Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1159/09-4/JB
z 4 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1159/09-4/JB
Data
2009.12.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabywca
podatnik
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
W związku z tym, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy, nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnika VAT czynnego, przed dokonaniem pierwszej czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy i nie jest obowiązany do rozliczenia i odprowadzenia podatku VAT z tytułu dokonanej transakcji do właściwego urzędu skarbowego w Polsce.



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 13 listopada 2009 r.), przekazanego przez Izbę Skarbową w Warszawie pismem z dnia 13 listopada 2009 r., uzupełnionego na wezwanie Organu w dniu 27 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia elektronicznych urządzeń do pomiaru oczek oraz przyrządów do pomiaru grubości sznurka -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia elektronicznych urządzeń do pomiaru oczek oraz przyrządów do pomiaru grubości sznurka.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z zarządzeniem Komisji z dnia 10 czerwca 2008 r., ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98 w odniesieniu do ustalania rozmiaru oczek oraz oceny grubości przędzy sieci rybackich od 1 września 2009 r. pomiary oczek oraz grubości przędzy w sieciach rybackich mogą odbywać się wyłącznie przyrządami określonymi w ww. rozporządzeniu Komisji.

Wspólnotowa Agencja Rybołówstwa (WAKR) w dniu 17 lipca 2009 r. podpisała kontrakt z belgijską firmą w sprawie wykonania i sprzedaży Krajom Członkowskim elektronicznego urządzenia do pomiaru oczek w sieciach rybackich.

Pismem z dnia 29.05.2008 r. poinformowano, że Polska jest zainteresowana nabyciem elektronicznych urządzeń do pomiaru oczek oraz przyrządów do pomiaru grubości sznurka w ramach przeprowadzonego przez WAKR wspólnotowego zamówienia.

Procedura zakupu nastąpiłaby bezpośrednio w firmie na odpowiednim formularzu zamówienia, określonym w ww. kontrakcie WAKR z firmą belgijską. Wartość zamówionych przez Stronę urządzeń wyniesie 18.450 EURO (netto).

Z analizy treści porozumienia WAKR z firmą belgijską wynika, że zakupy urządzeń będących przedmiotem tego porozumienia są zwolnione z wszelkich podatków, w tym podatku od wartości dodanej (VAT):

  • PODATKI

Wykonawca ponosi wyłączna odpowiedzialność za zgodność z prawem podatkowym, które się do niego stosują. Nieprzestrzeganie powoduje unieważnienia odpowiednich rachunków.

Wykonawca przyjmuje do wiadomości, że WAKR jest co do zasady, zwolniona z wszelkich podatków i ceł, w tym podatku od wartości dodanej (VAT), zgodnie z postanowieniami artykułów 3 i 4 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich artykuł 20 rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005.

Wykonawca dopełnia formalności niezbędnych z odpowiednimi organami w celu zapewnienia, że towary i usługi niezbędne do wykonywania Umowy są zwolnione z podatków i ceł, w tym podatku VAT.

Faktury przedstawiane przez wykonawcę zawierają informację o miejscu jego opodatkowania dla celów VAT i oddzielnie kwoty niezawierające VAT oraz kwoty z VAT

Stosownie do postanowień artykułów 3 i 4 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich Komisja jest zwolniona ze wszystkich podatków i opłat, w tym podatku od wartości dodanej, w płatnościach należnych z tytułu tego formularza zamówienia. Stosownie do przepisu artykułu 20 rozporządzenia Rady 768/2005 z dnia 26/04/2005, Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich stosuje się do Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zakupem urządzeń do pomiaru oczek w sieciach rybackich Strona, która nie jest podatnikiem czynnym VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) powinno dokonać rejestracji na druku VAT-R i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego w Polsce podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru...

Zdaniem wnioskodawcy, Strona, która nie jest podatnikiem czynnym VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przedmiotowej umowie nie powinna być zobowiązana do dokonywania rejestracji na druku VAT-R i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego w Polsce podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru.

W świetle Umowy na Wykonawcy spoczywa obowiązek dopełnienia wszelkich niezbędnych formalności we współpracy z właściwymi władzami w celu zapewnienia, że towary i usługi wymagane w celu realizacji przedmiotowej umowy są zwolnione z podatku od opłat, w tym VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust 2 cyt. ustawy przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Stosownie do art. 97 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się równie do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:

  1. rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
  2. podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
  3. podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  4. osoby prawne, które nie są podatnikami

- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 3 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 2 i ust. 2 nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są:

  1. nowe środki transportu;
  2. wyroby akcyzowe.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy uzależniają uznanie określonej czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od spełnienia kilku koniecznych warunków.

Z regulacji art. 9 ust. 1 i ust. 2 wynika, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zachodzi wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. nabycie towarów będzie dokonane poza terytorium kraju,
  2. nabywcy towarów będzie przysługiwało prawo do rozporządzania nimi jak właściciel,
  3. towary wskutek ich nabycia zostaną przetransportowane pomiędzy krajem rozpoczęcia wysyłki a innym krajem członkowskim.

Sam fakt przywozu towarów z terytorium innego państwa członkowskiego nie oznacza jeszcze, że miało miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Aby mówić o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów strony transakcji muszą być:

  1. nabywcą towarów musi być polski podatnik VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika bądź osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej,
  2. dokonującym dostawy – podatnik VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej.

Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione przez obie strony uczestniczące w transakcji, bądź przez jedną z nich, nie będzie można uznać, iż wystąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć urządzenia do pomiaru oczek w sieciach rybackich oraz przyrządów do pomiaru grubości sznurka, od belgijskiej firmy. Wartość urządzeń wyniesie 18.450 Euro (netto). Z okoliczności wniosku wynika również, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem czynnym VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Odnosząc cytowane przepisy do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż nabycie przedmiotowych urządzeń nie spełnia przesłanek do uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W okolicznościach przedstawionej sprawy dojdzie co prawda do przemieszczenia towarów z terytorium kraju członkowskiego (Belgia) na terytorium Polski (a zatem pomiędzy dwoma różnymi państwami członkowskimi), jednakże Wnioskodawca będący nabywcą przedmiotowych towarów, nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 lub podatnikiem podatku od wartości dodanej ani osobą prawną niebędącą podatnikiem, o którym mowa wyżej. Tym samym nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 9 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnika VAT czynnego, przed dokonaniem pierwszej czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy i nie jest obowiązany do rozliczenia i odprowadzenia podatku VAT z tytułu dokonanej transakcji do właściwego urzędu skarbowego w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić ponadto należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

W związku z powyższym nie dokonano analizy i oceny dokumentów załączonych do wniosku i do uzupełnienia do wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj