Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-796/09/AW
z 18 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-796/09/AW
Data
2009.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
premia
premia pieniężna
rabaty
rabaty premiowe


Istota interpretacji
Wypłacana premia pieniężna stanowi w istocie rabat zmniejszający podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009r. (data wpływu 3 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 października 2009r. (data wpływu 19 października 2009r.) oraz z dnia 30 października 2009r. (data wpływu 16 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wypłacania przez Wnioskodawcę odbiorcom premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wypłacania przez Wnioskodawcę odbiorcom premii pieniężnych. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 października 2009r. (data wpływu 19 października 2009r.) oraz z dnia 30 października 2009r. (data wpływu 16 listopada 2009r.) będącymi odpowiedziami na wezwania tut. organu z dnia 1 października 2009r. oraz z dnia 30 października 2009r. znak IBPP1/443-796/09/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką sprzedającą armaturę łazienkową oraz różnego rodzaju wyroby związane z systemami grzewczymi. Odbiorcami Wnioskodawcy są głównie hurtownie materiałów budowlanych. W umowach zawartych przez Wnioskodawcę z odbiorcami przewidziano również, że po spełnieniu określonych warunków odbiorcy będą otrzymywać od Wnioskodawcy premie pieniężne (tzw. „bonusy”).

Warunkiem przyznania bonusów jest wykonanie określonego umową planu sprzedaży, czyli dokonanie przez odbiorcę zakupów o określonej wartości w określonym czasie. Po spełnieniu tych warunków, odbiorcy wystawiają na wartość przyznanego bonusu faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT w wysokości 22%.

Wypłacana przez Wnioskodawcę kontrahentowi premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą, ale jest wynikiem sumy dostaw zrealizowanych w założonym umową okresie.

Wnioskodawca w roku 2008 i 2009 nie traktował podatku VAT wykazanego w otrzymanych fakturach dotyczących bonusów jako podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, kierując się orzecznictwem dotyczącym opodatkowania bonusów.

W celu dokonania prawidłowej interpretacji stanu faktycznego, Wnioskodawca zacytował przykładowy, standardowy zapis umów, zawartych przez Wnioskodawcę w zakresie premii pieniężnych, obowiązujących w 2008 i 2009 roku: „Za osiągnięcie przez Odbiorcę w roku określonego poziomu zakupu produktów, mierzonego obrotem netto u Dostawcy (tj. Wnioskodawcy), zgodnie z tabelą 1, Dostawca przyzna i wypłaci Odbiorcy premię pieniężną. Okres rozliczeniowy premii: rok – na podstawie zestawienia obrotów przesłanego przez dostawcę w terminie 5 dni od końca okresu rozliczeniowego.

Tab.1

Osiągnięty obrót netto w roku – % premii od całości obrotu netto z roku

500 000 PLN – 6,0%

1 500 000 PLN – 6,5%

1 600 000 PLN – 7,0%

1 800 000 PLN – 7,5%

2 000 000 PLN – 8,0%

2 200 000 PLN – 8,5%

2 400 000 PLN – 9,0%

2 600 000 PLN – 9,5%

2 800 000 PLN – 10,0%

3 100 000 PLN – 10,5%

3 400 000 PLN – 11,0%

Dostawca wypłaci zaliczkowo Odbiorcy kwartalną premię pieniężną w wysokości 6% wartości obrotu netto. Wyłączeniu z obrotu netto nie podlegają: wartość wypłaconych premii pieniężnych, skont oraz wartość obrotu zrealizowanego podczas akcji promocyjnych i kosztów partycypacji Dostawcy w działaniach marketingowych. Odbiorca zastrzega sobie prawo renegocjacji wysokości progów premiowych, w przypadku niemożliwości pełnej realizacji złożonych przez Odbiorcę zamówień.

Odbiorca dokonuje zakupów towarów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wysokości. Niezrealizowanie przez Odbiorcę premiowanego pułapu zakupów od Dostawcy nie jest obwarowane żadną sankcją lub odpowiedzialnością.

Dostawca zobowiązuje się do przesłania Odbiorcy zestawienia obrotów będących podstawą naliczania premii w terminie 5 dni od zakończenia danego okresu rozliczeniowego. Premia należna jest w formie pieniężnej i będzie wypłacana przez Dostawcę na podstawie faktury VAT wystawionej przez Odbiorcę w terminie 7 dni od dnia zakończenia danego okresu rozliczeniowego z tytułem „Premia pieniężna zgodnie z umową handlową na rok …”. Termin płatności faktury wynosi 14 dni od daty wystawienia faktury VAT”.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

Umowa zawarta z kontrahentem przewiduje, że wykonuje on na rzecz Wnioskodawcy działania reklamowe. Polegają one na organizowaniu akcji marketingowo-promocyjnych, organizowaniu imprez dla kluczowych klientów, organizowaniu programu lojalnościowego, wydawaniu katalogu (usługi powyższe sklasyfikowane są pod symbolem 74.4 PKWiU).

Usługi reklamowe są rozliczane przez dostawcę odrębną fakturą VAT. Premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za te usługi.

Przedmiotem umowy jest sprzedaż przez Wnioskodawcę produktów pozostających w jego ofercie handlowej. Zakupy dokonywane przez nabywcę realizowane są na podstawie pisemnego zamówienia, które określa co najmniej rodzaj i ilość zamawianych produktów oraz miejsce dostawy. Wnioskodawca potwierdza w formie pisemnej termin realizacji zamówienia, ilość oraz specyfikację towaru. Zamówienia realizowane są w terminie 14 dni od daty ich potwierdzenia. Na rzecz zrealizowania określonej ilości zakupów kontrahent zamawia i kupuje towary pozostające w ofercie handlowej Wnioskodawcy.

Celem ustalenia wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii Wnioskodawca przesyła kontrahentowi zestawienie obrotów będących podstawą naliczania premii w terminie 5 dni od zakończenia danego okresu rozliczeniowego. W razie nieprzesłania przez Wnioskodawcę zestawienia obrotów w wymienionym powyżej terminie kontrahent rozlicza premię zgodnie z własnymi danymi księgowymi oraz dodatkowo obciąża Wnioskodawcę odsetkami ustawowymi od kwoty należnej premii pieniężnej zapłaconej powyżej 28 dni od daty zakończenia okresu rozliczeniowego. Premia pieniężna jest kalkulowana na podstawie obrotu netto zrealizowanego w okresie rozliczeniowym. Wyłączeniu z obrotu netto nie podlegają: wartość wypłaconych premii pieniężnych, skont oraz wartość obrotu zrealizowanego podczas akcji promocyjnych i kosztów partycypacji Wnioskodawcy w działaniach marketingowych.

Warunkiem wypłacania premii pieniężnych jest osiągnięcie określonego umową poziomu obrotów. Umowa stanowi, że kontrahent dokonuje zakupów towarów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wysokości. Nie zrealizowanie przez kontrahenta premiowanego pułapu zakupów od Wnioskodawcy nie jest obwarowane żadną sankcją lub odpowiedzialnością. Otrzymanie przez kontrahenta premii jest uzależnione wyłącznie od wysokości zrealizowanego obrotu w okresie rozliczeniowym. Prawo do otrzymania i wysokość premii nie są natomiast uzależnione od terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towarów, posiadania pełnego asortymentu towarów czy reklamy towarów.

Na prawo do otrzymania i wysokość premii wpływ ma jedynie wysokość obrotu netto zrealizowanego w okresie rozliczeniowym. Na prawo do otrzymania i wysokość premii nie mają wpływu inne działania. Podejmowane przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy działania marketingowe (opisane w pkt 1) są rozliczane odrębnie. Za wykonanie tych działań kontrahent wystawia faktury VAT oraz dołącza szczegółowe zestawienie usług wykonanych na rzecz Wnioskodawcy.

Premia pieniężna jest wypłacana po zrealizowaniu w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu obrotów netto. Na wysokość premii nie mają wpływu inne działania podejmowane przez kontrahenta. W związku z tym również w sytuacji gdyby w danym okresie rozliczeniowym nie były podjęte żadne działania marketingowe a osiągnięty zostałby określony w umowie poziom obrotów, premia pieniężna byłaby wypłacana.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. ze sprzedażą towarów opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 października 2009r. Wnioskodawca wyjaśnił, że podana przez Wnioskodawcę okoliczność, że wyłączeniu z obrotu netto nie podlegają: wartość wypłaconych premii pieniężnych, skont oraz wartość obrotu zrealizowanego podczas akcji promocyjnych i kosztów partycypacji Wnioskodawcy w działaniach marketingowych oznacza, iż podstawą do kalkulacji wysokości premii jest całkowita wartość obrotu netto z tytułu sprzedaży zrealizowanej przez Wnioskodawcę w okresie rozliczeniowym. Obrót będący podstawą kalkulacji premii nie jest dodatkowo korygowany o wymienione pozycje.

Tak więc na przykład, jeśli w danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca zrealizuje na rzecz kontrahenta całkowity obrót netto w wysokości 1.000.000,00 zł, na który składają się następujące pozycje:

  • obrót wynikający z wystawionych faktur sprzedaży w kwocie 901.000,00 zł;
  • obrót wynikający z faktur sprzedaży wystawionych w czasie trwania akcji promocyjnych w kwocie 100.000,00 zł;
  • zmniejszenie obrotu w związku z udzielonymi skontami w kwocie 1.000,00 zł

  • oraz równocześnie w tym samym okresie:
  • zapłaci kontrahentowi premię pieniężną w wysokości 50.000,00 zł,
  • poniesie koszty związane z działaniami marketingowymi prowadzonymi przez kontrahenta w wysokości 20.000,00 zł,

- to podstawą do naliczenia kwoty bonusu jest wartość obrotu netto w wysokości 1.000.000,00 zł, gdyż wymienionych elementów nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu wartości obrotu netto będącego podstawą naliczania bonusu.

Obrót będący podstawą obliczania premii pieniężnej wynika wyłącznie z kwot ujętych w fakturach wystawionych w danym okresie rozliczeniowym przez Wnioskodawcę. Na wartość obrotu netto stanowiącego podstawę wyliczania kwoty bonusu nie mają wpływu inne faktury.

Elementy, które nie podlegają wyłączeniu z obrotu netto dotyczą:

  • wartości wypłaconych premii pieniężnych – chodzi o premie pieniężne, które zostały przez Wnioskodawcę wypłacone na rzecz kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym;
  • skonta – chodzi o skonta, o które kontrahent pomniejsza płatność za faktury wystawione przez Wnioskodawcę w związku z dokonaniem płatności w krótszym terminie;
  • obrót zrealizowany podczas akcji promocyjnych – chodzi o wartość towarów sprzedanych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów w czasie prowadzenia akcji promocyjnych. Na przykład może to polegać na premiowaniu w określonym czasie nabycia określonej, większej ilości towaru poprzez wydanie kontrahentowi gadżetów reklamowych lub stosowaniu w określonym czasie specjalnych rabatów. Akcje promocyjne są ograniczone czasowo, a obrót zrealizowany w czasie ich trwania jest, z punktu widzenia wyliczania kwoty bonusu, traktowany tak samo jak obrót realizowany w okresach, kiedy żadne akcje promocyjne nie są prowadzone;
  • koszty partycypacji w działaniach marketingowych – chodzi o akcje promocyjne i reklamowe prowadzone przez kontrahenta, których koszty są przerzucane na Wnioskodawcę. Na przykład kontrahent obciąża Wnioskodawcę fakturą z tytułu partycypacji w kosztach wydania przez kontrahenta gazetki promującej sprzedawane towary, wśród których są również towary produkowane przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca ma prawo do potraktowania podatku VAT wykazanego w otrzymanych od kontrahentów fakturach VAT dotyczących premii pieniężnych (bonusów) jako podatku naliczonego podlegającego odliczeniu...

Czy Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekt podatku naliczonego, związanego z fakturami zakupu z tytułu bonusów począwszy od 1 stycznia 2008r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym istnieje prawo do potraktowania podatku VAT wykazanego w otrzymanej od kontrahenta fakturze VAT dotyczącej premii pieniężnej (bonusu) jako podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

W opinii Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym nie ma zastosowania wyłączenie z możliwości odliczenia określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r., gdyż udzielenie premii pieniężnej jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca wypłaca kontrahentom, po spełnieniu przez nich warunków określonych w umowie, premię pieniężną. Premia ta przysługuje dopiero po osiągnięciu określonego pułapu zakupów.

Powyższa premia pieniężna nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kontrahenta. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kontrahent decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy. Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej następuje za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów w danym okresie, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy, tj. za to że kupujący nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Powyższa premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy wskazanych wyżej usług, za które wypłacana jest premia pieniężna, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT. Oznacza to, że w takim przypadku przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r., nie ma zastosowania.

Jeżeli zatem uznamy, że w opisanej sytuacji dochodzi do świadczenia usługi przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy a otrzymana premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, premia ta powinna być udokumentowana fakturą VAT wystawioną na rzecz nabywcy usług tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymujący od kontrahenta fakturę VAT dotyczącą premii pieniężnej ma prawo do potraktowania podatku VAT wykazanego w takiej fakturze jako podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Prawo do korekty dotyczy więc całego okresu począwszy od 1 stycznia 2008r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. kwestie regulowane przywołanym wyżej § 13 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. były zawarte w § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja dokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką sprzedającą armaturę łazienkową oraz różnego rodzaju wyroby związane z systemami grzewczymi. Odbiorcami Wnioskodawcy są głównie hurtownie materiałów budowlanych. W umowach zawartych przez Wnioskodawcę z odbiorcami przewidziano również, że po spełnieniu określonych warunków odbiorcy będą otrzymywać od Wnioskodawcy premie pieniężne (tzw. „bonusy”).

Warunkiem przyznania bonusów jest wykonanie określonego umową planu sprzedaży, czyli dokonanie przez odbiorcę zakupów o określonej wartości w określonym czasie. Po spełnieniu tych warunków, odbiorcy wystawiają na wartość przyznanego bonusu faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT w wysokości 22%.

Wypłacana przez Wnioskodawcę kontrahentowi premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą, ale jest wynikiem sumy dostaw zrealizowanych w założonym umową okresie.

Wnioskodawca w roku 2008 i 2009 nie traktował podatku VAT wykazanego w otrzymanych fakturach dotyczących bonusów jako podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, kierując się orzecznictwem dotyczącym opodatkowania bonusów.

W celu dokonania prawidłowej interpretacji stanu faktycznego, Wnioskodawca zacytował przykładowy, standardowy zapis umów, zawartych przez Wnioskodawcę w zakresie premii pieniężnych, obowiązujących w 2008 i 2009 roku:

„Za osiągnięcie przez Odbiorcę w roku określonego poziomu zakupu produktów, mierzonego obrotem netto u Dostawcy (tj. Wnioskodawcy), zgodnie z tabelą 1, Dostawca przyzna i wypłaci Odbiorcy premię pieniężną. Okres rozliczeniowy premii: rok – na podstawie zestawienia obrotów przesłanego przez dostawcę w terminie 5 dni od końca okresu rozliczeniowego.

W razie nieprzesłania przez Wnioskodawcę zestawienia obrotów w wymienionym powyżej terminie kontrahent rozlicza premię zgodnie z własnymi danymi księgowymi oraz dodatkowo obciąża Wnioskodawcę odsetkami ustawowymi od kwoty należnej premii pieniężnej zapłaconej powyżej 28 dni od daty zakończenia okresu rozliczeniowego. Premia pieniężna jest kalkulowana na podstawie obrotu netto zrealizowanego w okresie rozliczeniowym.

Umowa stanowi, że kontrahent dokonuje zakupów towarów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wysokości. Nie zrealizowanie przez kontrahenta premiowanego pułapu zakupów od Wnioskodawcy nie jest obwarowane żadną sankcją lub odpowiedzialnością. Otrzymanie przez kontrahenta premii jest uzależnione wyłącznie od wysokości zrealizowanego obrotu w okresie rozliczeniowym. Prawo do otrzymania i wysokość premii nie są natomiast uzależnione od terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towarów, posiadania pełnego asortymentu towarów czy reklamy towarów.

Podejmowane przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy działania marketingowe są rozliczane odrębnie. Za wykonanie tych działań kontrahent wystawia faktury VAT oraz dołącza szczegółowe zestawienie usług wykonanych na rzecz Wnioskodawcy.

Jak już wskazano powyżej, na wysokość premii nie mają wpływu inne działania podejmowane przez kontrahenta, zatem w sytuacji gdyby w danym okresie rozliczeniowym nie były podjęte żadne działania marketingowe a osiągnięty zostałby określony w umowie poziom obrotów, premia pieniężna byłaby wypłacana.

Przykładowo, jeśli w danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca zrealizuje na rzecz kontrahenta całkowity obrót netto w wysokości 1.000.000,00 zł, na który składają się następujące pozycje:

  • obrót wynikający z wystawionych faktur sprzedaży w kwocie 901.000,00 zł;
  • obrót wynikający z faktur sprzedaży wystawionych w czasie trwania akcji promocyjnych w kwocie 100.000,00 zł;
  • zmniejszenie obrotu w związku z udzielonymi skontami w kwocie 1.000,00 zł

  • oraz równocześnie w tym samym okresie:
  • zapłaci kontrahentowi premię pieniężną w wysokości 50.000,00 zł,
  • poniesie koszty związane z działaniami marketingowymi prowadzonymi przez kontrahenta w wysokości 20.000,00 zł,

- to podstawą do naliczenia kwoty bonusu jest wartość obrotu netto w wysokości 1.000.000,00 zł.

Obrót będący podstawą obliczania premii pieniężnej wynika wyłącznie z kwot ujętych w fakturach wystawionych w danym okresie rozliczeniowym przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) wypłacane odbiorcom stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. oraz § 16 ust. 1 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r., należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające odpowiednio z § 13 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. oraz § 16 ust. 2 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość obrotów uprawniających kontrahenta do otrzymania premii, na podstawie zestawienia obrotów netto zrealizowanych przez odbiorcę w okresie rozliczeniowym. Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – kontrahent wykonuje na rzecz Wnioskodawcy działania reklamowe polegające na organizowaniu akcji marketingowo-promocyjnych, organizowaniu imprez dla kluczowych klientów, organizowaniu programu lojalnościowego, wydawaniu katalogu (usługi powyższe sklasyfikowane są pod symbolem 74.4 PKWiU), ale – co podkreślił Wnioskodawca – usługi reklamowe są rozliczane przez dostawcę odrębną fakturą VAT. Premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za te usługi.

Nie można zatem uznać, by wystawiana przez kontrahenta faktura dotycząca premii pieniężnej dokumentowała jakiekolwiek usługi świadczone przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, skoro usługi te (sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w PKWiU 74.4) objęte są odrębną fakturą a premia pieniężna nie stanowi za nie wynagrodzenia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż faktura dotycząca premii pieniężnej (bonusu) nie dokumentuje żadnych dodatkowych czynności dokonywanych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie osiągniętych obrotów. Oznacza to zatem, że kontrahent nie świadczy wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahenta, które byłyby czynnościami dodatkowymi dokumentowanymi fakturą dotyczącą premii pieniężnej (bonusu).

W związku z tym Wnioskodawca nie ma prawa do potraktowania podatku VAT wykazanego w otrzymanych od kontrahentów fakturach VAT dotyczących premii pieniężnych (bonusów) jako podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, a co za tym idzie Wnioskodawca nie ma prawa do dokonania korekt podatku naliczonego, związanego z fakturami zakupu z tytułu bonusów począwszy od 1 stycznia 2008r., bowiem faktury te nie dokumentują dokonania zakupu żadnych towarów ani usług świadczonych przez wystawcę na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie dotyczy opodatkowania usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy związanych z intensyfikacją sprzedaży (reklamowych itp.), gdyż Wnioskodawca wskazał, że usługi te są rozliczane przez dostawcę odrębną fakturą VAT, a premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za te usługi.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy, którym wypłaca on premie pieniężne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj