Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-615/09/DG
z 5 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-615/09/DG
Data
2009.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
zawieszenie poboru akcyzy
zużycie towarów


Istota interpretacji
Czy zużycie wyrobów energetycznych do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym Spółki nie podlega opodatkowaniu, w tym również, gdy wyroby te zostaną zużyte ramach procesów służących bezpośrednio produkcji wyrobów akcyzowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009r. (data wpływu 13 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobów energetycznych użytych do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, w tym również gdy wyroby te zostaną zużyte w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji wyrobów akcyzowych

  • jest prawidłowe w części dotyczącej zużycia nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do produkcji innych wyrobów akcyzowych,
  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej zużycia nabywanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do produkcji innych wyrobów akcyzowych.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009r. został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobów energetycznych użytych do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, w tym również gdy wyroby te zostaną zużyte w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem działającym w branży paliwowej, zajmującym się kompleksowo produkcją i dystrybucją środków smarnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zużywa w toku procesów produkcyjnych w składzie podatkowym szereg wyrobów energetycznych wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r., Nr 3, poz. 11; dalej: ustawa o podatku akcyzowym). Są to w szczególności:

  • frakcje próżniowe,
  • destylat próżniowy,
  • depresatory,
  • rafinat,
  • deparafinat,
  • gaz opałowy niskociśnieniowy,
  • paliwo do pieców technologicznych,
  • propylen,
  • toluen,
  • gaz wodorowy do celów opałowych,
  • oleje opałowe,
  • oleje smarowe.

Jak wynika z powyższej listy są to wyroby energetyczne dla których ustawodawca określił stawki akcyzy w art. 89 ust. 1 ustawy (np. oleje opałowe czy oleje smarowe), jak również cała gama wyrobów energetycznych, które na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, są opodatkowane zerową stawką akcyzy.

Przedmiotowe wyroby mogą:

  • być zużywane jako surowce / komponenty do produkcji innych wyrobów akcyzowych (w bardzo ograniczonym zakresie również do produkcji wyrobów nieakcyzowych - plastyfikatorów),

bądź

  • być zużywane w procesach technologicznych (wyroby są zużywane na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej, głównie w celu uzyskania ciepła potrzebnego dla funkcjonowania instalacji produkcyjnych służących produkcji innych wyrobów akcyzowych).

Spółka pragnie podkreślić, iż powyższe wyroby akcyzowe (stanowiące surowce, jak również zużywane w trakcie procesów technologicznych) mogą być nabywane i odbierane przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz wprowadzane do składu podatkowego na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) lub dokumentów handlowych, jak również poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W składzie podatkowym Spółki produkowane są następujące wyroby:

  • oleje smarowe bazowe (CN 2710 19 81 - 99) - wyrób akcyzowy;
  • oleje opałowe (CN 2710 19 51 - 69) - wyrób akcyzowy;
  • gacze parafinowe (CN 2712 10 90 - 2712 90 90) - wyrób akcyzowy;
  • ekstrakt furfurolowy (CN 2713 11 00 - 2713 90 90) - wyrób akcyzowy;
  • gaz wodorowy (produkt uboczny) (CN 2711 29 00) - wyrób akcyzowy;
  • plastyfikatory do kauczuku lub tworzyw sztucznych (CN 3812 20 00 0) - wyrób nieakcyzowy.

Jednocześnie w celu wytworzenia ww. wyrobów w Spółce zachodzą następujące procesy technologiczne, w ramach których zużywane są wyroby energetyczne wymienione na wstępie.

1. Instalacja „F"

Na instalacji „F" w celu uzyskania ciepła technologicznego zużywane są m.in. gaz opałowy niskociśnieniowy, oleje opałowe i paliwo do pieców technologicznych. Dodatkowo zużywane są również oleje smarowe, stanowiące nośnik ciepła na instalacji. Efektem pracy instalacji „F" jest głównie rafinat, który jest półproduktem przesyłanym na kolejne instalacje produkcyjne składu podatkowego. Poza tym, na instalacji „Furfurol" powstają również: ekstrakt furfurolowy, oleje opałowe oraz plastyfikatory do kauczuku lub tworzyw sztucznych. Ze wskazanych powyżej produktów, jedynie plastyfikatory do kauczuku lub tworzyw sztucznych stanowią wyroby nieakcyzowe. Pozostałe produkty końcowe stanowią wyroby akcyzowe.

Spółka jest w stanie określić ilości wyrobów zużytych na instalacji „F" w celach technologicznych do produkcji wyrobów akcyzowych oraz do produkcji wyrobów nieakcyzowych -plastyfikatorów stosując następującą metodologię:

  • w związku z faktem, iż na instalacji „Furfurol" są wytwarzane dwa podstawowe półprodukty: rafinat i ekstrakt furfurolowy, w pierwszej kolejności, Spółka alokuje zużycie w celach technologicznych gazu opałowego niskociśnieniowego, olejów opałowych, paliwa do pieców technologicznych i olejów smarowych pomiędzy te dwa półprodukty, biorąc pod uwagę wielkość ich produkcji.
  • następnie, w związku z faktem, iż ekstrakt furfurolowy jest zużywany do produkcji trzech produktów ostatecznych (ekstraktu furfurolowego, olejów opałowych oraz plastyfikatorów), Spółka alokuje zużycie w celach technologicznych gazu opałowego niskociśnieniowego, olejów opałowych, paliwa do pieców technologicznych i olejów smarowych do tych trzech produktów ostatecznych biorąc pod uwagę wielkości produkcji wyrobów ostatecznych.

W rezultacie, stosując powyższą metodologię, Spółka jest w stanie określić, jaka ilość wyrobów akcyzowych została zużyta w celach technologicznych do produkcji wyrobów akcyzowych w danym okresie a jaka posłużyła do wyprodukowania wyrobów nieakcyzowych.

2. Instalacja „M"

W trakcie procesów technologicznych na instalacji „M" zużywane są toluen (jako komponent rozpuszczalnika), propylen (jako czynnik chłodzący na tej instalacji), jak również oleje smarowe (do celów smarnych). Na instalacji „M" produkowany jest deparafinat, który jest półproduktem przesyłanym na kolejne instalacje produkcyjne składu podatkowego, jak również gacze parafinowe, które są produktem końcowym wytwarzanym na tej instalacji.

3. Instalacja „H"

Na instalacji „H", w celu uzyskania ciepła, jest zużywany gaz opałowy niskociśnieniowy oraz gaz wodorowy do celów opałowych. Efektem pracy tej instalacji są oleje smarowe bazowe oraz następujące produkty uboczne: gaz wodorowy, slopy i siarkowodór.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zużycie wyrobów energetycznych do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym Spółki nie podlega opodatkowaniu, w tym również, gdy wyroby te zostaną zużyte ramach procesów służących bezpośrednio produkcji wyrobów akcyzowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zużycie wyrobów energetycznych przez Wnioskodawcę, do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, nie powoduje obowiązku zapłaty akcyzy, gdyż zobowiązanie podatkowe nie powstaje, a obowiązek podatkowy od zużywanych wyrobów energetycznych wygasa na podstawie art. 42 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Dyspozycja art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stwierdza, że „z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu". Powyższy przepis określa szczególny sposób zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, powiązany z wygaśnięciem obowiązku podatkowego, tj. sytuację, gdy wyrób akcyzowy zużyto w składzie podatkowym do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego (wyjątkiem są w tym przypadku jedynie napoje alkoholowe, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku, a w stosunku do których przekroczenie norm zużycia surowców do produkcji napojów alkoholowych może powodować obowiązek zapłaty akcyzy). Jak wynika z powyższego przepisu, poprzez zużycie wyrobu akcyzowego do produkcji innego wyrobu w składzie podatkowym, należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesów technologicznych zachodzących w instalacji przemysłowej w celu produkcji innych wyrobów (tj. w przypadku zużycia technologicznego).

W konsekwencji, na podstawie powyższego przepisu zobowiązanie podatkowe w akcyzie nie powstaje a obowiązek podatkowy wygasa w sytuacji, gdy zużyty wyrób akcyzowy był surowcem do produkcji innego wyrobu akcyzowego, jak również w sytuacji, gdy zużycie to nastąpiło w celu produkcji innego wyrobu akcyzowego (natomiast zużywany wyrób nie stanowi składnika wyrobu końcowego). Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku akcyzowym, istotny jest cel zużycia, jakim jest produkcja innych wyrobów akcyzowych, a nie ścisły podział na surowce oraz pozostałe wyroby zużywane w procesie produkcji wyrobów akcyzowych.

Ustawodawca dokonał w tym zakresie doprecyzowania przepisu w porównaniu z poprzednio obowiązującą ustawą o podatku akcyzowym. W stanie prawnym obowiązującym do 1 marca 2009 r., kwestie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w wypadku zużycia wyrobów akcyzowych regulował art. 28 ust. 1 pkt 4 starej ustawy o podatku akcyzowym. Przepis ten wskazywał, że jeżeli wyrób akcyzowy był „przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego" procedura zawieszenia poboru akcyzy trwa nadal.

W dotychczasowej praktyce organów podatkowych, przyjęto, że dyspozycja art. 28 ust. 1 pkt 4 starej ustawy dotyczyła również wyrobów akcyzowych zużytych w procesach technologicznych, służących bezpośrednio produkcji wyrobu akcyzowego. Spółka uzyskała w tym zakresie interpretację Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2008 r., Nr IBPP3/443-607/08/DG, potwierdzającą takie stanowisko.

Tym niemniej, ustawodawca zdecydował doprecyzować tę kwestię, wskazując, że na równi ze zużyciem wyrobu akcyzowego jako surowca, traktuje się również zużycie wyrobów w procesach służących bezpośrednio produkcji. Jak wskazuje się w uzasadnieniu do projektu ustawy zmiana przepisu, „stanowi doprecyzowanie dotychczasowych zasad obowiązujących w tej kwestii, określonych w art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym".

Dodatkowo, należy wspomnieć, że powyższe - jednoznaczne już na gruncie wykładni językowej - rozumienie przepisu, jest zgodne z intencją ustawodawcy wspólnotowego, który w art. 21 ust. 3 Dyrektywy Energetycznej wskazał, że zużycie wyrobów energetycznych w zakładzie produkującym wyroby energetyczne nie jest uważane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego. Ustawodawca wspólnotowy nie ogranicza ani nie wprowadza w tym zakresie podziału na wyroby energetyczne zużywane jako surowce oraz inne wyroby zużywane w procesie technologicznym.

Mając na uwadze powyższe brzmienie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz przepisy prawa wspólnotowego, zdaniem Spółki, zużycie Wnioskodawcę wyrobów energetycznych nie powoduje obowiązku zapłaty akcyzy, zarówno w sytuacji, gdy wyroby energetyczne zużywane są jako surowiec do wytworzenia innych wyrobów energetycznych, jak i w sytuacji zużycia danych wyrobów w ramach opisanych powyżej instalacji produkcyjnych. Jednocześnie brak opodatkowania zużycia wyrobów energetycznych odnosi się zarówno do tych wyrobów dla których ustawa określa stawki akcyzy w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jak i tych opodatkowanych stawką zero na podstawie art. 89 ust. 2 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się

  • za prawidłowe w części dotyczącej zużycia nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do produkcji innych wyrobów akcyzowych,
  • za nieprawidłowe w części dotyczącej zużycia nabywanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do produkcji innych wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2009r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. nr 3 poz. 11 ze zm.) zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; (…).

Jak wynika z przytoczonego art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, przepis ten reguluje moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych, z których w składzie podatkowym wyprodukowano inny wyrób akcyzowy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania wyrobów akcyzowych, zobowiązanie podatkowe związane z wyrobem stanowiącym surowiec wygaśnie, a opodatkowaniu będzie podlegał wyrób końcowy. Przedstawione skutki zachodzą przy tym niezależnie od tego, czy wyroby akcyzowe zostały zużyte bezpośrednia w procesie produkcyjnym, czy też doszło do ich pośredniego zużycia, tj. zużycia w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji wyrobów. Przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o podatku akcyzowym przewiduje, zatem takie same skutki w przypadku zużycia bezpośredniego i pośredniego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 8 ww. ustawy kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Z punktu widzenia powyższego przepisu, kluczowe jest aby wyroby akcyzowe zużywane przez Wnioskodawcę (w sposób bezpośredni i pośredni) w składzie podatkowym w toku produkcji były zużywane w związku z produkcją wyrobu akcyzowego w ramach danego procesu technologicznego. To w jakim charakterze zużywane wyroby uczestniczą w tym procesie, tzn. czy są substancją stanowiącą surowiec do produkcji innego wyrobu akcyzowego, czy też są zużywane w toku procesów technologicznych zachodzących w instalacji przemysłowej w celu produkcji innych wyrobów, jest bez znaczenia z punktu widzenia treści zawartej w art. 21 ust. 8 ww. ustawy, który stanowi jedynie, że dany wyrób akcyzowy od którego została zapłacona akcyza winien być zużyty do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.

Przepisy art. 42 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 8 nowej ustawy o podatku akcyzowym, pełnią podobną funkcję. O ile, bowiem przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o podatku akcyzowym wyłącza obowiązek zapłaty podatku od wyrobów akcyzowych zużytych w procesie produkcji innych wyrobów akcyzowych, to art. 21 ust. 8 nowej ustawy o podatku akcyzowej zezwala na dokonanie pomniejszenia kwot należnego podatku od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o podatek, który został już wcześniej zapłacony od wyrobów zużytych w procesie ich produkcji.

Celem obydwu analizowanych regulacji jest, zatem unikniecie podwójnego opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych do produkcji których zużyto inny wyrób akcyzowy.

Ja wynika z opisu zdarzenia przyszłego do produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym zużywane będą wyroby nabywane przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak również nabywane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z powyższym w sytuacji zużycia nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych przedstawionych przez Wnioskodawcę, do wyprodukowania z zastosowaniem tej procedury innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tych wyrobów, z dniem zużycia tych wyrobów następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. W tym przypadku zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy – art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Zatem zużycie tych wyrobów nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast w sytuacji odnoszącej się do nabywanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych przedstawionych przez Wnioskodawcę do wyprodukowania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy innych wyrobów akcyzowych należy zauważyć, że od wyrobów tych powstało już zobowiązanie podatkowe na wcześniejszym etapie obrotu np. w związku z ich wyprowadzeniem ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Nadmienić należy również, iż takie wyroby nabyte przez Wnioskodawcę poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie są objęte w składzie podatkowym procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zatem w przypadku ich zużycia (bezpośredniego lub pośredniego) do produkcji innych wyrobów akcyzowych art. 42 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie może mieć zastosowania, gdyż od tych wyrobów powstało już wcześniej zobowiązanie podatkowe. Dla tej sytuacji znajduje zastosowanie cyt. wyżej art. 21 ust. 8 ww. ustawy, w myśl którego kwota należnej akcyzy od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym Wnioskodawcy może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

W miejscu tym należy zauważyć, iż zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł są opodatkowane wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W myśl powyższego wyroby nabywane przez Wnioskodawcę poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych winny być opodatkowane odpowiednią stawką podatku akcyzowego. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych określoną stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania tej stawki akcyzy (art. 8 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o podatku akcyzowym). Zatem opodatkowanie takie powinno również nastąpić w sytuacji gdy nabywane wyroby objęte zerową stawka stawką podatku ze względu na przeznaczenie zostaną wykorzystane do szeroko rozumianych celów napędowych i opałowych.

Reasumując, mając na względzie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zużycie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, w tym również, gdy wyroby te zostaną zużyte w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tych wyrobów akcyzowych nie podlega opodatkowaniu. Natomiast, zgodnie z art. 21 ust. 8 ww. ustawy akcyza należna od wyprodukowanych w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych może zostać obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania wyrobów akcyzowych nabytych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

  • za prawidłowe w części dotyczącej zużycia nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do produkcji innych wyrobów akcyzowych,
  • za nieprawidłowe w części dotyczącej zużycia nabywanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wykorzystywanych do produkcji innych wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj