Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-599/12-4/TR
z 4 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu: 25 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu: 28 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, odnośnie pierwszego z zagadnień – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 11 września 2012 r., nr ILPB2/415-599/12-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 11 września 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 17 września 2012 r.), zaś w dniu 28 września 2012 r. (data nadania: 24 września 2012 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest pierwsze z zagadnień przedstawionych we wniosku, natomiast w przedmiocie drugiego i trzeciego z przedstawionych we wniosku zagadnień, w dniu 4 października 2012 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia – odpowiednio – nr ILPB2/415-599/12-5/TR oraz nr ILPB2/415-599/12-6/TR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny, odnośnie pierwszego z przedstawionych we wniosku zagadnień.

Na podstawie art. 11 ust. 21 i ust. 22 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, z późniejszymi zmianami, w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię. Z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, tj. niewniesiony wkład mieszkaniowy, nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na ten lokal oraz kwotę zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.

Lokal mieszkalny został opróżniony i zdany do dyspozycji spółdzielni przez ustawowych spadkobierców. Rzeczoznawca majątkowy wycenił wartość rynkową lokalu na kwotę 143 000,00 zł, lecz w wyniku przetargu osiągnięto 128 000,00 zł. Stosownie do art. 11 ust. 2¹ i ust. 2² ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z wartości rynkowej lokalu ustalonej w wyniku przetargu, tj. z kwoty 128 000,00 zł Zainteresowany (Spółdzielnia Mieszkaniowa) potrącił dotację budżetową 3,62 zł. Z należnego do zwrotu wkładu mieszkaniowego, tj. z kwoty 127 996,38 zł, Wnioskodawca potrącił zadłużenie wobec Spółdzielni (siebie) w wysokości 1 773,64 zł.

Na podstawie postanowienia sądowego o stwierdzeniu nabycia spadku należności z tytułu wkładu mieszkaniowego (po potrąceniu zadłużenia) otrzymały dwie osoby w częściach: 3/4, tj. kwotę 94 667,05 zł i 1/4, tj. kwotę 31 555,69 zł. W informacji PIT-8C, wystawionej na każdą z nich, Zainteresowany wykazał kwoty przed potrąceniem zadłużenia wobec Spółdzielni, tj. odpowiednio kwotę 95 997,28 zł i kwotę 31 999,10 zł.

Uzupełniając ww. opis stanu faktycznego, Zainteresowany wskazał, co następuje.

Członek Spółdzielni posiadał lokatorskie prawo do lokalu. Wskutek jego śmierci ustało członkostwo i wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo. Uprawnionymi do pobrania wkładu mieszkaniowego zostały osoby – spadkobiercy ustawowi (córka i wnuk zmarłego), którzy opróżnili lokal do dyspozycji Spółdzielni.

Spadkobiercy ustawowi, zgodnie z postanowieniem sądu rejonowego o stwierdzeniu nabyciu spadku, uzyskali ten wkład jako prawo majątkowe tytułem dziedziczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, odnośnie pierwszego z przedstawionych we wniosku zagadnień.

Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego Spółdzielnia postąpiła prawidłowo wystawiając informację PIT-8C na ustawowych spadkobierców w kwotach przed potrąceniem zadłużenia z tytułu opłat za mieszkanie?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pierwszego z przedstawionych we wniosku zagadnień, zgodnie z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z późniejszymi zmianami – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację – PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

W art. 20 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca nie określił w sposób wyczerpujący zakresu przychodów zaliczanych do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy i wymienił tylko niektóre z nich. Zatem katalog przychodów jest otwarty. Mając powyższe na uwadze, Spółdzielnia powinna wywiązać się z obowiązku nałożonego art. 42a ww. ustawy i w przypadku opisanego wyżej stanu faktycznego wystawić informację PIT-8C na każdego ze spadkobierców na kwotę odpowiednio 3/4 i 1/4 wartości wkładu mieszkaniowego przed potrąceniem zadłużenia wobec Spółdzielni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, odnośnie pierwszego z przedstawionych we wniosku zagadnień, uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestię zwrotu wniesionego wkładu mieszkaniowego regulują przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Przyczynami wygaśnięcia lokatorskiego prawa do lokalu mogą być (oprócz wykluczenia ze spółdzielni) m.in. śmierć uprawnionego i wykreślenie z rejestru członków, a także rezygnacja z członkostwa.

W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu (art.. 11 ust. 21 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu (art.. 11 ust. 24 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Na podstawie zaś art. 11 ust. 22 cyt. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.

Jak wskazał natomiast Zainteresowany, doprecyzowując opisany we wniosku stan faktyczny, członek Spółdzielni posiadał lokatorskie prawo do lokalu. Wskutek jego śmierci ustało członkostwo i wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo. Uprawnionymi do pobrania wkładu mieszkaniowego zostali spadkobiercy ustawowi (córka i wnuk zmarłego), którzy opróżnili lokal do dyspozycji Spółdzielni.

Przechodząc na grunt przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika zatem, iż wyłączeniu spod działania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Na podstawie zaś art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności m.in. praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Z kolei, w uzupełnieniu opisanego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca podał, iż spadkobiercy ustawowi, zgodnie z postanowieniem sądu rejonowego o stwierdzeniu nabyciu spadku, uzyskali przedmiotowy wkład jako prawo majątkowe tytułem dziedziczenia. Tym samym, wynika z tego – biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej zakres przedmiotowy ustawy o podatku od spadków i darowizn – iż otrzymanie przez owych spadkobierców – jako osoby uprawnione – przedmiotowego świadczenia podlega przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Reasumując, stwierdzić należy, iż skoro otrzymanie przez owych spadkobierców – jako osoby uprawnione – przedmiotowego świadczenia podlega przepisom o podatku od spadków i darowizn – gdyż świadczenie to zostało nabyte przez nich jako prawo majątkowe tytułem dziedziczenia po zmarłym spadkodawcy – to w rezultacie powyższego, opisany przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na mocy zacytowanego przepisu ww. art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W konsekwencji, na Zainteresowanym nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przedmiotowego zwrotu wkładu mieszkaniowego spadkobiercom, skutkiem czego był brak obowiązku wystawienia opisanym spadkobiercom z rzeczonego tytułu informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj