Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-703/09-4/PW
z 29 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-703/09-4/PW
Data
2009.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
rzeczowy majątek ruchomy
stawki podatku
teatr


Istota interpretacji
VAT - w zakresie opodatkowania usługi wykonania scenografii teatralnej



Wniosek ORD-IN 447 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2009r. (data wpływu 29.06.2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 31.08.2009r. (data wpływu 04.09.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wykonania scenografii teatralnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wykonania scenografii teatralnej. Wezwaniem z dnia 25 sierpnia 2009r., doręczonym w dniu 28 sierpnia 2009r., wezwano Wnioskodawcę do dołączenia dokumentu potwierdzającego prawo do podpisu. Wniosek uzupełniono dnia 31 sierpnia 2009r. (data wpływu 4 września 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny:

Teatr zlecił wykonanie scenografii w całości kontrahentowi (Teatr-Producent), który posiada siedzibę w jednym z krajów Unii Europejskiej. Strony podpisały stosowną umowę, w ramach której uzgodniły, iż Teatr sfinansuje 50% kosztów produkcji nabywając tym samym prawo współwłasności do scenografii. Scenografia będzie służyła obu Teatrom, przy czym każda ze stron umowy przygotuje własną inscenizację dzieła „X” którą wystawi we własnej siedzibie.

Scenografia będzie zatem użytkowana niezależnie w dwóch różnych inscenizacjach przez jeden lub drugi teatr zgodnie z ustalonym harmonogramem.

Teatr otrzymał od kontrahenta (Teatru-Producenta) fakturę za w/w czynności. W związku z tym, Teatr zwrócił się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o prawidłowe zaklasyfikowanie wyżej wymienionego stanu faktycznego według PKWiU i ustalenie właściwej stawki podatku od towarów i usług. W dniu 05-05-2009r. Teatr otrzymał z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi opinię klasyfikacyjną, w której w/w usługa wykonania scenografii została podzielona na:

  • usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji,
  • roboty malarskie,
  • roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego,
  • meble do siedzenia i ich części,
  • usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Zarówno w umowie zawartej z kontrahentem (Teatrem-Producentem), jak i w wystawionej fakturze istnieje jedynie zapis „wyprodukowanie scenografii” bez informacji jakie usługi wchodzą w skład produkcji.

Stan przyszły:

Teatr z siedzibą w Polsce, dostanie zlecenie od kontrahenta z innego kraju na wykonanie na terenie Polski scenografii teatralnej. Scenografia będzie służyła obu Teatrom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyżej przedstawionymi stanami – faktycznym i przyszłym, proszę o określenie co jest przedmiotem opodatkowania, gdzie znajduje się miejsce świadczenia, w jakim momencie powstaje obowiązek podatkowy oraz jaką należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy:

Stan faktyczny:

W naszej ocenie, scenografia do inscenizacji „X” nie podlega opodatkowaniu na terenie Polski, gdyż miejscem świadczenia usługi był inny niż Polska kraj Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT należy zastosować ogólną zasadę, w myśl której w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności.

W związku z powyższym usługa wyprodukowania scenografii, w skład której wchodzą zgodnie z klasyfikacją Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych: usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji, roboty malarskie, roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego, meble do siedzenia i ich części, usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych – powinna być w całości opodatkowana przez kontrahenta (Teatr-Producenta) na terenie, gdzie była wykonana, tj. w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej.

Stan przyszły:

W związku z powyższym, analogicznie należy odnieść się do stanu przyszłego.

Teatr uważa że, gdyby usługa produkcji scenografii teatralnej była wykonywana na terenie Polski przez Teatr mający siedzibę w Polsce, to miejsce świadczenia i obowiązek podatkowy byłby w Polsce, a usługę należałoby opodatkować 22% stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 4 ustawy o VAT przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym kontrahent (Teatr-Producent) świadczy na rzecz Strony usługę polegającą na wykonaniu scenografii teatralnej. Strona uzyskała opinię statystyczną z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, w której w/w usługa wykonania scenografii teatralnej została podzielona na usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji, roboty malarskie, roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego, meble do siedzenia i ich części, usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacje Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej nie regulują kwestii opodatkowania czynności złożonych. Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96) Trybunał orzekł: „(…) Z art. 2(1) VI Dyrektywy wynika, iż każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne i, po drugie, świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT; należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych, czy też jedną usługę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.” Zatem w przypadku gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie, mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym polegającym na wykonaniu scenografii teatralnej, które to świadczenie składa się z poszczególnych usług polegających na opracowywaniu projektów wystroju wnętrz i dekoracji, robotach malarskich, robotach związanych z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego, meblach do siedzenia i ich części, usługach z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Ogólną zasadę ustalania miejsca świadczenie usług określa przepis art. 27 ust. 1 w/w ustawy, który brzmi: ”W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28”.

Ponadto, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3d ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi sa faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem ust. 28.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0%. W przedmiotowej sprawie nie mają jednak zastosowania takie preferencje i usługa wykonania scenografii teatralnej, jako świadczenie złożone z usług podlegających podstawowej stawce podatku, sama w sobie podlega opodatkowaniu 22% stawce VAT.

Obowiązek podatkowy, w myśl art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6 art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania w przedmiotowej sprawie jest świadczenie złożone na ruchomym majątku rzeczowym polegające na wykonaniu scenografii teatralnej. Miejscem świadczenia, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 2 pkt 3d, jest miejsce faktycznego wykonania tych usług, czyli w przedmiotowej sprawie inny niż Polska kraj Unii Europejskiej, a zatem usługa ta nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Rozpatrując powyższe uwarunkowania w odniesieniu do przedstawionego przez Stronę zdarzenia przyszłego, w którym Strona występuje jako usługodawca, należy potwierdzić stanowisko Strony, jakoby miejscem świadczenia tej usługi była Polska (zgodnie z art. 27ust. 2 pkt 3d ustawy o VAT); obowiązek podatkowy powstałby zgodnie z art. 19 ust. 1 z chwilą wykonania usługi, a w sytuacji wystawienia faktury, z chwilą jej wystawienia nie później niż 7. dnia od wykonania usługi. Usługa opodatkowana byłaby stawką podstawową podatku od towarów i usług w kwocie 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj