Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1554/09/KG
z 28 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1554/09/KG
Data
2009.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
biomasa
brak prawa do odliczenia
gmina
materiały
promocja
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z innowacjami technologicznymi i organizacyjnymi w bioenergetyce.



Wniosek ORD-IN 934 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009r. (data wpływu 30 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pt. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pt. „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 116 poz. 1206, ze zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjścia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166 poz. 1745) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200 poz. 2051 ze zm.) Wnioskodawca realizował projekt pt. „...” w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.6 Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy.

Projekt miał na celu podniesienie potencjału regionu w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy miedzy sektorem naukowo-badawczym, a gospodarką (przedsiębiorcami), oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zebrane przez zespoły interdyscyplinarne dane literaturowe posłużyły do wypracowania koncepcji wykorzystania biomasy na cele energetyczne w województwie, na ocenie wykorzystania jej na terenie Gminy. Ww. koncepcja, opracowana została w oparciu o politykę energetyczną UE i Polski, uwarunkowania prawne, finansowanie przedsięwzięć ze środków publicznych, nowe technologie konwersji biomasy na energię oraz systemy organizacji, były przedmiotem konferencji.

Tematyka projektu i przedstawione działania są zgodne z polityką energetyczną UE i Polski oraz RSI woj., a także dokumentami programowymi Działania 2.6 ZPORR.

Zakupione na potrzeby realizacji projektu materiały informacyjne i promocyjne (foldery, plakaty, szablony, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy, kalendarze), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne sprzętu komputerowego, tonery), zakupu sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel.-fax, dysk zewnętrzny) były i są używane zgodnie z przeznaczeniem, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzętu komputerowego, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakupu sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel.-fax, dysk zewnętrzny)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzętu komputerowego, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakupu sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel.-fax, dysk zewnętrzny).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatków od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Projekt był zrealizowany na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu II – Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa w R., która nie ma charakteru umowy cywilnoprawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008r. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 19 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pt. „...” w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.6 Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy.

Projekt miał na celu podniesienie potencjału regionu w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy miedzy sektorem naukowo-badawczym, a gospodarką (przedsiębiorcami), oraz jednostkami samorządu terytorialnego.

W ramach projektu dokonano zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), kosztów łączności telefonicznej i internetu, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzęt komputerowy, tonery), sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel.-fax, dysk zewnętrzny).

Jak wskazał Wnioskodawca ww. zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. „...”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj