Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-155/12-2/KK
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 05 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy sprzedaży i przemieszczaniu luzem wyrobu energetycznego o kodzie CN 2710 12 21 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy sprzedaży i przemieszczaniu luzem wyrobu energetycznego o kodzie CN 2710 12 21.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym odbiorcą. Nabywa wewnątrzwspólnotowo w systemie zawieszonej akcyzy wyrób o nazwie […] o kodzie CN 27101221. Wyrób ten firma nabywa luzem w autocysternie. […] stosowany jest do produkcji zmywaczy w maszynach drukarskich, zatem posiada stawkę zerową podatku akcyzowego. Procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odebrania przez firmę towaru. Z uwagi na przeznaczenie wyrobu, posiada on zerową stawkę podatku akcyzowego więc zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca nie składa deklaracji oraz nie oblicza i nie wpłaca podatku akcyzowego, albowiem produkt ten sprzedaje do producenta zmywaczy do maszyn drukarskich w opakowaniach jednostkowych. W przyszłości Wnioskodawca chciałby ten produkt sprzedawać luzem do swoich odbiorców. W związku z tym uważa, że nie może mieć zastosowania art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, a zatem wyrób ten Wnioskodawca powinien móc dalej przemieszczać luzem bez stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Procedura ta zakończyła się bowiem, z chwilą odbioru przez firmę produktu, jako zarejestrowanego odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy firma może dalej sprzedawać luzem […], nabyty luzem wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy, bez stosowania procedury zawieszenia akcyzy do jej odbiorcy w kraju (producenta zmywaczy)?

Zdaniem Wnioskodawcy w powyższej sytuacji nie ma zastosowania art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, zatem […] może być przemieszczany luzem bez procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem zerowej stawki podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 wskazano, na wyroby mieszczące się w pozycji CN 2710. Do wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz 2704 do 2715. W poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy wymienia się – od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym odbiorcą, który nabywa wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrób akcyzowy o kodzie CN 2710 12 21. Wyrób ten jest nabywany wewnątrzwspólnotowo luzem w autocysternie z przeznaczeniem do produkcji zmywaczy ze stawką 0zł. Przedmiotowy wyrób akcyzowy jest następnie odsprzedawany do producenta zmywaczy do maszyn drukarskich w opakowaniach jednostkowych. Procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odebrania przez Wnioskodawcę przedmiotowego wyrobu akcyzowego. Z uwagi na przeznaczenie wyrobu, zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca nie składa deklaracji oraz nie oblicza i nie wpłaca podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 1 ustawa o podatku akcyzowym określa m.in. opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych i organizację obrotu tymi wyrobami. W tym celu stworzona została m.in. taka instytucja jak zarejestrowany odbiorca.

Zwrócić przy tym należy uwagę na fakt, iż ww. podmiot nie został wprost wymieniony w art. 13 ustawy, jako podatnik podatku akcyzowego.

Podatnikami akcyzy, co do zasady – w świetle art. 13 ust. 1 ustawy – są bowiem osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec których zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca – z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu ( art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy).

Zatem podatnikami będą w szczególności podmioty, które będą dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to – zgodnie z art. 2 ust. pkt 9 ustawy – przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zarejestrowany odbiorca – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy- to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Z powyższych przepisów wynika, iż zarejestrowany odbiorca dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

W świetle art. 10 ust. 3 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Zauważyć należy przy tym, iż podmiot ten zobowiązany jest wprowadzić takie wyroby do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Obowiązkiem zarejestrowanego odbiorcy, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych jest wprowadzenie tych wyrobów do „miejsca odbioru wyrobów akcyzowych” – miejsca, o którym mowa w art. 57 ust. 2 ustawy.

Podatnikiem akcyzy będzie wówczas Wnioskodawca, który działając jako zarejestrowany odbiorca dokonywał będzie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Instytucję zarejestrowanego odbiorcy należy jednak odróżnić od samego podmiotu, który prowadzi działalność gospodarczą. W ramach tej działalności np. Wnioskodawca może być podatnikiem akcyzy i może w tym zakresie działać jako zarejestrowany odbiorca lub też być podatnikiem akcyzy z innego tytułu. Pojęcie podatnika posiada bowiem szersze znaczenie nadane mu przez prawodawcę.

W myśl przepisu art. 2 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Natomiast w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe przemieszcza się za pomocą administracyjnego dokumentu towarzyszącego (art. 2 pkt 15 ustawy).

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę procedura zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, zastosowana podczas przemieszczenia wyrobu ze składu podatkowego na terytorium kraju członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju, kończy się (w myśl art. 41a ust. 2 pkt 1) z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający.

Stosownie do postanowień art. 40 ust. 5 ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

W takiej sytuacji obowiązek podatkowy zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru. Jednocześnie w myśl art. 59 ust. 1 ww. ustawy zarejestrowany odbiorca nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym, w momencie odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę wyrobu akcyzowego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, kończy się procedura zawieszenia poboru akcyzy i w myśl art. 45 ust. 1 powstaje zobowiązanie podatkowe. W związku z faktem, iż jak wskazał Wnioskodawca, wyroby te będą przeznaczone do produkcji zmywaczy, to tym samym nie będą przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe. Wobec powyższego, stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stosownie do art. 59 ust. 3 ustawy zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów. Należy przy tym zauważyć, iż w myśl art. 59 ust. 2 ustawy, zarejestrowany odbiorca z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, zobligowany jest prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca jako zarejestrowany odbiorca, będzie mógł odsprzedawać i przemieszczać luzem poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrób […] o kodzie CN 2710 12 21, ze stawką akcyzy 0zł, na rzecz odbiorcy z przeznaczeniem do produkcji zmywaczy, po uprzednim wprowadzeniu tego wyrobu do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego. Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […] po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 392). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj