Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-730b/09/PSZ
z 3 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-730b/09/PSZ
Data
2009.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
przychód
środek trwały


Istota interpretacji
Czy uzyskane prawdopodobnie w miesiącu październiku 2009 r. dofinansowanie w ramach programu regionalnego, w łącznej kwocie 153.750 zł stanowić będzie dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podlegający zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w miesiącu październiku 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie produkcji między innymi wyrobów jubilerskich. W roku podatkowym 2009 zobowiązany jest Pan do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a od uzyskanego dochodu z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych wg stawki podatkowej w wysokości 19%.

Wskazuje Pan, iż w roku podatkowym 2009 jest „małym podatnikiem”, o którym to podatniku mowa w art. 5a pkt 20 oraz w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W roku 2009 zamierza Pan zaliczyć jednorazowo, do kwoty 338.000 zł, odpisy amortyzacyjne od nabytych maszyn i urządzeń zaliczanych do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, które to maszyny zostały nabyte w związku z modernizacją zakładu produkcyjnego. W związku z modernizacją zakładu produkcyjnego wystąpił Pan do Marszałka Województwa o objęcie programem regionalnym dofinansowania inwestycji w ramach Narodowej Strategii Spójności w ramach projektu o nazwie Podniesienie konkurencyjności oraz innowacyjności firmy „B” poprzez inwestycje w nowe technologie produkcji. W dniu 7 września 2009 r. Urząd Marszałkowski poinformował, iż wniosek Pana został pozytywnie zweryfikowany i zaakceptowany przez Instytucję Zarządzającą Programem Regionalnym i zostało zatwierdzone dofinansowanie w kwocie ogółem 153.750, które zostanie refundowane z poniżej wymienionych środków:


  • Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - 130.687 zł 50 gr,
  • budżet państwa - 23.062 zł 50 gr.


Pana udział własny w przedmiotowym programie regionalnym wyniesie natomiast 153.750 zł. Przedmiotowe dofinansowane uzyska Pan prawdopodobnie w miesiącu październiku 2009 r. Przed otrzymaniem zawiadomienia o przyznaniu dofinansowania w kwocie 153.750 zł nabył Pan następujące maszyny i urządzenia: odlewarkę, piec obrotowy, woskownik na kwotę netto 300.000 zł. Nabycie maszyn udokumentowane zostało fakturą VAT z dnia 18 czerwca 2009 r. Wierzytelność za nabyte maszyny została opłacona w dniu 3 lipca 2009 r. w całości. Opisane powyżej maszyny zostały przyjęte do użytkowania w miesiącu lipcu 2009.

Ponadto z nabyciem przedmiotowych środków trwałych związany był wydatek w kwocie netto 7.500 zł, a dotyczący przygotowania projektu opisanego powyżej programu dofinansowania. Przygotowanie projektu udokumentowano fakturą VAT z dnia 18 sierpnia 2009 r. W miesiącu lipcu 2009 r. zaewidencjonował Pan w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jako koszt uzyskania przychodu miesiąca lipca 2009 r. odpis amortyzacyjny w wysokości 300.000 zł w ramach limitu, o którym mowa w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wydatek związany z przygotowaniem przez firmę konsultingową projektu dofinansowania, w kwocie 7.500 zł zaewidencjonowano w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i zaliczono do kosztów uzyskania przychodu w dniu 18 sierpnia 2009 r.


Ponadto w dniu 18 sierpnia 2009 r. nabył Pan oraz przyjął do użytkowania w miesiącu wrześniu 2009 r. szereg maszyn i urządzeń między innymi:


  • pompę próżniową za kwotę 8.000 zł,
  • maszynę do przygotowania masy gipsowej za kwotę 51.133 zł 46 gr.


Wierzytelności za nabyte środki trwałe zostały opłacone w dniu 18 sierpnia 2009 r.

Odpisy amortyzacyjne od nabytych środków trwałych zaliczone zostaną do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu sierpniu 2009 r. w następującej wysokości:


  • pompa próżniowa - odpis amortyzacyjny w wysokości 8.000 zł,
  • maszyna do przygotowania masy gipsowej - odpis amortyzacyjny w wysokości 30.000 zł złotych.


Od niezamortyzowanej części maszyny do przygotowania masy gipsowej, tj. od kwoty 21.133 zł 46 gr, zamierza Pan dokonywać odpisów amortyzacyjnych wg metody degresywnej, o której mowa w art. 22k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy uzyskane prawdopodobnie w miesiącu październiku 2009 r. dofinansowanie w ramach programu regionalnego, w łącznej kwocie 153.750 zł stanowić będzie dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podlegający zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w miesiącu październiku 2009 r.... (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4)


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ w miesiącu lipcu 2009 r., odpisy amortyzacyjne od objętych dofinansowaniem środków trwałych zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodu, uzyskane w przyszłości dofinansowane w kwocie 153.750 zł będzie zobowiązany Pan zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz uznać, iż jest to stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż jest to przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod datą jego uzyskania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu na jaki zostały one przeznaczone.

Świadczenia przyznane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż otrzymał Pan dotację finansowaną w części z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w części z budżetu państwa. Dotacja przyzna została na zakup środków trwałych.

Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i powołanych przepisów otrzymana dotacja, jako zwrot wydatków poniesionych na zakup środków trwałych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj