Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1350/12-2/IF
z 22 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2012 r. (data wpływu 29.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie oraz w ramach spółki komandytowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie oraz w ramach spółki komandytowej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, jest komandytariuszem spółki komandytowej od dnia jej zawiązania. Spółka została zawiązana na mocy umowy spółki komandytowej dnia 08.08.2011 r. i została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 26.09.2011 r. Jednocześnie od 25.01.2012 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgłoszenia jednoosobowej działalności gospodarczej na wniosku CEIDG-1 Wnioskodawca dokonał 25.01.2012 r. W niniejszym wniosku Wnioskodawca oświadczył, iż podatek dochodowy od osób fizycznych będzie opłacał w formie podatku liniowego. Tym samym w ramach „jednego okienka” przy rejestracji własnej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawiadomił Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania na 2012 r., tj. w postaci podatku liniowego.

Spółka komandytowa od początku jej powstania do dnia złożenia zawiadomienia o wyborze podatku liniowego we wniosku CEIDG-1 tj. do dnia 25.01.2012 r. nie osiągnęła żadnego przychodu. Spółka poniosła jedynie koszty związane z założeniem spółki i jej rejestracją oraz koszty administracyjne, tj. wynagrodzenie dla biura rachunkowego oraz kosztu obsługi prawnej. Jednocześnie do dnia 20.01.2012 r. Wnioskodawca nie złożył zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania dochodów uzyskanych w 2012 r. w postaci podatku liniowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca może dochody uzyskane w 2012 r. zarówno w jednoosobowej działalności gospodarczej jak i spółki komandytowej opodatkować podatkiem liniowym zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę treść art. 9a uzyskane w 2012 r. dochody może opodatkować podatkiem liniowym.

Zgodnie z art. 9a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (19% podatek liniowy). W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Tym samym ustawodawca uzależnił termin zgłoszenia od uzyskania pierwszego przychodu. Analizując treść niniejszego artykułu należy zauważyć, iż rozpoczęcie działalności gospodarczej zostało powiązane z data uzyskania pierwszego przychodu. Dodatkowo w art. 5a pkt 6 zdefiniowana jest działalność gospodarcza. Zgodnie z tym artykułem „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową”. Wnioskodawca podkreśla, iż do daty złożenia wniosku CEIDG-1 tj. do dnia 25.01.2012 r., za pośrednictwem którego dokonał wyboru formy opodatkowania podatkiem liniowym ani spółka komandytowa ani w ramach prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie uzyskał żadnego przychodu, a zatem nie wykonywał działalności zarobkowej opodatkowanej podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec powyższego przysługiwało mu prawo wyboru opodatkowania w terminie nie później niż w dniu uzyskania przychodu. Jednocześnie zgodnie z art. 9a pkt 5 jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy. Zatem wybrana dnia 25.01.2012 r. forma opodatkowania podatkiem liniowym obejmuje również dochody uzyskiwane przez spółkę komandytową w części przysługującej zgonie z umową spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Treść art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Przy czym, w myśl art. 9a ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik:

  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
  2. jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej

    -wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.


Zatem w przypadku, gdy podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, to zgodnie z art. 9a ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy ww. ustawy.

Zastosowanie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Zatem jeżeli podatnik prowadzi działalność samodzielnie i w formie spółki niemającej osobowości prawnej (należy do niej m.in. spółka komandytowa), to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie może być opodatkowany według skali podatkowej, a z działalności prowadzonej w formie spółki – podatkiem liniowym, i odwrotnie.

Wskazać jednocześnie należy, iż wyboru formy opodatkowania co do zasady dokonuje się za dany rok podatkowy, i bez znaczenia pozostaje fakt, iż Wnioskodawca w danym roku podatkowym nie osiągnął dochodów ze źródła jakim jest działalność gospodarcza.

I tak, zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy został określony obowiązek składania zeznań o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Z kolei ogólną definicję roku podatkowego zawiera natomiast art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), który stanowi, iż rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba, że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze. zm.), nie zawiera odrębnych regulacji co do określenia roku podatkowego, zatem stosownie do art. 11 Ordynacji podatkowej, rokiem podatkowym w podatku dochodowym od osób fizycznych, jest rok kalendarzowy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 2011 r. jest komandytariuszem spółki komandytowej. Od 25.01.2012 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, którą zgłosił na druku CEIDG-1, w którym wskazał jako formę opodatkowania podatek liniowy. Do dnia złożenia wniosku CEIDG-1 (25.01.2012 r.) Wnioskodawca nie osiągnął przychodu ani jako wspólnik spółki komandytowej ani z jednoosobowej pozarolniczej działalności. Spółka poniosła jedynie koszty związane z założeniem spółki i rejestracją spółki oraz koszty administracyjne. Jednocześnie do dnia 20.01.2012 r. Wnioskodawca nie złożył stosownego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dochodów uzyskanych w 2012 r. w postaci podatku liniowego.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż w związku z tym, że Wnioskodawca, który jest od 2011 r. wspólnikiem spółki komandytowej (od dnia jej zawiązania), nie złożył stosownego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dochodów za 2011 r. tzw. podatkiem liniowym (19%), to co do zasady, Wnioskodawca nie nabył prawa do opodatkowania dochodów uzyskanych za 2011 r. tymże podatkiem .

Obowiązującą formą opodatkowania w roku 2011 były zatem zasady ogólne, z których Wnioskodawca -jako osoba kontynuująca działalność gospodarczą w 2012 r. - nie zrezygnował składając do 20 stycznia 2012 r. zawiadomienia w formie pisemnej o rezygnacji z dotychczasowej, obowiązującej formy opodatkowania. Nie złożył również w powyższym terminie pisemnego wniosku dotyczącego sposobu opodatkowania w roku 2012 dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można również brać pod uwagę, że Wnioskodawca 25.01.2012 r. rejestrując jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą na wniosku CEIDG-1 wybrał jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej tzw. podatek liniowy - 19%, gdyż Wnioskodawcy nie można traktować jako rozpoczynającego w 2012 r. działalność gospodarczą (od 2011 r. wspólnik spółki komandytowej), a zatem złożone oświadczenie zostało złożone po upływie terminu określonego w art. 9a ust. 2 ww. ustawy.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że dochody uzyskane w 2012 r. zarówno z jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej jak i spółki komandytowej nie mogą zostać opodatkowane wg zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na niespełnienie warunku, jakim jest złożenie stosownego oświadczenia w ustawowo określonym terminie o wyborze opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowy- 19%.

Wskazać również należy, iż w przypadku dochodów uzyskanych w latach następnych z działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z formy opodatkowania podatkiem liniowym – 19%, jeżeli spełni warunki określone w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj