Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-621a/09/MD
z 13 października 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-621a/09/MD
Data
2009.10.13
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
budynek
dostawa
lokal mieszkalny
lokale
odliczenie podatku
opodatkowanie
Istota interpretacji
Obowiązek wystawienia faktury VAT, w związku ze sprzedażą lokali mieszkalnych na rynku pierwotnym.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury VAT, w związku ze sprzedażą lokali mieszkalnych na rynku pierwotnym - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 lipca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury VAT, w związku ze sprzedażą lokali mieszkalnych na rynku pierwotnym. W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) jest jednostką z poza sektora finansów publicznych, powstałą na podstawie umowy Państwo-Kościół, prowadzącą działalność statutową, obejmującą wszelkiego rodzaju pomoc społeczną, w tym prowadzenie noclegowni dla osób bezdomnych, a także działalność gospodarczą obejmującą produkcję i dostarczanie posiłków do szkół i szpitali. Mając na względzie potrzeby społeczne, Wnioskodawca jest zmuszony rozpocząć budowę Ośrodka Wsparcia (PKOB 1130), w ramach którego funkcjonować będzie noclegowania dla osób bezdomnych oraz mieszkania chronione, przeznaczone dla młodzieży opuszczającej domy dziecka. W związku z tym, iż prowadzenie noclegowni należy do zadań własnych poszczególnych gmin, z części budynku, w której prowadzona będzie noclegowania, zamierza sprzedać dwa wyodrębnione lokale. W lokalach tych Gmina chce zabezpieczyć miejsca noclegowe dla swoich podopiecznych, uznanych za bezdomnych na podstawie przepisów stosownej ustawy. Lokale te mają charakter mieszkalny – są to sale, w których podopieczni będą mogli przenocować lub przebywać przez całą dobę w przypadku, gdy temperatura zewnętrzna spadnie do -10o C. Oprócz dwóch sal noclegowni, lokale posiadają przynależne do nich pomieszczenia na sanitariat, oraz rzeczy podręczne osób korzystających z pobytu. Wnioskodawca planuje zawrzeć z Gminą umowę przedwstępną, na podstawie której Gmina stanie się właścicielem wyodrębnionych lokali. Zgodnie z tą umową, środki finansowe mają spływać do Wnioskodawcy w trakcie budowy, na podstawie wystawionych przez niego faktur VAT. Ewentualny zysk ze sprzedaży zostanie przeznaczony na Jego działalność statutową, czyli na dokończenie Ośrodka Wsparcia. Wnioskodawca poszerzył zakres działalności gospodarczej o sprzedaż lokali, zgodnie z odrębnymi przepisami. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Wnioskodawca może wystawić fakturę VAT na sprzedaż dwóch wyodrębnionych lokali, w których będzie się mieścić noclegownia... Zdaniem Wnioskodawcy, ma obowiązek wystawienia faktury na sprzedaż ww. lokali. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma zatem na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnika” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz.1337). Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług), prowadzący działalność statutową w zakresie pomocy społecznej oraz działalność o charakterze komercyjnym (produkcja i dostarczanie posiłków do szkół i szpitali), zamierza dokonać na rzecz Gminy sprzedaży (rynek pierwotny) dwóch lokali o charakterze mieszkalnym, które będą się mieścić w budowanym przez niego budynku (PKOB 1130). Przedmiotowa sprzedaż poprzedzona zostanie podpisaniem umowy przedwstępnej, a nabywca – w świetle zawartej umowy - w trakcie budowy będzie dokonywał wpłat. Zgodnie ze stosownymi przepisami Wnioskodawca poszerzył zakres działalności gospodarczej o sprzedaż lokali. Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku wystawienia faktury VAT w związku z ww. sprzedażą. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 106 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy, należy potwierdzić stanowisko Wnioskodawcy, co do obowiązku wystawienia faktury VAT w związku ze sprzedażą, na tzw. rynku pierwotnym, dwóch lokali o charakterze mieszkalnym. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji. Jednocześnie informuje się, że kwestia prawa do odliczenie podatku naliczonego związanego z budową lokali planowanych do sprzedaży, została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-621b/09/MD. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.