Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1139/09/CzP
z 28 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1139/09/CzP
Data
2009.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja
korekta zeznania
wydatek


Istota interpretacji
1) Czy wydatki sfinansowane z dotacji otrzymanej od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości stanowią koszty uzyskania przychodów w całości przed otrzymaniem transzy dotacji, a w momencie jej otrzymania wymagają korekty kosztów do wysokości otrzymanej dotacji i zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów?
2) Czy korekty kosztów sfinansowanych z dotacji zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania transzy dotacji czy też należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów od pierwszego miesiąca dokonywania księgowania kosztów do miesiąca w którym otrzymano dotację?
3) Czy należy dokonać korekty zeznania rocznego CIT-8 jeśli koszty dotyczą danego roku podatkowego i tak zostaną zaksięgowane a transza dotacji dotycząca tych kosztów wpłynie w następnym roku podatkowym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 28 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Spółka w czerwcu 2009r. podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach działania 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej osi priorytetowej 8 Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 na realizację projektu „Efektywny Pracownik Mobilny”.

Celem projektu jest stworzenie i dostarczenie na polski rynek efektywnego narzędzia do oceny wydajności pracy pracowników ze szczególnym uwzględnieniem pracowników mobilnych (opracowanie efektywnego narzędzia do oceny wydajności pracowników mobilnych oferowanego jako e-usługa pod nazwą handlową „Efektywny Pracownik Mobilny” (EPM), dzięki któremu firma uzyska minimum 40 klientów na koniec projektu. Realizacja projektu stworzy, po jej zakończeniu, fundament do rozwoju EPM i Firmy.

Projekt będzie stymulował popyt na usługi i produkty cyfrowe oraz będzie prowadził do rozwoju społeczeństwa informacyjnego dzięki ogólnopolskim działaniom promocyjnym, których celem będzie propagowanie e-usługi „Efektywny Pracownik Mobilny” w przedsiębiorstwach średnich i dużych branż: handlowej, logistycznej, spedycyjnej itp. Projekt doprowadzi do wykształcenia nowych specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej, będzie to specjalizacja w dziedzinie data mining. Zgodnie z budżetem projektu „Efektywny Pracownik Mobilny”, do wydatków objętych dofinansowaniem należą m.in. wynagrodzenie kierownika projektu, koszty księgowania projektu, usługi telekomunikacyjne, koszty wyposażenia biura, dzierżawy: powierzchni biurowej, łączy internetowych, kontroling i rozliczanie projektu, materiały biurowe, koszty przygotowania kwestionariusza wywiadu pogłębionego, przeprowadzenie wywiadu pogłębionego, przygotowanie raportów, opracowanie interfejsu webowego narzędzia do analizy danych wraz z pakietem raportów, zakup oprogramowania programistycznego (wartość niematerialna i prawna o wartości 3.500,00 zł), reklama w prasie, budowa witryny www, przygotowanie wersji oprogramowania dla PC komputerów (wartość niematerialna i prawna 60.000,00 zł) itd.

Finansowanie projektu odbywa się w następujący sposób: zgodnie z umową o dofinansowanie Spółka otrzyma dofinansowanie w wysokości 85% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji przedsięwzięcia, 15% wydatków Spółka finansuje z własnych środków. Dotacja jest przekazywana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na wyodrębniony rachunek bankowy Spółki transzami na podstawie składanych wniosków o płatność (zgodnie z harmonogramem płatności). Wszelkie wydatki niekwalifikowane Spółka zobowiązana jest w całości pokryć z własnych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatki sfinansowane z dotacji otrzymanej od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości stanowią koszty uzyskania przychodów w całości przed otrzymaniem transzy dotacji, a w momencie jej otrzymania wymagają korekty kosztów do wysokości otrzymanej dotacji i zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów...
  2. Czy korekty kosztów sfinansowanych z dotacji zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania transzy dotacji czy też należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów od pierwszego miesiąca dokonywania księgowania kosztów do miesiąca w którym otrzymano dotację...
  3. Czy należy dokonać korekty zeznania rocznego CIT-8 jeśli koszty dotyczą danego roku podatkowego i tak zostaną zaksięgowane a transza dotacji dotycząca tych kosztów wpłynie w następnym roku podatkowym...

Zdaniem Spółki, do czasu gdy na rachunek bankowy Spółki nie wpłynie transza dotacji ma prawo zaliczyć poniesione wydatki w związku z realizacją projektu do kosztów uzyskania przychodu, a w miesiącu otrzymania dofinansowania z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dokonać ich wyksięgowania z kosztów uzyskania przychodu i tym samym zaliczyć do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem Spółki w momencie otrzymania transzy dotacji na rachunek bankowy uzyskuje informację, iż poniesione koszty są kwalifikowane do objęcia wsparciem. Spółka uważa, iż korekty kosztów sfinansowanych z dotacji zaliczanych pierwotnie do kosztów uzyskania przychodów dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji. Zatem Spółka nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 za okres sprzed daty otrzymania dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj