Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/4240-71/09/BG
z 23 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/4240-71/09/BG
Data
2009.11.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dzierżawa
gospodarstwo rolne
grunty leśne
grunty rolne
nieruchomości
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości
wspólnota gruntowa
wspólnota gruntowo-leśna
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w zaistniałym stanie faktycznym przychody Wspólnoty osiągnięte z tytułu dzierżawy gruntów będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako przychód Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej czy też będą podlegały wyłącznie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a w przypadku Towarzystwa Turystyczno- Krajoznawczego podatkiem dochodowym od osób prawnych w oparciu o art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), rozliczonymi przez każdego członka Wspólnoty oddzielnie, po dokonaniu podziału dochodów Wspólnoty z tytułu dzierżawy gruntów (tj. przychodów Wspólnoty pomniejszonych o koszt zarządu Spółki) na rzecz członków Wspólnoty i czy Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej będzie płatnikiem tych podatków?



Wniosek ORD-IN 2 MB



W związku ze skargą z dnia 22 października 2009r. (przesłaną za pośrednictwem poczty - data stempla pocztowego 22 października 2009r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 lipca 2009r. Znak: IBPBI/2/423-561/09/BG w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych uzyskania przychodów z dzierżawy gruntów oraz sprzedaży drewna, doręczoną w dniu 10 sierpnia 2009r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 lipca 2009r. Znak: IBPBI/2/423-561/09/BG, uznając stanowisko Wnioskodawcy w całości za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na wniosek Spółki z dnia 05 maja 2009r. (data wpływu 06 maja 2009r.), uzupełniony w dniu 08 maja 2009 oraz w dniach 8, 25 i 29 czerwca 2009 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych uzyskania przychodów z dzierżawy gruntów oraz sprzedaży drewna, zaskarżoną indywidualną interpretacją przepisów prawa podatkowego z dnia 27 lipca 2009r. Znak IBPBI/2/423-561/09/BG stwierdzając, iż stanowisko Spółki w zakresie ustalenia skutków podatkowych uzyskania przychodów:

  • z tytułu dzierżawy gruntów – jest nieprawidłowe
  • z tytułu sprzedaży drewna – jest prawidłowe.

We wniosku z dnia 05 maja 2009r. o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełnionym w dniu 08 maja 2009 oraz w dniach 8, 25 i 29 czerwca 2009 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wspólnota Gruntowo - Leśna osiąga przychody z dzierżawy gruntów pod wyciągi narciarskie na rzecz „Agencji Turystycznej”. Umowę dzierżawy z „Agencją Turystyczną” zawarła w dniu 1 listopada 2008 r. Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej jako podmiot sprawujący zarząd nad Wspólnotą Gruntowo - Leśną. Wspólnota Gruntowo - Leśna osiąga również przychody ze sprzedaży drewna.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2006r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 1963r. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.) osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty.

Przepis art. 15 powołanej ustawy stanowi, że spółka ta jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Statut Wspólnoty Gruntowo - Leśnej został w dniu 5 marca 1970r. zatwierdzony przez Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, Powiatowe Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych, Powiatowy Inspektorat Wodnych Melioracji i z tym dniem spółka uzyskała osobowość prawną.

Statut Spółki został zmieniony dnia 23 stycznia 2009r. Zmiany do Statutu zostały zatwierdzone postanowieniem Wójta Gminy z dnia 12 lutego 2009 r.

Zgodnie z paragrafem 5a ust. 1 statutu Spółki, dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej podstawowym celem powołania i działania Spółki jest zarządzanie majątkiem Wspólnoty. Spółka z tego tytułu nie może uzyskiwać żadnych dochodów, ponieważ występuje jako administrator aktywów, które nie są jej własnością.

Stosownie do ust. 2 powołanego przepisu statutu Wspólnoty, przez pojęcie "Wspólnota" rozumie się wyłącznie członków, którzy mają udziały w wspólnym majątku wspólnoty gruntowo - leśnej.

Z kolei ust. 5 wskazanego artykułu stanowi, iż przychód uzyskany z tytułu zarządzania przez Spółkę majątkiem Wspólnoty jest wyłączną własnością Wspólnoty. Przychód ten będzie pomniejszony o koszty zarządu Spółki a różnica jest dochodem lub stratą dla Wspólnoty (jej członków). Dochód ten (strata) jest dzielony proporcjonalnie na każdego członka Wspólnoty w takim ułamku (proporcji), w jakim ma on swoje udziały w całym majątku wspólnoty gruntowo - leśnej. Dochód ten (strata) podlega opodatkowaniu u każdego członka Wspólnoty oddzielnie na podstawie dokumentów (informacji) wystawionych mu przez Spółkę. Spółka dostarcza te dokumenty w terminie do końca lutego każdego roku kalendarzowego za miniony rok kalendarzowy każdemu członkowi wspólnoty gruntowo - leśnej z osobna. Każdy członek Wspólnoty sam decyduje, jaką formę, opodatkowania wybiera dla swojego dochodu (straty) z udziału we wspólnocie gruntowo - leśnej.

W umowie dzierżawy Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej (zarządca gruntów stanowiących Wspólnotę) jako Wydzierżawiający oświadczyła, że jest płatnikiem podatku VAT.

Członkiem Wspólnoty Gruntowo - Leśnej jest Towarzystwo Turystyczno - Krajoznawcze posiadające osobowość prawną.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej „podatnikami”.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 powołanej ustawy podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Ponieważ Wspólnota Gruntowo - Leśna nie jest osobą prawną w rozumieniu tej ustawy, a stanowi ona zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z jej przepisów.

Osobą prawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej. Jednakże przy zawarciu i wykonaniu umowy dzierżawy gruntów zawartej z „Agencją Turystyczną” Spółka ta jedynie reprezentuje Wspólnotę jako administrator jej aktywów i nie osiąga ona z tego tytułu żadnych dochodów. Dochody te stanowią bowiem wyłączną własność członków, którzy mają udziały w wspólnym majątku Wspólnoty.

Podkreślić należy, iż wspólnota gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą tej współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne. Niezależnie od konkretnej treści praw we wspólnocie gruntowej, ich podmiotem nie jest bynajmniej spółka zawiązywana przez uczestników wspólnoty w oparciu o art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2006 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (por. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 23 sierpnia 1968 r. III CZP 73/68, publ. OSNCP 5/69 poz. 90, uchwała z dnia 9 grudnia 1969 r. III CZP 89/69, publ. OSNCP 10/70, poz. 173, stanowisko Rady Ministrów wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych sygn. DSPA - 140 - 37(3)/09 z dnia 26 lutego 2009 r.). Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu zaś żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowo - leśnej jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków. Z tego też powodu dochód ten nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do:

  1. przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,
  2. przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.

Do przychodu członka Wspólnoty, który otrzymuje od Wspólnoty dochód z działalności rolniczej i leśnej, w tym do przychodu z tytułu sprzedaży drewna, przepis powyższy znajdzie zastosowanie.

Natomiast w przypadku odpłatnego udostępnienia do korzystania na cele nierolnicze i nieleśne gruntów Wspólnoty osobom niebędącym członkami Wspólnoty - przychód członka Wspólnoty z tego tytułu, otrzymany w wyniku podziału dochodu Wspólnoty proporcjonalnie do ilości udziałów członka Wspólnoty w majątku wspólnym, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jako przychód ze wspólnej własności (por. Leksykon podatku dochodowego od osób prawnych, Ryszard Kubacki, Oficyna Wydawnicza "UNIMEX" Wrocław 2008 s. 77-78). Jako że przychody ze wspólnej własności łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku będzie ciążył na każdym z członków Wspólnoty – Spółka dla Zagospodarowania nie będzie płatnikiem tego podatku.

Podobnie w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych - ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej i przychodów z gospodarki leśnej (art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2) powołanej ustawy). Z tego powodu przychód z tytułu sprzedaży drewna, przekazany na rzecz Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego przez Spółkę dla Zagospodarowania, nie będzie podlegał opodatkowaniu tym podatkiem. Natomiast w przypadku przychodu z tytułu dzierżawy gruntów - będzie on podlegał opodatkowaniu przez to Towarzystwo w oparciu o art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód ze wspólnej własności. Jako że przychód ten łączy się z pozostałymi przychodami uzyskiwanymi przez podatnika, obowiązek złożenia deklaracji podatkowej będzie spoczywał na w/w Towarzystwie, a nie na Spółce dla Zagospodarowania Wspólnoty.

Reasumując, z uwagi na brak osobowości prawnej Wspólnoty Gruntowo - Leśnej oraz fakt, iż dochód uzyskiwany z tytułu dzierżawy gruntów Wspólnoty na rzecz „Agencji Turystycznej” stanowi wyłączną własność członków Wspólnoty, nie zaś Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty, która występuje wyłącznie jako podmiot zarządzający majątkiem Wspólnoty, a nie czerpiący z tego tytułu żadnych dochodów, dochody te będą podlegały wyłącznie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku członków Wspólnoty będących osobami fizycznymi oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego, rozliczonymi przez każdego członka Wspólnoty oddzielnie, jako dochody ze wspólnej własności, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz odpowiednio art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Nie będą one natomiast podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dochód Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej, albowiem Spółka ta jest powołana wyłącznie do sprawowania zarządu nad gruntami Wspólnoty i nie uzyskuje z tego tytułu żadnych dochodów.

Zdaniem Wnioskodawcy pogląd przeciwny prowadziłby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności - raz jako dochodu Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty, która de facto występuje w tej transakcji wyłącznie jako zarządca majątku Wspólnoty i nie czerpie z tego tytułu żadnych dochodów, albowiem zobowiązana jest przekazać całość dochodu uprawnionym członkom Wspólnoty Gruntowo - Leśnej, a raz jako dochodu członków wspólnoty, uprawnionych do udziału we Wspólnocie Gruntowej.

Ponadto pismem uzupełniającym z dnia 04 czerwca 2009 (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty poinformowała iż Wspólnota gruntowo - leśna jest podmiotem o swoistym statusie prawnym, opartym na uregulowaniu ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.). Wspólnoty gruntowej nie należy definiować według kryterium osób uprawnionych do udziału w niej. Definicję wspólnoty zawiera bowiem art. 1 ust. 1 powołanej ustawy, zgodnie z którym wspólnotami gruntowymi są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne. Bezzasadne jest zatem przypisywanie wspólnocie praw podmiotowych. Ustawa o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wyróżnia jednak pewien konglomerat podmiotowy, którym są uprawnieni do udziału we wspólnocie, będący osobami fizycznymi lub prawnymi, posiadającymi gospodarstwo rolne (art. 6 ust. 1 ustawy). Zgodnie z art. 14 ust. 1 w/w ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych - Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Spółka ta posiada specyficzny status osoby prawnej, różny od innych osób prawnych, w tym spółek prawa handlowego. Z definicji prawa przyznanego Spółce dla zagospodarowania wspólnoty wynika bowiem jedynie reprezentacja w stosunkach zewnętrznych osób uprawnionych do udziału we wspólnocie i zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład wspólnoty. Reasumując - to nie spółka, która zarządza wspólnotą jest uprawniona do udziału we wspólnocie, a poszczególne osoby, które posiadają gospodarstwa rolne. Spółka, która dokonuje czynności prawnej dotyczącej majątku wspólnoty gruntowo - leśnej, dokonuje ich wyłącznie na rachunek uprawnionych do udziału we wspólnocie, nie zaś celem przysporzenia lub rozporządzenia majątkiem spółki. Tym samym zaś nie zachodzi po stronie Spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowo - leśnej obowiązek podatkowy w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Powyższe rozważania potwierdza również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach wydany w sprawie o sygn. I SA/Ke 274/06.

W dniu 27 lipca 2009r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Znak IBPBI/2/423-561/09/BG stwierdzając, iż stanowisko Spółki w zakresie ustalenia skutków podatkowych uzyskania przychodów:

  • z tytułu dzierżawy gruntów – jest nieprawidłowe,
  • z tytułu sprzedaży drewna Wspólnoty – jest prawidłowe.

Nie zgadzając się z w/w interpretacją Spółka reprezentowana przez pełnomocnika pismem z dnia 19 sierpnia 2009r. (data nadania w urzędzie pocztowym – 24 sierpnia 2009r., data wpływu do tut. Biura 26 sierpnia 2009r.) wezwała do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę wydanej interpretacji przepisów podatkowych w zakresie ustalenia skutków podatkowych uzyskania przychodów z tytułu dzierżawy gruntów.

W w/w wezwaniu podniesiono następujące zarzuty:

  • naruszenie art. 1 ust. 1 w związku z art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm. dalej: ”ustawa o pdop”) poprzez jego nieprawidłową wykładnię polegającą na przyjęciu, iż Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo-Leśnej jest w odniesieniu do dochodów z tytułu dzierżawy gruntów stanowiących własność Wspólnoty podatnikiem w rozumieniu ustawy;
  • naruszenie art. 3 ust. 1 ustawy o pdop poprzez jego niewłaściwe zastosowanie polegające na przyjęciu, iż Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo-Leśnej osiąga dochód z tytułu dzierżawy gruntów, w związku z czym dochód przez nią osiągnięty podlega opodatkowaniu, w sytuacji gdy uprawnionymi do dochodu z tytułu dzierżawy gruntów są członkowie Wspólnoty Gruntowo-Leśnej, nie zaś Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty, której ustawowo określone kompetencje sprowadzają się wyłącznie do reprezentacji w stosunkach zewnętrznych osób uprawnionych do udziału we wspólnocie i zarządzania nieruchomościami wchodzącymi w skład wspólnoty;
  • naruszenie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku z art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, poprzez naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, poprzez błędne ustalenie stanu faktycznego sprawy i przyjęcie, że dochód z tytułu dzierżawy gruntów jest dochodem Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo-Leśnej, a nie dochodem członków Wspólnoty Gruntowo-Leśnej.

W odpowiedzi z dnia 22 września 2009r. Znak: IBPBI/2/423W-98/09/BG na ww. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji z dnia 27 lipca 2009r. Znak: IBPBI/2/423-561/09/BG podtrzymując jednocześnie swoje stanowisko w zakresie skutków podatkowych uzyskania przychodów z dzierżawy gruntów oraz sprzedaży drewna.

Pismem z dnia 22 października 2009r. Spółka reprezentowana przez pełnomocnika, za pośrednictwem Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, na indywidualną interpretację z dnia 27 lipca 2009r. Znak: IBPBI/2/423-561/09/BG.

W złożonej skardze wniesiono o uchylenie indywidualnej pisemnej interpretacji z dnia 27 lipca 2009 r. Znak: IBPBI/2/423-561/09/BG z powodu jej niezgodności z prawem w zakresie ustalania skutków podatkowych uzyskania przychodów z tytułu dzierżawy gruntów i ponowiono zarzuty podniesione uprzednio w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa z dnia 19 sierpnia 2009 r.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 22 października 2009r. uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko skarżącego przedstawione we wniosku z dnia 05 maja 2009r., uzupełnionym w dniu 08 maja 2009 oraz w dniach 8, 25 i 29 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych uzyskania przychodów:

  • z tytułu dzierżawy gruntów – jest prawidłowe
  • z tytułu sprzedaży drewna – jest prawidłowe.

Wspólnoty gruntowo - leśne to podmioty o swoistym statusie prawnym, opartym na uregulowaniu ustawy z dnia 29 czerwca 1963r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 ze zm.). Z definicji wspólnoty zawartej w art. 1 ust. 1 powołanej ustawy wynika, iż wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne – o określonych przymiotach.

Uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej polega na korzystaniu z nieruchomości stanowiącej przedmiot wspólnoty zgodnie z jej przeznaczeniem, np. przez wypasanie bydła, pobieranie pożytków naturalnych z lasu lub stawu, udział w dochodach przez podział pożytków z użytków rolnych i leśnych, czyli przez udział w zagospodarowaniu wspólnoty gruntowej.

Udziały uprawnionych we wspólnocie i w korzyściach wynikających z zagospodarowania wspólnoty są określone w idealnych (ułamkowych) częściach w sposób wymieniony w art. 9 ww. ustawy.

Analiza omawianej instytucji wspólnot gruntowych wykazała dla celów podatkowych, że aczkolwiek każdy członek wspólnoty pozbawiony jest, w rozumieniu cywilistycznym, prawa swobodnego rozporządzania gruntem to jednak użytkuje go jak właściciel i tylko wspólnota w drodze uchwały może zmienić charakter użytkowania. Ponadto analiza prawna wspólnot gruntowych wskazuje, że nie można przyjąć, analogii prawnej pomiędzy spółką utworzoną do sprawowania zarządu nad gruntami wspólnoty ze spółką prawa handlowego. Spółka utworzona do sprawowania zarządu nad gruntami mimo tego, że posiada osobowość prawną to nie jest właścicielem gruntów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka ta jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Należy zauważyć iż celem powołania Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej zgodnie z art. 14 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych było sprawowanie zarządu nad wspólnotą gruntową i właściwe zagospodarowanie gruntów wchodzących w skład wspólnoty. Spółka w momencie jej powołania nie stała się właścicielem gruntu Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Przedmiotowe grunty stanowią bowiem w dalszym ciągu przedmiot współwłasności osób uprawnionych do udziału we Wspólnocie gruntowej. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca, Spółka nie może uzyskiwać żadnych dochodów z tytułu zarządzania majątkiem Wspólnoty, ponieważ występuje jako administrator aktywów, które nie są jej własnością. Przychód uzyskany z tytułu zarządzania przez Spółkę majątkiem Wspólnoty jest wyłącznie własnością Wspólnoty. W związku z tym przychód uzyskany z tytułu dzierżawy gruntów i sprzedaży drewna będzie przychodem członków Wspólnoty będących ich współwłaścicielami.

Po ponownej analizie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz zarzutów zawartych w przedmiotowej skardze, poprzedzonej wniesieniem wezwania do usunięcia naruszenia prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, iż z uwagi na specyficzny status w stosunku do Spółki nie będą zatem miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.), gdyż pożytki z dzierżawy gruntów i sprzedaży drewna, czerpią ich współwłaściciele, którzy są z mocy przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych reprezentowani przez Zarząd Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowo - Leśnej.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 maja 2009r. było zatem prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygniecie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj