Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-651/09-2/GC
z 9 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-651/09-2/GC
Data
2009.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność statutowa
koszty uzyskania przychodów
kwalifikacje zawodowe
podatek dochodowy od osób prawnych
podróż służbowa (delegacja)
szkolenie
usługi medyczne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Szpital może zakwalifikować do kosztów działalności statutowej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych koszty delegacji krajowych i zagranicznych zatrudnionych pracowników, celem udziału ich w organizowanych przez różne instytucje sympozjach, konferencjach naukowych, zjazdach, szkoleniach i innych tego typu zgromadzeniach?



Wniosek ORD-IN 480 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Szpital Kliniczny) działając na podstawie:

  • art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.),
  • § 5 ust. 2 statutu Szpitala Klinicznego z dnia x maja 2007 r. w sprawie ustalenia tekstu jednolitego statusu Szpitala, nadanego w dniu x czerwca 2002 roku na mocy Uchwały nr x/2002 Senatu Akademii Medycznej,

kieruje na delegacje krajowe i zagraniczne zatrudnionych pracowników celem udziału w organizowanych przez różne instytucje sympozjach, konferencjach naukowych, zjazdach, szkoleniach i innych tego typu zgromadzeniach.

Obecność pracowników w wyżej opisanych organizacjach jest uzasadniona ze względu na konieczność uzupełniania posiadanej wiedzy i poznawania aktualnych trendów w problematyce leczenia klinicznych przypadków chorobowych. Bieżące śledzenie rozwoju nauki w zakresie zagadnień medycznych pozwala na stosowanie nowych rozwiązań leczniczych w realizacji świadczeń zdrowotnych przez osoby uczestniczące w delegacjach służbowych.

Delegacje służbowe rozliczane są zgodnie z treścią:

  • Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na trenie kraju z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

Do podstawowych korzyści z udziału w wyżej wymienionych zgromadzeniach naukowych zalicza się:

  • spotkania przedstawicieli uczelni, szpitali i firm w miejscach organizowania spotkań na terenie kraju i zagranicą,
  • udział w dyskusjach dotyczących problemów związanych z tematyką zgromadzeń naukowych,
  • wymiana doświadczeń na forum krajowym lub międzynarodowym,
  • pozyskiwanie opracowań wydawniczych na tematy związane z myślą przewodnią zgromadzeń naukowych.

Kontakty międzyludzkie przyczyniają się do podnoszenia poziomu wiedzy oraz kwalifikacji pracowników, które przekładają się na wzrost poziomu świadczonych usług medycznych. Są elementem zawieranych kontraktów spisanych z Narodowym Funduszem Zdrowia wymagających, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wysokiej specjalizacji zatrudnionych pracowników w jednostkach klinicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszty delegacji krajowych i zagranicznych zatrudnionych pracowników, celem udziału w organizowanych przez różne instytucje sympozjach, konferencjach naukowych, zjazdach, szkoleniach i innych tego typu zgromadzeniach Szpital może zakwalifikować do kosztów działalności statutowej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na treść:

  • art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.),
  • § 5 ust. 2 statutu Szpitala, nadanego w dniu 27 czerwca 2002 r. na mocy uchwały nr x/2002 Senatu Akademii Medycznej, który brzmi: „Szpital może podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, kształcenia i doskonaleni kadr medycznych oraz organizacjami międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu działalności Szpitala, za zgodą Senatu Uczelni”.

Delegowanie pracowników w podróż służbową w celu udziału w sympozjach, konferencjach naukowych, zjazdach, szkoleniach i innych tego tupu zgromadzeniach jest jedną z form współpracy z instytucjami ochrony zdrowia, kształcenia i doskonalenia kadr, a tym samym mieści się w zakresie działalności statutowej szpitala.

W związku z powyższym, istnieje uzasadnienie do zaliczania kosztów delegacji, takich jak: koszty żywienia, noclegów, przejazdów, dojazdów oraz kosztu udziału i kupna materiałów szkoleniowych, poniesionych na tego typu działalność, jako kosztów na działalność statutową Szpitala zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wnioskodawca jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej, utworzonym i utrzymywanym w celu realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia (art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej – t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.).

Deleguje pracowników w podróż służbową w celu udziału w sympozjach, konferencjach naukowych, zjazdach, szkoleniach i innych tego tupu zgromadzeniach. Powyższe wyjazdy są formą współpracy z instytucjami ochrony zdrowia, kształcenia i doskonalenia kadr, a tym samym mieszczą się w zakresie działalności statutowej szpitala.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia podróży służbowej. Kwestię tę rozstrzyga art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz 94 ze zm.), zgodnie z którym pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.) pracownikom przysługują należności z tytułu przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W gestii pracodawcy leży więc, określenie rodzaju i wysokości wydatków jakie związane są z podróżą służbową pracowników.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów – to wydatek racjonalnie i gospodarczo uzasadniony, pozostający w związku przyczynowo - skutkowym albo gospodarczym z przychodem z danego źródła lub źródłem przychodu.

Zauważyć należy, iż art. 16 ust. 1, powołany wyżej, nie zawiera ograniczenia co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez pracodawcę w związku z odbywaniem podróży służbowych przez pracowników.

Zgodnie z art. 17 ust. 1, pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Użycie przez ustawodawcę w tym przepisie sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Szpital Kliniczny kieruje zatrudnionych pracowników na delegacje krajowe i zagraniczne celem udziału w organizowanych przez różne instytucje sympozjach, konferencjach naukowych, zjazdach, szkoleniach i innych tego typu zgromadzeniach.

Wnioskodawca ponosi, w związku z powyższym, koszty delegacji, takie jak: koszty wyżywienia, noclegów, przejazdów, dojazdów oraz koszty udziału i kupna materiałów szkoleniowych.

Wyjazdy pracowników są uzasadnione ze względu na konieczność uzupełniania posiadanej wiedzy i poznawania aktualnych trendów w problematyce leczenia klinicznych przypadków chorobowych. Bieżące śledzenie rozwoju nauki w zakresie zagadnień medycznych pozwala natomiast na stosowanie nowych rozwiązań leczniczych w realizacji świadczeń zdrowotnych.

Zatem uznać należy, iż wydatki dotyczące podróży służbowych w wysokości określonej w cytowanych wyżej przepisach, zatwierdzone przez pracodawcę, jako wydatki związane ze świadczoną przez pracowników pracą, spełniają przesłankę związku z przychodami.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że ze Statutu Placówki wynika, iż może Ona podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, w związku z kształceniem i doskonaleniem kadr medycznych oraz organizacjami międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu Jej działalności, za zgodą Senatu Uczelni.

Podróże pracowników pozostają zatem w zgodzie z przepisami cytowanej wyżej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz statutu Szpitala.

Reasumując, jeżeli wydatki wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, stanowiących pozytywną przesłankę zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wartość dochodu zwolnionego odpowiadająca temu wydatkowi korzysta ze zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj