Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-557/09/DG
z 5 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-557/09/DG
Data
2009.10.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek akcyzowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z akcyzy aromatów i esencji owocowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy wykorzystywanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.



Wniosek ORD-IN 968 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009r (data wpływu 24 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy aromatów i esencji owocowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy wykorzystywanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy aromatów i esencji owocowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy wykorzystywanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Stan faktyczy

Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją dodatków wykorzystywanych w przemyśle spożywczym (m.in. aromaty i esencje owocowe). W ramach prowadzonej działalności Spółka między innymi nabywa od dostawców z Niemiec (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) aromaty owocowe, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, wykorzystywane do celów spożywczych. Rzeczywista zawartość alkoholu etylowego w nabywanych aromatach owocowych przekracza 1,2% objętości, w związku, z czym zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 3 poz. 11) stanowią one wyrób akcyzowy podlegający przepisom o podatku akcyzowym. Nabywane aromaty owocowe są następnie odsprzedawane producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (niestanowiące wyrobów akcyzowych). Spółka nie poddaje nabywanych aromatów owocowych procesowi przetwórczemu, ani nie zmienia składu wyrobów, a dodatki są wykorzystywane bezpośrednio przez odbiorców Spółki, którzy są producentami wyrobów spożywczych niestanowiących wyrobów alkoholowych (o zawartości alkoholu poniżej 1,2%).

W chwili obecnej Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym ewidencjonuje nabywane wyroby akcyzowe. Zezwolenie wydane przez właściwy Urząd Celny na prowadzenie składu podatkowego obowiązuje do dnia 10 sierpnia 2011 roku. Jednocześnie w dniu 8 maja 2009 roku Spółka zwróciła się do Naczelnika tutejszego Urzędu o zamknięcie składu podatkowego z dniem 30 września 2009 roku.

Zdarzenie przyszłe

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca planuje nabywać również od dostawców krajowych aromaty owocowe zawierające w swym składzie alkohol etylowy. Zawartość alkoholu etylowego w nabywanych aromatach owocowych będzie przekraczać 1,2% objętości, w związku, z czym zgodnie, z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 3 poz. 11) stanowią one wyrób akcyzowy podlegający przepisom o podatku akcyzowym. Nabywane aromaty owocowe będą przeznaczone do dalszej odprzedaży odbiorcom Spółki, którzy są producentami artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości (niestanowiące wyrobów akcyzowych). Spółka nie będzie poddawać nabywanych aromatów owocowych procesowi przetwórczemu, ani nie będzie zmieniać składu wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Dotyczące stanu faktycznego:

  1. Czy nabywane przez Spółkę aromaty owocowe, zawierające alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości i wykorzystywane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi (o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości) podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 3 poz. 11)...
  2. Jakie są warunki stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, w przypadku, jeśli nabywane aromaty owocowe podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy... W szczególności, jaki będzie zakres obowiązków ewidencyjnych w przypadku zwolnienia z podatku akcyzowego na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5...

Dotyczące zdarzenie przyszłego:

  1. Czy aromaty owocowe, które Spółka zamierza nabywać od dostawców krajowych, zawierające alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości i wykorzystywane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi (o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości) podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 3 poz. 11)...
  2. Jakie będą warunki zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, w przypadku, jeśli aromaty owocowe, które Spółka zamierza nabywać od dostawców krajowych, będą zwolnione z podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy... W szczególności, jaki będzie zakres obowiązków ewidencyjnych w przypadku zwolnienia z podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W odniesieniu do zaprezentowanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku, Spółka stoi na stanowisku, że olejki eteryczne, w których rzeczywista zawartość alkoholu etylowego przekracza 1,2% objętości i które są następnie stosowane do wytworzenia artykułów spożywczych niebędących wyrobami akcyzowymi (o objętości alkoholu poniżej 1,2%), korzystają ze zwolnienia w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 3 poz. 11), zwolniony od podatku akcyzowego jest „alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości."

Z treści art. 30 ust. 9 pkt 5 wynika wyraźnie, że zwolnieniu podlega alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych wykorzystywany do produkcji artykułów spożywczych niebędących wyrobami akcyzowymi. Zgodnie z przepisem art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym „do alkoholu etylowego zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet, jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej". Dokonując analizy treści przepisu art. 93 ust. 1 należy zauważyć, iż ustawodawca w pierwszej części przepisu zawarł sformułowanie, że alkoholem etylowym są wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio kodami CN 2208 i 2207, nawet, jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania kodu CN. Sformułowanie to ma na celu rozciągnięcie zasad opodatkowania przewidzianych dla alkoholi etylowych na inne wyroby akcyzowe, które w swym składzie zawierają alkohol etylowy. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby określone w załączniku nr 1 do ustawy. W pozycji 43 wspomnianego załącznika nr 1 wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości (niezależnie od kodu CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy). Z przepisów wynika, że wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach, o mocy powyżej 1,2% objętości (zgodnie z pozycją 43 załącznika nr 1 do ustawy). Zatem wyrób zawierający w swym składzie alkohol o rzeczywistej mocy nieprzekraczającej 1,2% objętości nie stanowi wyrobu akcyzowego i w związku z tym nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym. W tym kontekście zwolnienie z podatku akcyzowego alkoholu etylowego, przewidziane w art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy, dotyczy olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości.

Za powyższym twierdzeniem przemawia również „analiza gramatyczna" przepisu art. 30 ust. 9 pkt 5. Gdyby, bowiem sformułowanie „o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości" było poprzedzone przecinkiem, można by wnioskować, że warunek w nim zawarty odnosi się do olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych. Brak jednak powyższego znaku interpunkcji pozwala sądzić, zgodnie z zasadami gramatyki obowiązującymi w języku polskim, że warunek dotyczący zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, odnosi się do „artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych", wytworzonych na bazie olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych. Konsekwentnie, zwolnienie z akcyzy w trybie art. 30 ust. 9 dotyczy olejków eterycznych zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% objętości.

Należy wspomnieć, że celem nowej ustawy, obowiązującej od 1 marca 2009 roku było dostosowanie przepisów polskich do przepisów unijnych w zakresie podatku akcyzowego, w tym m.in. wdrożenie Unijnej Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. Zgodnie z art. 20 tiret pierwsze niniejszej Dyrektywy przez pojęcie „alkohol etylowy" rozumie się „wszelkie produkty o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % obj., oznaczone kodami taryfowymi CN 2207 i 2208, nawet, jeżeli są to produkty stanowiące część produktu należącego do innego rozdziału Nomenklatury Scalonej". Wynika stąd, że polska ustawa wprowadziła w tym zakresie przepisy wprost z przepisów wspólnotowych.

W związku z tym orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) może mieć zastosowanie do interpretacji przepisów krajowych w tym zakresie. Na poparcie tezy, że art. 30 ust. 9 pkt 5 dotyczy olejków eterycznych, zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% objętości, należy przytoczyć wyrok ETS z dnia 12 czerwca 2008 roku (sygn. C-458/06), który dotyczył zapytania w przedmiocie klasyfikacji alkoholu wchodzącego w skład wina do gotowania. Zgodnie z orzeczeniem ETS „alkohol wchodzący w skład wina do gotowania powinien zostać zaklasyfikowany, jeżeli rzeczywista wartość alkoholu przekracza 1,2% obj., do kategorii alkoholi etylowych przewidzianej w art. 20 tiret pierwsze dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych." Opierając się na powyższym wyroku Spółka konkluduje, że wyroby zawierające alkohol poniżej 1,2% objętości nie stanowią zgodnie z ustawą alkoholu etylowego. Zatem przepisy art. 30 ust. 9 pkt 5, dotyczące zwolnienia alkoholu etylowego z podatku akcyzowego mają zastosowanie w odniesieniu do olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości.

Należy dodać, że dotychczas, nabywane przez Spółkę aromaty owocowe, korzystały ze zwolnienia z podatku akcyzowego, jako olejki eteryczne zawierające alkohol etylowy powyżej 1,2%, na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 72 poz. 500 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 28 lutego 2009 roku (przepisy uchylone). Zgodnie z § 18 ust. 1b uchylonego rozporządzenia zwolnione od podatku akcyzowego były „olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości." Powyższe zwolnienie przysługiwało olejkom eterycznym i mieszaninom substancji zapachowych, zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% objętości. Warunkiem zwolnienia było ich bezpośrednie zużycie do produkcji wyrobów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi (zawartość alkoholu nie przekracza 1,2% objętości). Zgodnie z wówczas obowiązującymi przepisami Spółka posiadała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym ewidencjonowano wyroby akcyzowe nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zezwolenie wydane przez właściwy Urząd Celny na prowadzenie składu podatkowego obowiązuje do dnia 10 sierpnia 2011 roku.

Od dnia 1 marca 2009 roku obowiązuje ustawa z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym („ustawa"). Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy zwolnieniu od akcyzy podlega „alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości". W ocenie Spółki powołany przepis należy czytać w sposób analogiczny do przepisu § 18 ust. 1b uchylonego rozporządzenia (obowiązującego do dnia 28 lutego 2009r.). W opinii Spółki oba powyższe przepisy (uchylone i obowiązujące) dotyczą tych samych wyrobów akcyzowych - olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych zawierających powyżej 1,2% objętości alkoholu etylowego, przeznaczonych do produkcji artykułów spożywczych niebędących wyrobami akcyzowymi. Ustawodawca zachował, więc zwolnienie z podatku akcyzowego omawianych wyrobów a podstawa do zwolnienia z podatku akcyzowego olejków eterycznych zawarta w art. 3 0 ust. 9 pkt 5 ustawy obowiązującej od 1 marca 2009, jest analogiczna jak w § 18 ust. 1b uchylonego rozporządzenia (obowiązującego do dnia 28 lutego 2009 roku). Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, że olejki eteryczne lub substancje zapachowe, zawierające powyżej 1,2% objętości alkoholu etylowego, korzystają ze zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5, pod warunkiem bezpośredniego ich wykorzystania do produkcji spożywczej.

Konsekwencją zmiany przepisów w podatku akcyzowym od 1 marca 2009 roku jest zniesienie dodatkowych warunków zwolnienia z akcyzy powyższych wyrobów. Uchylone przepisy przewidywały, że warunkiem zwolnienia było posiadanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym ewidencjonowano wyroby nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W odniesieniu do warunków zwolnienia w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5, o których mowa w pytaniach dotyczących zdarzenia przyszłego, Spółka stoi na stanowisku, że obowiązująca ustawa oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy oraz rozporządzenie z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego) nie określają dodatkowych warunków zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych w trybie art. 30 ust.9 pkt 5. W związku z tym, jeśli nabywane olejki eteryczne podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego na mocy art. 30 ust 9 pkt 5, Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia składu podatkowego. Na Spółce, jako podatniku ciążyć będzie jedynie obowiązek udowodnienia prawa do zastosowania zwolnienia w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5. W związku z tym podmiot nabywający przedmiotowe wyroby akcyzowe powinien dołączyć do zamówienia złożonego Spółce oświadczenie stwierdzające, że zakupione olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy zostaną zużyte do produkcji artykułów spożywczych i wyrobów bezalkoholowych niestanowiących wyrobów akcyzowych (o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości). Ponadto Spółka powinna prowadzić ewidencję zawierającą informacje umożliwiające ustalenie ilości wysyłanych oraz odbieranych wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu, terminu wysłania i odbioru tych wyrobów, oraz miejsca ich odbioru i wysyłki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.), za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ust. 1 ww. ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycie wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie zaś do art. 10 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów i esencji owocowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy. Nabywane aromaty te są/będą odsprzedawane w stanie nieprzetworzonym producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nie przekraczającej 1,2%.

Zgodnie z powyższym, co do zasady alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% zawarty w aromatach i esencjach owocowych jest wyrobem akcyzowym, a jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu akcyzą.

W sytuacji określonej we wniosku należy jednak brać pod uwagę zapisy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z uwagi na powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. aromatach i esencjach owocowych stosowanych do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego.

W miejscu tym należy podkreślić, iż zwolnienie powyższe nie dotyczy aromatów i esencji owocowych, które w swoim składzie zawierają alkohol etylowy, tylko dotyczy wyłącznie alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobach.

Powyższe odnosi się do sytuacji gdy nabywane wewnątrzwspólonotowo aromaty i esencje owocowe klasyfikowane są do wyrobów nie wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy tzn., gdy wyroby te nie są zaliczone do wyrobów akcyzowych – np. wyroby o kodach CN 3302, 2106.

Natomiast jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty i esencje owocowe są klasyfikowane do wyrobów określonych w załączniku nr 1 do ustawy np. do kodu CN 2208 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) to zwolnienie z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 nie ma zastosowania, gdyż wówczas przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wyrób zaliczony do alkoholi etylowych.

W miejscu tym zauważyć również należy, iż poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy obejmuje alkohol zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy. Pozycją tą zatem objęty został jedynie alkohol zawarty w tych wyrobach, a nie wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

Alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto należy zauważyć, że minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego i dalszej odsprzedaży w stanie niezmienionym wyrobów w postaci aromatów i esencji owocowych mieszanin substancji zapachowych zaklasyfikowanych do wyrobów nieakcyzowych (zawierających w swoim składzie alkohol etylowy), przeznaczonych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości – alkohol zawarty w tych wyrobach korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków.

Zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Wnioskodawcę aromatów i esencji owocowych nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, odsprzedawanych następnie producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, następuje bez zastosowania dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5 tj. Wnioskodawca nie musi prowadzić składu podatkowego, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy oraz nie ma obowiązku pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawanych przedmiotowych wyrobów.

Niemniej jednak w sytuacji, o której tu mowa, mimo, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku prowadzenia odpowiedniej ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów oraz składania stosownych oświadczeń dotyczących przeznaczenia wyrobów w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych zawierające alkohol zwolniony z akcyzy, zostały przeznaczone na cele objęte zwolnieniem. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów alkohol ten został lub zostanie wykorzystany, może być np. stosowne oświadczenie.

Reasumując mimo, iż nieuprawnione jest stanowisko Wnioskodawcy uznające, że zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 zwolnieniu podlegają olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierających alkohol etylowy podczas gdy z ww. przepisów wynika, że zwolnieniu podlega alkohol etylowy zawarty w tych wyrobach, to jednak oceniając skutek tego zwolnienia, w sytuacji będącej przedmiotem wniosku, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, z zastrzeżeniem, iż zwolnienie określone w art. 30 ust. 9 pkt 5 dotyczy tylko alkoholu etylowego zawartego w wyrobach będących przedmiotem wniosku jeżeli wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi. Zatem ww. zwolnienie nie dotyczy również wyrobów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy klasyfikowanych do kodu CN 2208.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj