Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-721/09/DG
z 7 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-721/09/DG
Data
2009.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Delegacja ustawowa dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wprowadzenia zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
napoje alkoholowe
podatek akcyzowy
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy wyprodukowany w składzie podatkowym Wnioskodawcy alkohol z zacierów własnych z dodatkiem zlewek alkoholowych może być sprzedawany do rektyfikacji lub odwodnienia z zachowaniem prawa do zwolnienia od akcyzy zakupionych zlewek alkoholowych?
2. Czy wyprodukowany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy z zacierów własnych z dodatkiem zlewek alkoholowych nie zawierający pirydyny może być sprzedawany producentowi chemikalia samochodowych lub innemu podobnemu odbiorcy?



Wniosek ORD-IN 109 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009r. (data wpływu 25 września 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 listopada 2009r. (data wpływu 20 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży ze składu podatkowego do innych składów podatkowych alkoholu etylowego wyprodukowanego z udziałem zlewek alkoholowych pochodzących z przepadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009r. został złożony ww. wniosek, uzupełnionym pismami z dnia 20 listopada 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży ze składu podatkowego do innych składów podatkowych alkoholu etylowego wyprodukowanego z udziałem zlewek alkoholowych pochodzących z przepadku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, – gorzelnię rolniczą - która produkuje alkohol etylowy (tzw. destylat rolniczy). Destylat ten Wnioskodawca sprzedaje do rektyfikacji, odwadniania, produkcji octu, produkcji chemikalii samochodowych w procedurze zawieszenia akcyzy do składów podatkowych, oraz w procedurze zwolnienia z akcyzy do octowni (alkohol bezpirydynowy).

W ramach tej działalności od maja 2009r. Wnioskodawca przerabia zlewki alkoholowe pochodzące z przepadku i zwolnione od akcyzy na podstawie § 15 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2009r. Nr 32, poz. 228).

Otrzymane zlewki z Izb Celnych i Urzędów Skarbowych, tj. wódka, spirytus, winiaki, wina, piwo są w składzie podatkowym (gorzelni) Wnioskodawcy przetwarzane ponownie jako dolewka do zacierów odfermentowanych. Dopiero w postaci destylatu rolniczego (spirytus surowy) produkt jest sprzedawany do dalszego przetwarzania – na ocet, spirytus rektyfikowany, spirytus odwodniony. Cały tok sprzedaży odbywa się poprzez składy podatkowe w procedurze zawieszonej akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wyprodukowany w składzie podatkowym Wnioskodawcy alkohol z zacierów własnych z dodatkiem zlewek alkoholowych może być sprzedawany do rektyfikacji lub odwodnienia z zachowaniem prawa do zwolnienia od akcyzy zakupionych zlewek alkoholowych...
  2. Czy wyprodukowany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy z zacierów własnych z dodatkiem zlewek alkoholowych nie zawierający pirydyny może być sprzedawany producentowi chemikalii samochodowych lub innemu podobnemu odbiorcy...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1)

Wnioskodawca może sprzedawać alkohol z zacierów własnych z dodatkiem zlewek alkoholowych do rektyfikacji lub odwodnienia z zachowaniem prawa do zwolnienia od akcyzy zakupionych zlewek alkoholowych, ponieważ proces odbywa się w składzie podatkowym i będzie dalej przebiegał w składach podatkowych (w obu przypadkach w procedurze zawieszenia akcyzy). Ostatecznie z niego będzie wyprodukowany alkohol etylowy rektyfikowany, lub alkohol odwodniony, co spełnia warunek zwolnienia od akcyzy.

Ad. 2)

Wnioskodawca wyprodukowany alkohol etylowy nie zawierający pirydyny może sprzedawać innym odbiorcom do składu podatkowego, pod warunkiem posiadania analizy laboratoryjnej poświadczającej brak pirydyny w wyprodukowanym alkoholu etylowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie zaś do ust. 2 art. 93 ww. ustawy produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

W myśl § 15 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe pochodzące z przepadku, z chwilą ich sprzedaży przez uprawniony organ prowadzącemu skład podatkowy, z przeznaczeniem do przerobu w składzie podatkowym na alkohol etylowy bezpirydynowy, rektyfikowany i odwodniony – pod warunkiem złożenia przez nabywcę tych wyrobów oświadczenia, że zostaną przeznaczone do celów, o którym mowa w pkt 1.

Powyższe zwolnienie dotyczy nabywanych przez prowadzącego skład podatkowy napojów alkoholowych pochodzących z przepadku, które sprzedawane są przez uprawniony organ do składu podatkowego z przeznaczeniem do przerobu na alkohol etylowy bezpirydynowy, rektyfikowany i odwodniony. W takiej sytuacji uprawnionym do zwolnienia jest sprzedawca napojów alkoholowych (uprawniony organ), gdyż zwolnienie to ma zastosowanie z chwilą sprzedaży napojów alkoholowych, pod warunkiem uzyskania przez sprzedawcę odpowiedniego oświadczenia od nabywcy, prowadzącego skład podatkowy o przeznaczeniu tych wyrobów do celów objętych zwolnieniem.

Sprzedawca zatem w takiej sytuacji nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od napojów alkoholowych będących poza procedura zawieszenia, od których na wcześniejszym etapie obrotu nie była zapłacona akcyzy, a podmiot nabywając taki alkohol do celów określonych w § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia nabywa go bez podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jeżeli podatnik prowadzący skład podatkowy nabywa zwolnione od akcyzy napoje alkoholowe pochodzące z przepadku z przeznaczeniem do przerobu na alkohol etylowy rektyfikowany, odwodniony i bezpirydynowy, po złożeniu, odpowiedniego oświadczenia, winien w celu zachowania tego zwolnienia wywiązać się z treści oświadczenia. Należy zwrócić uwagę, iż powyższy przepis nie ogranicza zastosowania zwolnienia tylko do sytuacji, w której nabywane napoje alkoholowe są przetwarzane w składzie podatkowym nabywającego. Jeżeli zatem w sytuacji, gdy w składzie podatkowym nabywającego napoje alkoholowe nabyte od upoważnione organu, zostaną częściowo przetworzone na destylat rolniczy (spirytus surowy), który następnie jako półprodukt będzie przekazany w procedurze zwieszenia poboru akcyzy do innego podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w którym ostatecznie zostaną one przetworzone na cele objęte zwolnieniem, to skład ten winien również złożyć odpowiednie oświadczenie o przeznaczeniu nabytych wyrobów na cele objęte zwolnieniem.

W tym miejscu wyraźnie podkreślić należy, iż powyższe zwolnienie dotyczy sprzedaży przez uprawniony organ napojów alkoholowych pochodzących z przepadku. Nie dotyczy zaś alkoholu etylowego wyprodukowanego z wykorzystaniem nabytego uprzednio alkoholu etylowego zwolnionego z akcyzy. Zatem powstały, w składach podatkowych w wyniku przetworzenia napojów alkoholowych nabytych z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego, alkohol etylowy jako półprodukt, a także jako wyrób gotowy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz procedurom dotyczących produkcji, przemieszczania i stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca z nabytego z zastosowaniem zwolnienia, na podstawie § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia, alkoholu etylowego produkuje z wykorzystaniem zacierów własnych spirytus surowy (destylat rolniczy), który w takiej postaci jest sprzedany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innych składów podatkowych w celu przetworzenia go na alkohol rektyfikowany lub odwodniony.

Ponadto również Wnioskodawca z nabytych napojów alkoholowych produkuje z wykorzystaniem własnych zacierów alkohol etylowy bezpirydynowy. Tak wyprodukowany alkohol nie zawierający pirydyny jest sprzedawany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innych składów podatkowych.

Stosownie do powyższego, w przypadku gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia napojów alkoholowych zwolnionych od akcyzy na podstawie i na warunkach określonych w § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia oraz

  • sprzeda alkohol etylowy (spirytus surowy) powstały z zacierów własnych i alkoholu pochodzącego z przepadku do innego składu podatkowego w procedurze zawieszenia, w celu jego przerobu na alkohol rektyfikowany lub odwodniony oraz skład ten (ostatecznie przetwarzający) złoży odpowiednie oświadczenie o przeznaczeniu tego wyrobu (półproduktu) do celów przetworzenia na alkohol bezpirydynowy, rektyfikowany i odwodniony;
  • przemieszczenie to odbędzie się zgodnie z procedura zawieszenia poboru akcyzy;
  • otrzyma administracyjny dokument towarzyszący z potwierdzeniem odbioru alkoholu etylowego przez odbiorcę;

to nie będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy od nabytych z zastosowaniem zwolnienia napojów alkoholowych przeznaczonych do przetworzenia na alkohol etylowy bezpirydynowy, rektyfikowany i odwodniony.

Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do zapłaty akcyzy od nabytych napojów alkoholowych zwolnionych od akcyzy na podstawie i na warunkach określonych w § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia w sytuacji sprzedaży wyprodukowanego w swoim składzie podatkowym alkoholu etylowego bezpirydynowego do innych składów podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Jednocześnie należy pamiętać, że alkohol etylowy, produkowany w składzie podatkowym Wnioskodawcy z zacierów własnych i alkoholu etylowego pochodzącego z przepadku (spirytus surowy), jak i produkowany alkohol etylowy bezpirydynowy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), którego pobór do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jest zawieszony pod warunkiem m.in. złożenia zabezpieczenia akcyzowego – art. 63 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku odnoszące się do możliwości sprzedaży, wyprodukowanego w swoim składzie, alkoholu etylowego bezpirydynowego i destylatu rolniczego (spirytusu surowego) przemieszczanego do innych składów podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zachowaniem prawa do zwolnienia od akcyzy nabywanych na podstawie § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia napojów alkoholowych, z uwzględnieniem powyższego uzasadnienia należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie obejmuje sprzedaży wyprodukowanego alkoholu bezpirydynowego sprzedawanego przez Wnioskodawcę z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował pytania ani nie zajął własnego stanowiska w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj