Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-519/09/ICz
z 25 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-519/09/ICz
Data
2009.09.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek
dostawa
pierwsze zasiedlenie


Istota interpretacji
Czy spółka może zastosować przy sprzedaży części budynku zwolnienie z podatku VAT wynikające z art. 43 ust. 1 znowelizowanej ustawy o VAT, dokonując sprzedaży po dniu 3 sierpnia 2009r.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009r. (data wpływu 2 lipca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2009r. (data wpływu 11 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy spółka może zastosować przy sprzedaży części budynku zwolnienie z podatku VAT wynikające z art. 43 ust. 1 znowelizowanej ustawy o VAT, dokonując sprzedaży po dniu 3 sierpnia 2009r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy spółka może zastosować przy sprzedaży części budynku zwolnienie z podatku VAT wynikające z art. 43 ust. 1 znowelizowanej ustawy o VAT, dokonując sprzedaży po dniu 3 sierpnia 2009r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 września 2009r. (data wpływu 11 września 2009r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje dokonać sprzedaży wyodrębnionej części budynku biurowego. Przedmiotowy budynek został wniesiony do spółki jako wkład niepieniężny wspólnika - Gminy S. Wartość początkowa budynku wynosiła 3301454 zł co wynika z aktu założycielskiego będącego umową spółki.

Opisywany budynek został wprowadzony do używania (na ewidencję środków trwałych) w części odpowiadającej kwocie 701150,81 zł. Pozostała część składająca się na wartość 2.600.303,19 zł pozostawała na środkach trwałych w budowie.

Spółka dokonała następujących ulepszeń budynku:

  1. Fz 2059/2003 z 24.10.08 projekt adaptacji budynku na kwotę 42.655 zł,
  2. Modernizacja budynku przekazana z Urzędu Miasta na podstawie Uchwały Rady Miasta nr XV/45/2004 z 24.06.2004 oraz Uchwały Zgromadzenia wspólników Nr 7 z 04.08.2004r. na kwotę 937.738,90 zł,
  3. Fz 79/12/05 z 05.12.05 modernizacja instalacji w łazienkach w kwocie 5.218,01 zł,
  4. Fz 39/05 z 20.12.05 remont sanitariatu na kwotę 1.764,04 zł,
  5. Fz 98/12/05 z 29.12.05 konserwacja instalacji co na kwotę 3.000,00 zł,
  6. Fz 22/06 z 31.01.06 instalacja p. poż na kwotę 4.412,50 zł,
  7. Fz 13/E/06 z 05.04.06 wykonanie naprawy izolacji kabla zasilającego na kwotę 3.000 zł,
  8. Fz 15/2006 z 03.11.06 wykonanie projektu bufetu-kawiarni na kwotę 1.800 zł,
  9. Fz 409184 z 31.10.07 wykonanie nowego przyłącza co na kwotę 7.900 zł,
  10. Fz 4617/07 z 07.11.07 wykonanie systemu alarmowego na kwotę 8.008 zł,
  11. Fz 2 z 16.01.08 modernizacja części pomieszczeń na kwotę 48.651,49 zł,
  12. Fz 353/08 z 25.08.09 listwy, wykładzina na kwotę 1.376.43 zł,
  13. Fz 4942 z 29.09.08 zakup części do instalacji elektrycznej na kwotę 5.176,43 zł,
  14. Fz 51/20O8 z 03.11.08 roboty remontowe na kwotę 46.886,69 zł,
  15. Fz 12/2008 z 01.12.08 roboty remontowe sanitariatów na kwotę 52.968,13 zł,
  16. Fz 9/SKOK/09 z 15.02.09 wymiana okien na kwotę 3.300 zł,
  17. Fz 1/09/10 z 02.02.09 wykładzina pcv na kwotę 6.061,43 zł,
  18. Fz 1/09/19 z 18.02.09 wykładzina pcv na kwotę 1.426,23 zł,
  19. Fz 1/09/28 z 12.03.09 wykładzina pcv na kwotę 2.852,46 zł,
  20. Fz 7/M/09 z 02.03.09 roboty remontowe na kwotę 50.687,43 zł,
  21. Fz 1512/09 z 09.03.09 prace instalacyjne systemu alarmowego na kwotę 5.899,78 zł,
  22. Fz 1513/09 z 10.03.09 wykonanie systemu alarmowego na piętrze na kwotę 1.802,40 zł,
  23. Fz 2041/09 z 21.04.09 rozbudowa sieci dedykowanej na kwotę 2.880 zł,
  24. Fz 5/J/09 z 23.04.09 roboty remontowe sanitariatów na kwotę 27.498,33 zł.

Ogółem wartość dokonanych ulepszeń stanowi kwotę 1.274.663,89 zł.

14 października 2008 spółka dokonała sprzedaży części budynku, w wyniku czego wartość początkowa budynku zmniejszyła się o 599.179,25 zł. Sprzedaż budynku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT została zwolniona z podatku VAT, co było przedmiotem kontroli podatkowej z Urzędu Skarbowego w S. w dniach 29 stycznia 2009 do 16 lutego 2009r. W piśmie uzupełniającym z dnia 8 września 2009r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż Spółka Sp. z o.o. z siedzibą w S. powstała 4 kwietnia 2003r. na podstawie odpowiednich zarządzeń Prezydenta Miasta i Rady Miasta.

Głównymi zadaniami Spółki jest zagospodarowanie nieruchomości restrukturyzowanych zakładów pracy, które zadłużone były z tytułu zalegania w płaceniu podatku od nieruchomości względem miasta i w ramach rekompensaty przekazywały na rzecz miasta swoje niewykorzystywane nieruchomości. Głównym partnerem w tym przedsięwzięciu były Zakłady, które musiały w zdecydowany sposób zrestrukturyzować swoje dotychczasowe plany, poprzez sprzedaż, czy też przekazanie na rzecz miasta dużej części dotychczasowego swojego majątku.

Ta działalność Spółki doprowadziła do stanu, w którym każdy przekazany obiekt ma już swojego nowego właściciela. Spółka nawiązała współpracę z 68 inwestorami, którzy na dzień dzisiejszy zatrudniają ponad 1600 pracowników.

Ostatnim obiektem do sprzedaży jest budynek biurowy typu „...", który jest przedmiotem zapytania. Jest to obiekt sześciokondygnacyjny (parter i pięć pięter), który Wnioskodawca przejął od miasta jako aport w chwili zakładania Spółki. Wartość całego obiektu wynosiła 3.301.454,00 zł plus nakłady jakie poniosło miasto na remont pierwszego piętra w wysokości 937.738,90 zł.

Ponieważ starania Wnioskodawcy dotyczące sprzedaży całego biurowca nie przynosiły oczekiwanych wyników, postanowiono podzielić budynek na wyodrębnione lokale użytkowe. Uzyskano na to właściwe zgody starostwa powiatowego. W pierwszej fazie podzielono budynek na sześć lokali użytkowych (parter i pięć pięter). Po tym podziale udało się doprowadzić do sprzedaży parteru przedmiotowej nieruchomości. W drugim etapie doprowadzono do podziału trzeciego piętra (czwartej kondygnacji - dotychczasowego czwartego lokalu użytkowego) na dwa wyodrębnione lokale. Lokale te oznaczono 4A i 4B. (informację na temat podziału dotychczasowego lokalu nr 4, oraz kopię zaświadczenia o podziale, jak również plan podziału Wnioskodawca przesłał w załączeniu wniosku). Podziału dokonano dlatego, że wpłynęła od osoby cywilnej oferta zakupu części 4A. Pertraktacje w tej sprawie trwały ok. 1,5 roku. W części tej Wnioskodawca nie dokonywał żadnych prac remontowych, w związku z czym nie poniósł z tego tytułu żadnych kosztów.

Ponieważ Wnioskodawca chce ogłosić przetarg na ewentualną sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (części 4A), ma na to stosowne zgody NZW i decyzję Prezydenta Miasta o sposobie zagospodarowania w wyniku sprzedaży uzyskanych środków, prosi o przedstawienie informacji czy wartość sprzedaży powinna być zwolniona od podatku VAT, czy też nie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka może zastosować przy sprzedaży części budynku zwolnienie z podatku VAT wynikające z art. 43 ust. 1 znowelizowanej ustawy o VAT, dokonując sprzedaży po 3 sierpnia 2009r....

Zdaniem Wnioskodawcy, 30% wartości początkowej budynku Wnioskodawca wyliczył na kwotę 990.436,20 zł, przyjmując za wartość początkową kwotę 3.301.454 zł z AN 1236/2003. Wydatki na ulepszenie budynku stanowiły 1.274.663,89 zł łącznie i przekroczyły 30% wartości początkowej. 5 letni okres wykorzystywania budynku w stanie ulepszonym minął 22 października 2008r. dla wartości 42.655 zł i minie 3 sierpnia 2009r. dla ulepszenia o wartości 937.738,90 zł. Po 3 sierpnia 2009r. wydatki na ulepszenie wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez okres krótszy niż 5 lat stanowić będą kwotę 294.269,99 zł, a więc nie będą przekraczać 30% wartości początkowej. W stosunku do tego budynku nie przysługiwało dokonującemu jego dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy, po 3 sierpnia 2009r. spółka będzie spełniać obydwa warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT co da mu uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT dokonując sprzedaży części opisywanego budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste i zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r., zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z, zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, definicją, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu, lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem (którego definicja została na mocy zmiany ustawy o podatku od towarów i usług - obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009r. - rozszerzona także na budynki, które zostały remontowane bądź rozbudowane) a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Pierwsze zasiedlenie zatem będzie miało miejsce np. wtedy, gdy podatnik wybuduje nowy obiekt budowlany, po czym dokona jego sprzedaży, najmu, dzierżawy lub leasingu. Jeżeli jednak po jego wybudowaniu będzie go sam użytkował na własną działalność nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia.

Również gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, czyli dostawą pierwszemu, po wybudowaniu budynku, budowli, lub ich części, nabywcy a kolejną dostawą tego budynku, budowli, lub ich części nie upłynęły 2 lata, dostawa ta podlega opodatkowaniu. Dotyczy to każdej dostawy takiego budynku, budowli, lub ich części w tym okresie licząc od pierwszego zasiedlenia po wybudowaniu.

W obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług, warunku o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podejmuje próby sprzedaży budynku biurowego typu „...". Jest to obiekt sześciokondygnacyjny (parter i pięć pięter), który Wnioskodawca przejął od miasta jako aport w chwili zakładania Spółki. Wartość całego obiektu wynosiła 3.301.454,00 zł, plus nakłady jakie poniosło miasto na remont pierwszego piętra w wysokości 937.738,90 zł.

Ponieważ starania Wnioskodawcy dotyczące sprzedaży całego biurowca nie przynosiły oczekiwanych wyników, postanowiono podzielić budynek na wyodrębnione lokale użytkowe. Uzyskano na to właściwe zgody starostwa powiatowego. W pierwszej fazie podzielono budynek na sześć lokali użytkowych (parter i pięć pięter) Po tym podziale udało się doprowadzić do sprzedaży parteru przedmiotowej nieruchomości. W drugim etapie doprowadzono do podziału trzeciego piętra (czwartej kondygnacji - dotychczasowego czwartego lokalu użytkowego) na dwa wyodrębnione lokale. Lokale te oznaczono 4A i 4B. Podziału dokonano dlatego, że wpłynęła od osoby cywilnej oferta zakupu części 4A. Pertraktacje w tej sprawie trwały ok. 1,5 roku. Wnioskodawca chce ogłosić przetarg na ewentualną sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (części 4A).

W części tej Wnioskodawca nie dokonywał żadnych prac remontowych, w związku z czym nie poniósł z tego tytułu żadnych kosztów.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż dostawa lokalu użytkowego oznaczonego nr 4A nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż nabycie budynku biurowego typu „...” w którym znajduje się lokal użytkowy oznaczony jako część 4A miało miejsce w 2003r., w formie aportu, która to czynność w 2003r., zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, była czynnością opodatkowaną, jednakże na mocy przepisów wykonawczych do ówczesnej ustawy o podatku od towarów i usług podlegała zwolnieniu od tego podatku. Wnioskodawca nie dokonywał żadnych ulepszeń przedmiotowego lokalu oznaczonego jako cześć 4A. Jednocześnie okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą przedmiotowego budynku będzie dłuższy niż dwa lata.

Zatem, w przypadku sprzedaży wyodrębnionego lokalu użytkowego oznaczonego jako część 4A, opisanego we wniosku, budynku biurowego typu „...” znajdzie zastosowanie zwolnienie od opodatkowania wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT bowiem dostawa przedmiotowego lokalu użytkowego nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż Spółka, dokonując sprzedaży części opisywanego budynku, może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, należy uznać za prawidłowe, jednakże podstawą prawną zastosowania tego zwolnienia nie będzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, jak twierdzi Wnioskodawca, lecz przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj