Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-996/09/AL
z 14 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-996/09/AL
Data
2009.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne

Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
Numer Identyfikacji Podatkowej
płatnik
status
urząd gminy


Istota interpretacji
Czy Urząd Gminy, na potrzeby rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych, powinien posługiwać się odrębnym numerem NIP?



Wniosek ORD-IN 559 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009r. (data wpływu 30 września 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 listopada 2009r. (data wpływu 20 listopada 2009r.) oraz z dnia 10 grudnia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się przez Urząd Gminy na potrzeby rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnym numerem NIP - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 25 września 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się przez Urząd Gminy na potrzeby rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnym numerem NIP od nadanego Gminie.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 listopada 2009r. (data wpływu 20 listopada 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-996/09/AL z dnia 9 listopada 2009r. oraz pismem z dnia 10 grudnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Gminy jest zakładem pracy dla pracowników samorządowych i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Urząd Gminy posługuje się w tym zakresie numerem identyfikacji podatkowej Urzędu Gminy.

Z uzupełnienia do wniosku z dnia 18 listopada 2009r. wynika, iż dla Gminy został nadany odrębny od nadanego Urzędowi Gminy numer NIP-u.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dla czynności wykonywanych przez Gminę posługuje się odrębnym numerem NIP. Ponieważ urząd gminy jest zakładem pracy dla pracowników samorządowych i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w tym zakresie posługuje się odrębnym numerem identyfikacji podatkowej nadanym dla tych potrzeb Urzędowi Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 listopada 2009r.):

Czy do celów rozliczeniowych w podatku dochodowym od osób fizycznych Urząd Gminy powinien posiadać swój odrębny NIP...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 listopada 2009r.) na potrzeby rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych Urząd Gminy jako płatnik powinien posiadać odrębny nr NIP-u nadany na Urząd Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), zwanej dalej ustawą o zasadach ewidencji, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do art. 2 ust. 2 i 3 ww. ustawy o zasadach ewidencji obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych; podmioty te również otrzymują NIP.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Stosownie do postanowień ww. ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w urzędach gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem Urząd Gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Urząd Gminy jest zakładem pracy dla pracowników samorządowych i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w tym zakresie posługuje się odrębnym numerem identyfikacji podatkowej nadanym dla tych potrzeb Urzędowi Gminy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy prawa Urząd Gminy , jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, powinien na potrzeby rozliczeń w tym podatku, posługiwać się odrębnym NIP.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż na potrzeby rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych, Urząd Gminy jako płatnik, powinien posiadać odrębny numer NIP nadany na Urząd Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj