Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-738/09/PK
z 21 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-738/09/PK
Data
2009.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol
skład podatkowy
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobu o kodzie CN 2207 20 00, 3820 00 00 i 3814 00 90



Wniosek ORD-IN 650 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009r. (data wpływu 25 sierpnia 2009r.), uzupełniony pismem z dnia 15 października 2009r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o kodzie CN 2207 20 00, 3820 00 00 i 3814 00 90 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o kodzie CN 2207 20 00, 3820 00 00 i 3814 00 90. ww. został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od lat zajmuje się dystrybucją wyłącznie produktów chemicznych tj. płynu do spryskiwaczy, rozpuszczalników i rozcieńczalników chemicznych. Ww. wyroby dostarczamy w postaci konfekcjonowanej do sieci hurtowni na terenie Polski. Wnioskodawca planujemy uruchomić własną produkcję tych wyrobów. Będą one produkowane wyłącznie na bazie spirytusu etylowego III gatunku tj. spirytusu porektyfikacyjnego. Ze względu na wysoki stopień zanieczyszczeń w tym również olei fuzlowych, spirytus ten nadaje się wyłącznie do produkcji wyrobów chemicznych. Spirytus ten będzie uprzednio każdorazowo poddawany całkowitemu skażeniu wg receptury polskiej, rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 3199/93, (mieszanką ketonów oraz benzoesanu denatonium – bitrexu). Wnioskodawca będzie stosował tylko w ten sposób skażony, ponieważ on w sposób skuteczny uniemożliwia potencjalnym klientom używać go do inny celów niż przewidziane przez producenta.

Wnioskodawca chcę rozpocząć produkcję wyrobów takich jak: płyny do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00, rozcieńczalniki o kodzie CN 3814 00 90, oraz inne o kodach CN 2207 20 00, których podstawowym surowcem jest spirytus całkowicie skażony.

Wnioskodawca zamierzamy nabywać całkowicie skażony alkohol etylowy (spirytus porektyfikacyjny) w ramach transakcji krajowych lub wewnątrzwspólnotowych dla potrzeb prowadzonej produkcji.

Alkohol etylowy całkowicie skażony posiada moc w przedziale art. 89-95%, do produkcji zimowego płynu do spryskiwaczy maksymalna moc gotowego wyrobu nie może przekraczać 40% zawartości alkoholu etylowego, dlatego należy zakupiony surowiec rozcieńczyć do pożądanej mocy wodą, a następnie dodać inne niezbędne komponenty, środki powierzchniowo czynne, aby otrzymywać pożądany produkt gotowy.

W trakcie procesu produkcyjnego nie będzie dochodziło do zmiany skażenia alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji wymienionych we wniosku wyrobów.

Wnioskodawca nie będzie zużywał alkoholu etylowego całkowicie skażonego do własnych potrzeb. Alkohol etylowy będzie wykorzystywany jako główny składnik do dalszej produkcji wymienionych we wniosku wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy firma, która nie posiada składu podatkowego oraz nie podlega pod Urząd Celny może nabywać alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 roku, bez procedury zawieszonego poboru akcyzy...
  2. Czy alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z ww. ustawą jest obciążony podatkiem akcyzowym...
  3. Czy dopuszczalne jest rozcieńczane nabywanego przez Spółkę alkoholu etylowego...

Zdaniem Wnioskodawcy po zapoznaniu się z ustawą o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 roku a w szczególności z art. 30 ust. 9 pkt 1, oraz z Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 roku uważamy, że alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z ww. rozporządzeniem Komisji, nabywany wewnątrzwspóinotowo lub produkowany w kraju, wskazanymi przez dowolne państwo UE środkami dopuszczonymi do całkowitego skażenia Wnioskodawca może nabywać do produkcji produktów bez procedury zawieszonego poboru akcyzy, a sprzedawane wyroby nie są obciążone podatkiem akcyzowym, jak również dopuszczalne jest rozcieńczanie nabywanego przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe oznaczają – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone – o kodzie CN 2207.

Warto zauważyć, że stosownie do art. 92 ww. ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast w myśl art. 93 ust. 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest, art.:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Należy zatem zauważyć, że alkohol etylowy nabywany przez Wnioskodawcę jest wyrobem akcyzowym podlegającym przepisom dotyczącym podatku akcyzowego.

Przy czym zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym jak i w przepisach zawartych w aktach wykonawczych do tej ustawy prawodawca nie zawarł dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1. Jedynymi warunkami zastosowania tego zwolnienia są warunki zawarte w treści cyt. art. 30 ust. 9 pkt 1.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nabywany przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie ww. rozporządzenia Komisji podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.

W tym miejscu należy jednakże zauważyć, iż zgodnie z art. 5 rozporządzenia Komisji (EWG) NR 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przepływie produktów objętych podatkiem akcyzowym, przeznaczonych do konsumpcji w Państwie Członkowskim wysyłki (Dz. U. UE. L. Nr 369 str. 17) uproszczony dokument towarzyszący jest także stosowany w przepływie wewnątrzwspólnotowym w przypadku przewozu alkoholu całkowicie denaturowanego przewidzianego w art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG.

Zgodnie z powyższym w przypadku nabycia przez Wnioskodawcy całkowicie skażonego alkoholu etylowego, zgodnie z rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93, zwolnionego z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania. Powyższe ma zastosowanie zarówno do nabycia wewnątrzwspólnotowego jak i nabycia krajowego zwolnionego z akcyzy całkowicie skażonego alkoholu.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego nabywany całkowicie skażony alkohol będzie wykorzystywany jako główny składnik do dalszej produkcji wyrobów wymienionych we wniosku. Aby otrzymać pożądany produkt w procesie produkcji nabywany ww. alkohol etylowy będzie rozcieńczony wodą, a następnie dodawane będą niezbędne komponenty (środki powierzchownie czynne). Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż w trakcie procesu produkcji nie będzie dochodziło do zmiany skażania nabywanego alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji.

Zgodnie z powyższym zarówno wyrób powstały przez rozcieńczenie wodą alkoholu etylowego oraz wzbogacony środkami powierzchniowo czynnymi który spełnia warunki skażenia zgodnie z rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93, jak i alkohol całkowicie skażony zawarty w pozostałych wyrobach przedstawionych we wniosku o kodach CN 3820 00 00 i 3814 00 90 podlega zwolnieniu na podstawie art. 30 ust 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym produkcja ww. wyrobów, z wykorzystaniem ww. alkoholu zwolnionego z podatku akcyzowego, może odbywać się poza procedurą zawieszenia poboru podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj