nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji projektu pn. „...” nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „...”. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o VAT, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie mienie które powstanie w efekcie realizacji przedmiotowego projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy czynności (sprzedaży) podlegających opodatkowaniu, zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj