Interpretacja Ministra Finansów
DD2/033/140/DZU/KZU/08/PK-485
z 20 października 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD2/033/140/DZU/KZU/08/PK-485
Data
2009.10.20
Autor
Minister Finansów
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja jednorazowa
działalność gospodarcza
pomoc de minimis
środek trwały
usługi transportowe
Istota interpretacji
Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług drogowego transportu towarowego. W 2007 r. zakupił środek trwały - naczepę służącą do wykonywania działalności gospodarczej. Naczepa ta mieści się w przedziale 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych. Strona nie osiągnęła w 2006 r. z działalności gospodarczej przychodów w wysokości 800.000 euro, ani też nie osiągnęła przychodów w wysokości 800.000 euro w roku 2007 Czy wnioskodawca może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionej naczepy?
Wniosek ORD-IN 438 kB
Wnioskodawca nie osiągnął w 2006 r. ani też w 2007 r. przychodów z działalności gospodarczej w wysokości 800 000 euro.
Zdaniem Wnioskodawcy może jednak skorzystać z jednorazowej amortyzacji zakupionej naczepy, bowiem jest to inny niż samochód środek trwały.
Stwierdzono bowiem, iż zgodnie z art. 22k ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomoc, o której mowa w ust. 7 stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis tj. rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis ( Dz. Urz. UEL 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.). Art. 1 ust. 1 lit. g rozporządzenia stanowi „że rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym we wszystkich sektorach, z wyjątkiem pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego”. Wyjaśniono przy tym, iż zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych naczepa, którą wnioskodawca zakupił zalicza się do grupy 7 „Środki transportu” podgrupa 74 „Pojazdy mechaniczne”, przy czym naczepy objęte są rodzajem 747 „Naczepy”. Tym samym Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż Wnioskodawca, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie transportu towarów, nie może skorzystać z możliwości dokonania jednorazowo odpisów amortyzacyjnych bez względu na to czy zakupił naczepę czy też inny pojazd mechaniczny. Jeżeli bowiem z odrębnych przepisów wynika, że podatnik nie ma prawa do korzystania z pomocy publicznej to także nie może korzystać z pomocy publicznej w postaci jednorazowej amortyzacji
Powołane wyżej przepisy wykluczają możliwość dokonywania jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, w stosunku do niektórych środków trwałych (np. samochodów osobowych) oraz niektórych podatników (niespełniających kryteriów małego podatnika, a także rozpoczynających prowadzenie działalności w warunkach określonych w art. 22k ust. 11 ustawy. Przepisy nie wykluczają możliwości stosowania jednorazowej amortyzacji w stosunku do innych pojazdów transportu drogowego, w tym samochodów ciężarowych, przez podatników prowadzących działalność w zakresie drogowego transportu towarowego. Amortyzacja dokonana na zasadach określonych w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w obowiązujących aktach prawa wspólnotowego (art. 22k ust. 10 ustawy). Powyższe oznacza, iż jednorazowy odpis amortyzacyjny nie ma zastosowania w przypadku gdy w świetle przepisów dotyczących pomocy publicznej, nie jest dopuszczalne udzielenie podatnikowi pomocy de minimis. Zasady pomocy de minimis uregulowane zostały rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. UEL 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.). Przepisów tych (zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. g rozporządzenia) nie stosuje się między innymi do pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego. Zauważyć należy, iż odpisy amortyzacyjne stanowią pieniężny wyraz stopniowego zużywania się trwałych składników majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej i są elementem kosztów uzyskania przychodów. Prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych oraz wyboru sposobu (metody) amortyzacji przysługuje podatnikowi niezależnie od formy nabycia środka trwałego. Jednorazowy odpis amortyzacyjny jakkolwiek stanowi pomoc publiczną, to nie stanowi pomocy na nabycie środka trwałego. Zatem podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie drogowego transportu towarowego mają możliwość korzystania z jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od nabytych dla potrzeb tej działalności pojazdów transportu towarowego. Pomoc de minimis z tytułu jednorazowej amortyzacji udzielona jest w ramach przysługującego podatnikowi limitu pomocy de minimis, określonego w/w rozporządzeniem Komisji (WE). W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, w kwestii nabycia prawa do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionej w 2007 r. naczepy należało uznać za prawidłowe, i z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.