Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-803/09-2/JL
z 15 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-803/09-2/JL
Data
2009.10.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura wewnętrzna
korekta faktury
obniżenie podatku należnego


Istota interpretacji
Spółka uprawniona jest do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku należnego, wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.



Wniosek ORD-IN 562 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.08.2009 r. (data wpływu 19.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu obniżenia podatku należnego o kwotę podatku wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.08.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu obniżenia podatku należnego o kwotę podatku wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w toku działalności gospodarczej dokonywała czynności, które zgodnie z pierwotną oceną Spółki zostały rozpoznane jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - czynności przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy. W związku z tym, Spółka wystawiała faktury wewnętrzne, na których wykazywała należny podatek od towarów i usług.

W wyniku ponownej analizy odpowiednich regulacji dotyczących podatku od towarów i usług, Spółka doszła do wniosku, że omawiane czynności nie są jednak objęte zakresem przedmiotowym podatku od towarów i usług.

Mając to na względzie, Spółka zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, dokumentujących dokonane przez Spółkę czynności, w których to wewnętrznych fakturach korygujących, podatek należny zostanie skorygowany do zera.

Dodatkowo, Spółka wyjaśnia, iż mając na uwadze wątpliwości co do okresu rozliczeniowego, w którym winny być ujęte wystawione przez Spółkę wewnętrzne faktury korygujące, Spółka zwróciła się już z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej, w którym zadano pytanie, czy prawidłowe będzie obniżenie podatku należnego o kwotę podatku należnego wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu za mieniąc wystawienia tych wewnętrznych faktur korygujących. W wydanej przez działającego z upoważnienia Ministra Finansów, Dyrektora Izby Skarbowej na Warszawie (zwanego dalej „Dyrektorem”) indywidualnej interpretacji z dnia 29 kwietnia 2008 r. nr IPPP1-443-722/08-2/RK, stanowisko Spółki uznano za prawidłowe w świetle m.in. przepisów § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., nr 95, poz. 798 ze sprost., zwane dalej „Rozporządzeniem”).

Niemniej,

  • z uwagi na zmianę z dniem 1 grudnia 2008 r. przepisów ustawy o VAT dotyczących między innymi faktur korygujących,
  • mając na względzie fakt, iż wspomniana powyżej, uzyskana przez Spółkę interpretacja dotyczyła w szczególności uchylonego z dniem 1 grudnia 2008 r. przepisu § 16 ust. 4 Rozporządzenia,
  • w celu ostatecznego rozwiania wątpliwości co do prawidłowego obecnie terminu ujmowania wewnętrznych faktur korygujących, Spółka zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji, w celu wyjaśnienia, czy także w świetle obecnie obowiązujących przepisów art. 29 ust. 4, ust. 4a i ust. 4c w związku z art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, Spółka jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku należnego wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących...

Zdaniem Spółki jest ona uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku należnego, wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania w podatku od towarów usług jest obrót z zastrzeżeniem m.in. art. 29 ust. 2-22 ustawy o VAT. Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 4a ustawy o VAT (obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.): „W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.”

Jak zaś stanowi przepis art. 29 ust. 4c ustawy o VAT, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystswienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, podatek wynikający z faktury jest podatkiem do zapłaty. Jednocześnie, jak przewiduje przepis art. 108 ust. 2 ustawy o VAT, także w przypadku wystawienia faktury, na której wykazano podatek należny w kwocie wyższej od należnej, podatnik jest zobowiązany do uiszczenia kwoty podatku wynikającej z tej faktury, mimo iż została ona wykazana w kwocie wyższej niż należna.

Podatek, który został wykazany na fakturze, nawet w zbyt wysokiej kwocie, pozostaje podatkiem należnym i podlegającym wpłacie, dopóki nie zostanie skorygowany w sposób przewidziany w art. 29 ustawy o VAT, tj. poprzez wstawienie odpowiedniej faktury korygującej. Tylko poprzez wystawienie faktury korygującej możliwe jest skorygowanie podatku należnego o kwotę podatku niezasadnie wykazanego pierwotnie.

Skoro zmiana kwoty podatku należnego wynika z faktury korygującej, a nie z faktury pierwotnej, zmiana taka nie powinna wpływać na rozliczenie podatku za okres rozliczeniowy, w którym wstawiono fakturę pierwotną. Wskazuje na to - W ocenie Spółki - treść przepisu art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, który mówi o danym okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał korektę faktury. Oznacza to, iż w przepisie tym mowa jest nie o okresie, w którym wystawiono pierwotną fakturę tylko o okresie, w którym podatnik (wystawca faktury) otrzymał potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę.

W przypadku faktur wewnętrznych, gdzie wystawca faktury jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury, o którym mówi przepisu art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Wniosek ten wynika z istoty faktur wewnętrznych, które zgodnie z § 23 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337), wystawiane są w jednym egzemplarzu. Wystawionej faktury wewnętrznej podatnik nie przekazuje kontrahentowi tylko zachowuje na własne potrzeby, aby udokumentować samoopodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Skoro zatem, podatnik wystawia fakturę wewnętrzną wyłącznie na własne potrzeby, w konsekwencji nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Tym samym należy uznać, że w przypadku wystawienia korygującej faktury wewnętrznej, możliwość uwzględnienia jej w podstawie opodatkowania istnieje w momencie wystawienia tej faktury, ponieważ podatnik jest jednocześnie jej odbiorcą.

A zatem, skorygowanie rozliczeń podatku od towarów i usług w związku ze skorygowaniem uprzednio wystawionej faktury wewnętrznej winno nastąpić w miesiącu, w którym doszło do wystawienia korygującej faktury wewnętrznej.

Warto również zwrócić uwagę, iż w indywidualnych interpretacjach wydawanych obecnie przez organy podatkowe prezentowane jest stanowisko, iż także w świetle obowiązujących od dnia 1 grudnia 2008 r., przepisów art. 29 ust. 4, ust. 4a i ust. 4c w związku z art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, kwota podatku należnego winna być obniżona o kwotę podatku należnego wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

Tytułem przykładu. Spółka wskazuje na:

  • interpretację indywidualną z dnia 12 marca 2009 r. nr IPPP1/443-205/09-2/AW, w której Dyrektor interpretując przepis art. 29 ust. 4, art. 29 ust. 4a ustawy o VAT stwierdził, iż:

„W związku z faktem, iż w przypadku korekty faktury wewnętrznej wystawca jest równocześnie nabywcą nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę tej faktury, a zatem kwota podatku powinna być pomniejszona w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznej faktury korygującej”.

  • indywidualną interpretację z dnia 26 maja 2009 r., nr ILPP1/443-368/09-2/AI, w której Dyrektor (odstępując od uzasadnienia zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej) uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „W związku z faktem, iż w przypadku korekty faktury wewnętrznej wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę tej faktury, a zatem kwota podatku należnego powinna być pomniejszona w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznej faktury korygującej.”

Warto również zwrócić uwagę na wspomnianą już wcześniej, uzyskaną przez Spółkę indywidualną interpretację z dnia 29 kwietnia 2008 r. nr IPPPI-443-722/08-2/RK, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „Wnioskodawca wystawiając korekty do faktur wewnętrznych (wystawionych w trybie art. 106 ust. 7 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy) jest równocześnie ich odbiorcą co powoduje, że w świetle § 16 ust. 4 rozporządzenia data wystawienia korekt faktur, jest datą potwierdzenia odbioru, w związku z czym Wnioskodawca nabędzie prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu wystawienia korekt faktur wewnętrznych”.

Spółka uważa, że powyższe stanowisko w pełni zachowuje aktualność i prawidłowość także po nowelizacji przepisów ustawy o VAT z dniem 1 grudnia 2008 r.

Wskazana powyżej, udzielona Spółce interpretacja, została wydana na gruncie przepisu § 16 ust. 4 Rozporządzenia, który utracił moc obowiązującą w dniu 1 grudnia 2008 r., w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 grudnia 2007 r. (sygn. akt: U 6/06), w którym Trybunał orzekł o niekonstytucyjności tego przepisu w związku z przekroczeniem delegacji ustawowej przy jego wydaniu. W uzasadnieniu wyroku Trybunał wskazał na potrzebę przeniesienia normy prawnej zamieszczonej w przepisie § 16 ust. 4 Rozporządzenia, do uregulowań rangi ustawowej. Wobec uchylenia przez Trybunał Konstytucyjny mocy obowiązującej tego przepisu, dodano do ustany o VAT m.in. przepis art. 29 ust. 4a, który obecnie jest co do zasady odzwierciedleniem nieobowiązującego już przepisu § 16 ust. 4 Rozporządzenia. Dodanie do ustawy o VAT przepisu art. 29 ust. 4a na podstawie dokonanej nowelizacji nie jest zmianą obowiązującej już wcześniej normy prawnej. Poprzez dokonaną nowelizację, normie prawnej określonej w nieobowiązującym już przepisie § 16 ust. 4 Rozporządzenia, została nadana wyższa moc prawna o randze ustawowej, co stanowiło nakazane przez Trybunał, dostosowanie przepisu do wymagań konstytucyjnych. Zaś sama, niezmieniona wskutek tego zabiegu, norma prawna ma także zastosowanie w stosunku do korekt faktur wewnętrznych, dla których właściwym momentem rozliczenia jest moment wystawienia przez podatnika wewnętrznych faktur korygujących.

W związku z powyższym, uznać należy, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów art. 29 ust. 4, ust. 4a i ust. 4c w związku z art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, Spółka uprawniona jest do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku należnego, wynikającą z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj