Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-289/09/UH
z 16 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-289/09/UH
Data
2009.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
premie pieniężne



Wniosek ORD-IN 962 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009r. (data wpływu 21 kwietnia 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2009r. (data wpływu 19 czerwca 2009rr.) oraz pismem z dnia 7 lipca 2009r. (data wpływu z dnia 7 lipca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dokumentowania premii pieniężnej, bonusu w sytuacji jej otrzymywania lub wypłacania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dokumentowania premii pieniężnej, bonusów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2009r. (data wpływu 19 czerwca 2009r.) oraz pismem z dnia 7 lipca 2009r. (data wpływu 7 lipca 2009r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie obrotu artykułami chemicznymi i kosmetykami.

Chcąc pozyskać nowych klientów, utrzymać dotychczasowych oraz zintensyfikować sprzedaż przedsiębiorca zamierza nagradzać premią pieniężną nabywców swoich towarów za zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

Z umowy zawartej pomiędzy Sprzedającym i Nabywcą wynika, że po osiągnięciu określonego w umowie poziomu zakupów (oraz dokonaniu terminowych płatności za ww. zakupy), Nabywca otrzyma premię pieniężną, bonus.

Bonus, premia ma być obliczana poprzez analizę zestawienia zakupów i płatności za dany okres np. 1 roku kalendarzowego.

Rozliczenie premii pieniężnej, bonusu za wywiązanie się z warunków umowy będzie dokumentowana fakturą VAT, wystawioną tytułem: premia pieniężna za obrót.

Również w ramach umów zawartych ze swoimi kontrahentami Wnioskodawca, po wywiązaniu się z warunków umowy, otrzyma premie pieniężne, bonusy (jest w sytuacji otrzymującego i wystawiającego dokumenty za bonusy, premie pieniężne).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż wysokość procentu premii pieniężnej przyznawanej kontrahentowi będzie stała i określona w umowie. Uzyskanie bonusu, premii pieniężnej będzie uzależniona jedynie od wielkości zakupów w danym okresie i terminowych płatnościach bez świadczenia dodatkowych usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, iż może znaleźć się w sytuacji otrzymującego jak i wystawiającego dokumenty rozliczeniowe za wywiązanie się z warunków zawartych w umowie pomiędzy Sprzedającym i Kupującym. Umowa dotyczyłaby zrealizowania, przez Nabywcę towarów, określonego poziomu zakupów oraz dokonania terminowej płatności za powyższe zakupy.

Wnioskodawca dokonując sprzedaży towarów byłby po stronie otrzymującego dokumenty rozliczeniowe za wywiązanie się przez Nabywców swoich towarów z warunków umowy.

Natomiast w momencie zakupu towarów handlowych byłby po stronie wystawiającego dokumenty rozliczeniowe za wywiązanie się z warunków umowy.

Wysokość procentu premii pieniężnej otrzymywanej jak i przyznawanej, w związku z wywiązaniem się z warunków zawartych pomiędzy Sprzedającym i Kupującym, byłaby stała i określona w umowie.

Zauważa się, iż Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 7 lipca 2009r. dokonał modyfikacji pytań oraz swojego stanowiska. W interpretacji została przyjęta wersja pytań i stanowiska wynikająca z uzupełnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaki dokument powinien wystawić Wnioskodawca, jeżeli zrealizuje warunki zawarte w umowie (umowa w której Wnioskodawca jest nabywcą towarów handlowych) oraz jakie dokumenty ma otrzymać od Nabywcy swoich towarów w momencie gdy On wywiąże się z warunków umowy (w tym przypadku Wnioskodawca jest sprzedawcą swoich towarów handlowych).

Czy premia pieniężna, bonusy za obrót podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czy prawidłowe będzie wystawienie faktury VAT, czy noty księgowej za zrealizowanie warunków umowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokumentem potwierdzającym wywiązanie się z warunków umowy powinna być nota księgowa, ponieważ premie pieniężne, bonusy za obrót nie stanowią dodatkowej usługi tylko są wynagrodzeniem za już dokonane czynności: sprzedaż lub zakup towarów

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne, „bonusy”.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna, „bonusy” jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca stwierdził, iż może wystąpić raz w charakterze Sprzedającego innym razem w charakterze Nabywcy.

1.

Odnosząc się do sytuacji gdy Wnioskodawca występuje w roli dokonującego zakupu towarów od kontrahenta a więc w roli otrzymującego od niego premię pieniężną, bonus, stwierdzić należy iż:

Z zawieranej pomiędzy Sprzedającym (kontrahent) i Nabywcą (Wnioskodawca) umowy wynika, że po osiągnięciu określonego w niej poziomu zakupów oraz dokonaniu terminowych płatności za ww. zakupy, Nabywca towaru (Wnioskodawca) otrzyma premię pieniężną, bonus.

Wysokość procentu premii pieniężnej otrzymywanej, w związku z wywiązaniem się z warunków zawartych pomiędzy Sprzedającym (kontrahent) i Kupującym (Wnioskodawca), byłaby stała i określona w umowie. Premia pieniężna, bonus będzie obliczany poprzez analizę zestawienia zakupów i płatności za dany okres np. 1 roku kalendarzowego.

Z powyższego wynika, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, bonusy są związane z konkretnymi dostawami w okresie roku, a Wnioskodawca nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawców i terminowym uregulowaniem należności.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawca nie świadczy wobec dostawców usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umów dotyczącej otrzymywania „bonusów”.

W konsekwencji opisane wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, bonusy stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Należy nadmienić, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii („bonusów”) za osiągnięcie określonego poziomu zakupów, w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premia ta jest związana ze wszystkimi (konkretnymi) dostawami w okresie roku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania przedmiotowej premii przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy.

2.

Odnosząc się do sytuacji gdy Wnioskodawca występuje w roli dokonującego sprzedaży towarów na rzecz kontrahenta a więc w roli wypłacającego mu premię pieniężną stwierdzić należy iż:

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca stwierdził, iż chcąc pozyskać nowych klientów, utrzymać dotychczasowych oraz zintensyfikować sprzedaż zamierza nagradzać premią pieniężną nabywców swoich towarów za zrealizowanie określonego poziomu zakupów zgodnie z określonymi warunkami umowy zawartej z kontrahentami.

Z zawieranej pomiędzy Sprzedającym (Wnioskodawca) i Nabywcą (kontrahent) umowy wynika, że po osiągnięciu określonego w niej poziomu zakupów oraz dokonaniu terminowych płatności za ww. zakupy, Nabywca towaru (kontrahent) otrzyma premię pieniężną, bonus.

Wysokość procentu premii pieniężnej przyznawanej, w związku z wywiązaniem się z warunków zawartych pomiędzy Sprzedającym (Wnioskodawca) i Kupującym (kontrahent), byłaby stała i określona w umowie. Premia pieniężna, bonus będzie obliczany poprzez analizę zestawienia zakupów i płatności za dany okres np. 1 roku kalendarzowego.

Zatem wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, bonusy są związane z konkretnymi dostawami w okresie roku. Wypłacany bonus z tytułu osiągnięcia przez nabywcę towarów odpowiedniej wielkości obrotów (nieodnoszący się do konkretnej transakcji) stanowi jedynie pewnego rodzaju zachętę do osiągnięcia satysfakcjonujących Wnioskodawcę obrotów. Nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi, ponieważ żadna dodatkowa usługa nie została wykonana.

Wnioskodawca wskazał, iż wysokość procentu premii pieniężnej przyznawanej w związku z wywiązaniem się z warunków umowy jest stała i określona w umowie.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej kontrahentowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na których podstawie dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw.

Reasumując stwierdzić należy, iż kontrahent nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie wystawionych na swoją rzecz faktur. Oznacza to zatem, że nie świadczy on wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahenta, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę „premia pieniężna” stanowi w istocie rabat obniżający u Wnioskodawcy wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj