Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-817/09-4/AMN
z 21 października 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-817/09-4/AMN
Data
2009.10.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
ryczałty
zryczałtowany podatek dochodowy
Istota interpretacji
1. Czy dopisując PKD 73.11.Z a nie wykonując usługi reklamowej na rzecz firm można pozostać przy swojej dotychczasowej formie opodatkowania?
2. Czy sprzedając wyroby tekstylne lub gadżety reklamowe z nadrukowanym logo można pozostać przy swojej dotychczasowej formie opodatkowania? Wniosek ORD-IN 696 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 14 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 1 października 2009 r. znak ILPB1/415-817/09-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 października 2009 r., a w dniu 14 października 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 października 2009 r.). W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawczyni prowadzi działalność zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie handlu kwiatami, artykułami przemysłowymi pochodzenia krajowego i zagranicznego oraz artykułami użytku domowego. Na 2009 rok wybrała jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W najbliższym czasie Wnioskodawczyni chce wprowadzić do swojej oferty wyroby tekstylne oraz gadżety reklamowe, na których wykonywany będzie nadruk. Gotowy produkt do sprzedaży to artykuł reklamowy w postaci koszulki lub np. zapalniczki czy breloka do kluczy z nadrukowanym logo. Zainteresowana podała, że firmy dystrybuujące artykuły reklamowe pod nadruk wymagają wpisu do ewidencji działalności gospodarczej 73.11.Z (PKD 2007) – działalność agencji reklamowych, aby przesłać cennik i ofertę zainteresowanemu klientowi. Wnioskodawczyni chce wpisać wymienione wyżej PKD do swojego zakresu czynności, ponieważ jest to niezbędne do otrzymania cenników, ofert i zbadania rynku. Usługi reklamowe znajdują się w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU grupa 74.4 – usługi reklamowe). Wnioskodawczyni podała, że jej firma zakupi towary (wyroby tekstylne i gadżety reklamowe) sklasyfikowane w PKWiU jako:
Gadżety reklamowe, klasyfikowane w PKWiU jako 36.63.61 – zapalniczki do papierosów i pozostałe zapalniczki, fajki do tytoniu, cygara i cygarniczki oraz części tych wyrobów, klocki do wyrobu fajek – następnie zostaną przekazane do podwykonawcy w celu naniesienia na nie nadruku logo. Na towarze podwykonawca wykona usługę klasyfikowaną jako nadrukowanie logo:
Wnioskodawczyni wskazuje, że towar nie zmienił stanu fizycznego poprzez naniesienie nadruku i dlatego PKWiU sprzedawanego dalej towaru pozostanie takie samo. Na fakturze VAT wyszczególnione będą towary i nadruk, a nie usługa reklamowa. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawczyni, załącznik nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mówi o tym, że świadczenie usług reklamowych wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów. Usługa reklamowa to wedle Słownika Języka Polskiego PWN rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję. Sprzedaż odzieży bądź artykułów gospodarstwa domowego z nadrukiem nie jest więc usługą reklamową a sprzedażą towarów z logo różnych firm. Wobec powyższego, zadaniem Wnioskodawczyni, zgłoszenie działalności agencji reklamowej do ewidencji działalności gospodarczej nie powinno mieć wpływu na to, że Wnioskodawczyni będzie pozbawiona możliwości rozliczeń z Urzędem Skarbowym z formie podatku zryczałtowanego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć wpis do ewidencji działalności gospodarczej o działalność określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako 73.11.Z (PKD 2007) – działalność agencji reklamowych, jednakże – jak wskazała Wnioskodawczyni – rodzaj prowadzonej działalności nie będzie zawierał czynności oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupie 74.4 – usługi reklamowe. Zaznaczyć należy, że świadczenie usług reklamowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.4 wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie usługi wymienione są bowiem w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy. Zatem przychody z opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej polegające na sprzedaży wyrobów tekstylnych lub gadżetów reklamowych z nadrukowanym logo można opodatkować w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Ponadto należy wskazać, że sam fakt dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej czynności, których wykonywanie wyłączałoby z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, nie skutkuje utratą prawa do tej formy opodatkowania. Wyłączenie następuje bowiem z chwilą osiągnięcia przychodu z ich faktycznego wykonania. Końcowo nadmienia się, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem, w związku z faktem, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, tut. Organ udzielił interpretacji indywidualnej w oparciu o wskazane przez Wnioskodawczynię grupowania PKWiU. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.