Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-823/09/AM
z 9 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-823/09/AM
Data
2009.10.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
łączenie spółek
specjalna strefa ekonomiczna
sukcesja uniwersalna
zezwolenie na prowadzenie działalności


Istota interpretacji
ustalenie czy po dokonaniu połączenia spółek Wnioskodawca jako sukcesor będzie uprawniony do korzystania z zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej Spółki przejętej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy po dokonaniu połączenia spółek Wnioskodawca jako sukcesor generalny będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy po dokonaniu połączenia spółek Wnioskodawca jako sukcesor generalny będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka należy do Grupy V. - światowego lidera w projektowaniu, produkcji i sprzedaży wysokogatunkowej ceramiki, materiałów ogniotrwałych i systemów kontroli dla zastosowań przemysłowych, w szczególności w przemyśle metalurgicznym.

Spółka zamierza nabyć 100% udziałów Spółki F. Spółka ta działa w branży metalurgicznej. Spółka F. uzyskała 13 grudnia 2006 r. zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefy Ekonomicznej, z czym wiąże się zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy. Wnioskodawca po nabyciu udziałów planuje połączyć obie spółki (połączenie przez przejęcie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, dalej: KSH) na dzień 1 stycznia 2010. Po połączeniu spółek Spółka F. zachowa wewnętrzną odrębność organizacyjną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po dokonaniu połączenia spółek Wnioskodawca będzie uprawniony jako sukcesor do korzystania z zezwolenia Spółki F. na prowadzenie działalności na terenie strefy ekonomicznej i korzystania ze zwolnienia podatkowego na tej podstawie (w odniesieniu do wyodrębnionej organizacyjnie części przedsiębiorstwa, czyli dawnej Spółki F.)...

W ocenie Wnioskodawcy Spółka po połączeniu będzie uprawniona do korzystania z zezwolenia na podstawie art. 494 § 1 i § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: ustawa KSH) w połączeniu z art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, dalej: Ordynacja podatkowa).

Art. 494 ustawy KSH, przewiduje sukcesję wszystkich praw i obowiązków jako podstawowy skutek połączenia się spółek. Zgodnie z ww. artykułem, spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Wszelkie zezwolenia, koncesje czy też ulgi przyznane wcześniej spółce przejmowanej przechodzą na spółkę przejmującą. Sukcesja generalna będąca skutkiem połączenia spółek dotyczy wszelkich praw i obowiązków zarówno cywilnoprawnych jak i administracyjnych, jakie na przejmowanej spółce ciążyły przed dokonaniem połączenia.

Niezależnie od tego, przepisy Ordynacji podatkowej przewidują również szczególną sukcesję podatkową. W myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejętej. Przepis ten reguluje zasadę ciągłości praw i zobowiązań podatkowych w przypadku łączenia się spółek.

Jak wynika z powyższego, zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: ustawa o PDOP), zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia; zostanie po połączeniu przejęte przez Wnioskodawcę w drodze sukcesji generalnej.

Zdaniem Spółki, dla korzystania ze zwolnienia nie będzie przeszkodą § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 listopada 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm., dalej: Rozporządzenia o SSE) obowiązującego w dacie wydania zezwolenia strefowego Spółce F. Zgodnie z tą regulacją, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, oraz
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Wprawdzie po przejęciu środki trwałe staną się własnością Wnioskodawcy (Spółka F. jako odrębny podmiot przestanie istnieć), ale nie oznacza to, że Spółka F. w jakikolwiek sposób przeniosła ich własność. Przejście własności jest jedynie prostą konsekwencją połączenia i nie wiąże się z jakąkolwiek aktywnością Spółki F. Nie można tym samym powiedzieć, że to Spółka F. w jakikolwiek sposób przeniosła własność składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne. Celem tego przepisu nie było zresztą blokowanie działań restrukturyzacyjnych przedsiębiorstw, ale zapobiegnięcie obchodzeniu prawa poprzez zakup środków trwałych i późniejszą szybką ich sprzedaż przez firmy strefowe wyłącznie w celu uzyskania zwolnienia. Sytuacja Wnioskodawcy i Spółki F. jest zupełnie inna - nie dochodzi do sprzedaży, środki trwałe będą cały czas wykorzystywane, a działalność będzie prowadzona, tylko w ramach większego podmiotu (Spółki).

Również wymóg prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 5 lat nie jest zdaniem Wnioskodawcy przeszkodą do korzystania ze zwolnienia podatkowego po przejęciu. Działalność gospodarcza Spółka F. będzie bowiem kontynuowana w ramach Spółki, przy wykorzystaniu tych samych środków trwałych, pomieszczeń i aktywów. Połączenie nie oznacza zakończenia prowadzenia działalności, przeciwnie - umożliwia jej rozszerzenie i dalsze skuteczne prowadzenie w ramach przedsiębiorstwa wnioskodawcy.

Spółka ma świadomość, że warunkiem korzystania z zezwolenia w przypadku prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz poza nią jest organizacyjne wyodrębnienie jednostki działającej na terenie strefy (po połączeniu cześć działalności prowadzona przez obecną Spółkę będzie się odbywać w S., a część prowadzona przez obecną Spółkę F. - w G.). Zgodnie z § 5 ust. 3 Rozporządzenia o SSE, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Wnioskodawca planuje po połączeniu utrzymać odrębność organizacyjną obecnej Spółki F. i kalkulować wielkość zwolnienia w oparciu o dane tej jednostki organizacyjnej. Organizacyjne wyodrębnienie nie będzie wiązało się z prowadzeniem niezależnej rachunkowości oddziału i sporządzania oddzielnego bilansu i rachunku zysków i strat. Produkcja w ramach strefy będzie jednak prowadzona w ramach odrębnego wydziału posiadającego: odrębną lokalizację, wydzielenie w strukturze przedsiębiorstwa i odrębne strumienie przychodów. Rachunkowe wydzielenie kosztów nastąpi za pomocą odrębnego centrum kosztowego w ramach jednego - dla całej Spółki - planu kont. W przypadku kosztów ogólnych dla których nie można zastosować jednoznacznej identyfikacji nastąpi przypisanie odpowiedniego udziału w kosztach. Spółka uważa, że w konsekwencji – po spełnieniu powyżej opisanych warunków - będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia.

Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko, że zezwolenie strefowe i prawo do korzystania z zezwolenia strefowego przechodzi na spółkę przejmującą po połączeniu jest potwierdzone szeregiem interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych w analogicznym stanie faktycznym dla innych podatników.

Przykładowo, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z 24 kwietnia 2008 r., sygn. ITPB3/423-237/08/DK), "gdy spółka posiada, bądź uzyskane przez siebie, bądź w drodze sukcesji, stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (...), ma prawo do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP". Dyrektor zgodził się z Wnioskodawcą, że "przekształcenia majątkowe dokonywane w ramach łączenia spółek metodą przejęcia (inkorporacji) nie stanowią przeniesienia własności składników majątkowych, o którym mowa w przepisie" , ponieważ "w przypadku łączenia spółek metodą inkorporacji nie dochodzi do rozerwania związku składników majątkowych z prowadzoną działalnością gospodarcza przez sukcesora przedsiębiorcy. Następca prawny wchodzi w całą sytuację prawną spółki przejmowanej. Mamy bowiem do czynienia z nabyciem wtórnym, czyli z przypadkiem w którym przesłanką nabycia jest istnienie u zbywcy wiązki takich samych praw oraz przeniesieniem całości tych praw na sukcesora na podstawie jednego zdarzenia prawnego". Dyrektor wskazał dodatkowo, że reguła nie dotyczy przeniesienia własności w wyniku przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału podmiotów."

Podobne stanowisko zajęły również inne organy podatkowe:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 17 kwietnia 2009 r. (sygnatura: ILPB3/423-97/09-4/ŁM),
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 7 października 2008 r. (sygnatura: ILPB3/423-431/08-4/DS),
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 24 kwietnia 2008 r. (winno być 24 czerwca 2008 r., sygnatura: ITPB3/423-237/08/DK)
  • Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 7 sierpnia 2006 r. (sygnatura: PUS. I/423/46-2/06).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz stanowiska organów podatkowych, stwierdzić należy, że po połączeniu Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z zezwolenia jakim aktualnie dysponuje Spółka F., a tym samym ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Nadmienić należy, iż z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1550) oraz
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r., do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj