Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-570/09-3/KS
z 19 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-570/09-3/KS
Data
2009.10.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz
fundusz celowy
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (stanowi przychód podatkowy)?



Wniosek ORD-IN 700 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 27.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 29.07.2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest Spółką prawa handlowego i podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m.in.:

  • produkcja i dystrybucja ciepła;
  • pobór, uzdatnianie wody;
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;
  • gospodarowanie odpadami.

Spółka posiada prawo własności nieruchomości działek, na których znajduje się Składowisko odpadów. Składowisko decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r. Spółka zobowiązana jest przeprowadzić prace związane z jego rekultywacją (porządkowanie i formowanie skarp, osadzanie czaszy składowiska krzewami, przykrycie skarp warstwą ekranizującą). Na wykonanie tego zadania, Spółka pozyskała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w W.

Aktualnie Spółka nie ma nowego składowiska odpadów i nie uzyskuje przychodów z tytułu odbioru i składowania odpadów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (stanowi przychód podatkowy)...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przychodem w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są otrzymane wartości pieniężne. Natomiast wolne od podatku są zgodnie z:

  • art. 17 ust. 1 pkt 21 dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (…) otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych;
  • art. 17 ust. 1 pkt 47 dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zdaniem Spółki, nie może Ona zastosować ww. zwolnień, ponieważ:

  • otrzymana dotacja dotyczy bieżącej działalności (przeznaczona jest na prace rekultywacyjne składowiska), a nie zwiększa wartości środka trwałego;
  • otrzymana dotacja nie jest od agencji rządowej, ponieważ Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działa na zasadach określonych ustawą Prawo ochrony środowiska i nie jest agencją rządową, a funduszem celowym.

Z tej przyczyny dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako uzyskane z funduszu celowego, a nie od agencji rządowej, nie może korzystać ze zwolnień od opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego, otrzymana dotacja, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie natomiast do pkt 48 ww. przepisu ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z literalnego brzmienia wyżej wskazanych przepisów wprost wynika, iż zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dotacje uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub
  • od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzyma dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wykonanie prac związanych z rekultywacją składowiska odpadów, które decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r.

Zakres i zasady działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150). Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany też Narodowym Funduszem, posiada osobowość prawną i w rozumieniu ustawy o finansach publicznych jest państwowym funduszem celowym. Stosownie natomiast do treści art. 29 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

W związku z powyższym, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, działający na zasadach określonych ustawą Prawo ochrony środowiska nie jest agencją rządową, a funduszem celowym. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na wykonanie zadań polegających na rekultywacji składowiska odpadów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako uzyskana z funduszu celowego, a nie od agencji rządowej, nie może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotowe dopłaty udzielane są w formie dotacji celowych (art. 107 pkt 2 ustawy o finansach publicznych). Nie są to zatem również dotacje otrzymane z budżetu państwa, a takie pochodzenie dotacji warunkuje zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując należy podkreślić, iż dotacja udzielona z funduszu celowego (Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a – 16m.

Skoro w przedmiotowej kwestii otrzymana dotacja dot. bieżącej działalności (przeznaczona jest na prace rekultywacyjne składowiska), a nie zwiększa wartości środka trwałego, to również nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z pkt 21 ust. 1 tegoż artykułu.

W świetle powyższego, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowić będzie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, przedmiotowa dotacja, jako uzyskana z funduszu celowego, nie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 21, pkt 47 i pkt 48 ww. ustawy i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 12 października 2009 r. nr ILPP1/443-882/09-3/KG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj