Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-999/09/AJ
z 22 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-999/09/AJ
Data
2010.01.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku


Istota interpretacji
Odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z realizacją inwestycji przekazanej następnie w dzierżawę.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.), uzupełniony w dniu 20 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją inwestycji - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z realizacja inwestycji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza zrealizować nową inwestycję pod nazwą: „Budowa kanalizacji sanitarnej na obszarach Natura 2000 w gminie”. Inwestycja polegać będzie na wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, która zostanie przyjęta na stan majątku trwałego Gminy a następnie przekazana w odpłatne używanie na podstawie umowy dzierżawy Spółce, w której Gmina posiada 100% udziałów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji w/w inwestycji w sytuacji, gdy nowo powstałą inwestycję odda Spółce w dzierżawę...
  2. Kiedy i w jaki sposób Gmina będzie mogła odliczyć powstały podczas realizacji inwestycji VAT naliczony...


Zdaniem Wnioskodawcy, oddając nowo powstałą inwestycję Spółce na podstawie umowy dzierżawy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji tej inwestycji. Jak wskazuje Wnioskodawca, przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowią, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, do której w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy zalicza się wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. W przypadku, gdy prawo własności nie zostanie przeniesione, czyli nie nastąpi wydanie towaru, umowę dzierżawy należy traktować jako usługę w myśl, art. 8 ust. 1, który świadczenie usług, o którym mowa, w art. 5 ust. 1 pkt 1. określa jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, oddanie w dzierżawę nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, co uprawnia do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji. Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenia można dokonać w momencie wystawienia pierwszej faktury. Rozliczając podatek od towarów i usług za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu umowy dzierżawy Wnioskodawca wykaże po stronie podatku należnego podatek wykazany na fakturze dotyczącej dzierżawy pomniejszony o cały podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją planowanej inwestycji. Art. 86 ust. 1 ustawy, daje możliwość odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towaru w przypadku wykorzystania go do działalności opodatkowanej. Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Obowiązek wystawienia faktury nakłada art. 106 ust. 1 ustawy. Tak więc w ocenie Wnioskodawcy, w momencie wystawienia pierwszej faktury za czynsz dzierżawny dokonana zostanie czynność opodatkowana, która uprawnia do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej inwestycji. Do czynszu dzierżawnego określonego w umowie doliczony zostanie należny podatek w wysokości 22%. Gmina składając rozliczenie z podatku od towarów i usług za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu umowy dzierżawy, wykaże podatek należny w kwocie wykazanej na fakturze dotyczącej czynszu dzierżawnego pomniejszony o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją planowanej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego – zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy – stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wskazuje, iż związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych – czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ponadto, w oparciu o przepis art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć inwestycję polegającą na wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami. Po zakończeniu planowanej inwestycji zostanie ona przyjęta na stan majątku trwałego Wnioskodawcy, po czym przekazana w odpłatne używanie na podstawie umowy dzierżawy Spółce, w której Wnioskodawca posiada 100% udziałów.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony (oddanie w użytkowanie na podstawie umowy dzierżawy stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług).

Przedstawiony w złożonym wniosku opis zdarzenia przyszłego w odniesieniu do powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż odliczenia kwoty podatku naliczonego dotyczącego opisanej inwestycji należy dokonać dopiero w miesiącu, w którym w związku z czynnością oddania w użytkowanie na podstawie umowy dzierżawy zostanie wystawiona faktura VAT za czynsz dzierżawny.

Skoro bowiem, jak wskazano w złożonym wniosku, Wnioskodawca planuje rozpocząć inwestycję z zamiarem przekazania jej w dzierżawę, to należy stwierdzić, iż podatek naliczony wynikający z poniesionych w związku z tą inwestycją wydatków ma bezpośredni związek z czynnością opodatkowaną. Wobec tego, podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji należy rozliczyć w trybie przepisów art. 86 ust. 10, 11, 13 ustawy. Stąd też, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj