Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-720/09-2/JS
z 21 stycznia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-720/09-2/JS
Data
2010.01.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
Austria
miejsce zamieszkania
obowiązek podatkowy
obywatelstwo
rezydent podatkowy
sprzedaż udziałów
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Istota interpretacji
opodatkowanie dochodu ze sprzedaży udziałów w Spółce mającej siedzibę w Polsce przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Austrii
Wniosek ORD-IN 536 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28.10.2009 r. (data wpływu 02.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów w Spółce mającej siedzibę w Polsce przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Austrii – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 02.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów w Spółce mającej siedzibę w Polsce przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Austrii. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca, będący obywatelem Republiki Austrii, mającym miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Austrii, jest wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w R. Spółka jest zarejestrowana pod numerem KRS w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy, posiada numer identyfikacyjny REGON oraz NIP. Sp. z o.o. jest firmą handlową - dystrybutorem akcesoriów meblowych oraz innych artykułów zaopatrzeniowych dla przemysłu meblarskiego. Dominujący przedmiot działalności Sp. z o.o. ujęty jest według obowiązującej obecnie klasyfikacji PKD w dziale 46 Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi - podklasa 46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana. Według bilansu sporządzonego na 30 czerwca 2009 r. grunty stanowiły 2,61 % aktywów ogółem spółki, budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej łącznie 21,73 % aktywów ogółem, a wszystkie grupy majątku zaliczane do aktywów trwałych stanowiły łącznie 26,37 % aktywów ogółem. Spółka nie posiada udziałów w innych spółkach. Struktura majątku Spółki (według bilansu na 30 czerwca 2009 r.) została przedstawiona poniżej:
Niniejszy wniosek dotyczy opodatkowania dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę będącego obywatelem Republiki Austrii, mającym miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Austrii, ze sprzedaży w Polsce udziałów wskazanej wyżej Sp. z o.o. z siedzibą w R. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Wnioskodawca, będący obywatelem Republiki Austrii, mającym miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Austrii, będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Polsce od dochodów osiągniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu sprzedaży udziałów wskazanej wyżej Spółki z siedzibą w R, jeżeli majątek tej spółki nie składa się głównie, ani bezpośrednio ani też pośrednio, z majątku nieruchomego położonego w Polsce ani też praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego... Zdaniem Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). W mysi art. 3 ust. 1a wyżej wymienionej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
Wnioskodawca nie spełnia kryteriów wskazanych w przywołanym wyżej przepisie - nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) ani też nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W tych okolicznościach zastosowanie będzie miał art. 3 ust. 2a wyżej wymienionej ustawy, zgodnie z którym osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 2b przywołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
Z kolei w mysi art. 4a wyżej wymienionej ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przypadku Wnioskodawcy jako osoby będącej obywatelem Republiki Austrii, mającym miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Austrii, jest to umowa między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Wiedniu w dniu 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921). Kwestie związane z opodatkowaniem zysków z przeniesienia własności majątku uregulowane są następująco w art. 13 przywołanej wyżej umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:
Analizując przytoczone wyżej regulacje rozważyć należy w pierwszej kolejności dyspozycje wynikające z art. 13 ust. 2 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, dotyczące dochodów uzyskanych z przeniesienia własności akcji lub innych praw w spółce, której majątek składa się głównie, bezpośrednio lub pośrednio, z majątku nieruchomego położonego w Umawiającym się Państwie lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego. Spółka, której udziały mają być przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę transakcji, nie jest podmiotem funkcjonującym w sektorze nieruchomości. Jest to firma handlowa będąca dystrybutorem akcesoriów meblowych oraz innych artykułów zaopatrzeniowych dla przemysłu meblarskiego. Według bilansu sporządzonego na 30 czerwca 2009 r. grunty stanowiły 2,61 % aktywów ogółem spółki, budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej łącznie 21,73 % aktywów ogółem, a wszystkie grupy majątku zaliczane do aktywów trwałych stanowiły łącznie 26,37 % aktywów ogółem. Spółka nie posiada udziałów w innych spółkach. Struktura majątku Spółki (według bilansu na 30 czerwca 2009 r.) została przedstawiona poniżej:
W tych okolicznościach, zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięty przez niego dochód z tytułu sprzedaży udziałów wskazanej wyżej spółki Sp. z o.o. z siedzibą w R, nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, gdyż majątek tej spółki nie składa się głównie, ani bezpośrednio ani tez pośrednio, z majątku nieruchomego położonego w Polsce ani tez praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego, w związku z czym nie będzie miał zastosowania art. 13 ust. 2 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, lecz art. 13 ust. 5 tej umowy, zgodnie z którym dochód ten opodatkowany będzie wyłącznie w Republice Austrii. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.