Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-1173/09-2/JF
z 25 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-1173/09-2/JF
Data
2010.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
jednostka budżetowa
zadania
zakład budżetowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Wnioskodawca wykonując zadania zlecone przez jednostkę samorządu terytorialnego (Miasto) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 391 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 10.12.2009 r., data wpływu do tut. Biura 14.12.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia do wykonywania przez zakład budżetowy zadań zleconych na rzecz gminy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia do wykonywania przez zakład budżetowy zadań zleconych na rzecz gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Miasta, działającą w formie zakładu budżetowego. Zakład jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Miasto jest podatnikiem VAT. Zgodnie z § 3 Statutu celem działalności Zakładu jest świadczenie usług w zakresie remontów i konserwacji dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz montaż i utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Do zakresu działania Zakładu w szczególności należy:

  1. wykonywanie robót remontowych i konserwacyjnych dróg i drogowych obiektów inżynierskich na drogach,
  2. wykonywanie oznakowania oraz zabezpieczenia dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
  3. wykonywanie montażu i konserwacji wygrodzeń z barier łańcuchowych oraz barier energochłonnych,
  4. utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
  5. naprawa urządzeń bezpieczeństwa ruchu tj. znaków pionowych, wygrodzeń z „ram prętowych” i barier energochłonnych,
  6. montaż elementów odblaskowych na jezdni,
  7. mycie urządzeń bezpieczeństwa ruchu w tym barier energochłonnych na obiektach inżynierskich, tuneli, ekranów dźwiękochłonnych,
  8. wykonywanie zmian i korekt w oznakowaniu pionowym i poziomym ulic,
  9. wykonywanie, czasowych zmian w organizacji ruchu w związku z wizytami państwowymi, imprezami okolicznościowymi remontami obiektów,
  10. wykonywanie oznakowań stałych i czasowych na terenie Miasta
  11. wykonywanie innych robót w zakresie statutowej działalności Zakładu
  12. budowa dróg.

Na rzecz jednostki macierzystej (Miasta) wykonywane są zadania w celu realizacji zadań własnych gminy określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. zadania określone w § 3 pkt 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11 i 12 Statutu Zakładu.

Po wykonaniu zadań powierzonych przez Miasto Zakład wystawia faktury VAT stosując stawkę zwolnioną na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane na rzecz jednostki macierzystej przez Zakład zadania zlecone korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)...

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminny (Dz. U. z 2001 r. Nr .142, poz. 1591 z późn. zm.) - w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Z kolei w myśl art. 9 ust. 3 ww. ustawy - formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. Formy prowadzenia gospodarki gminnej określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), która w art. 2 stanowi, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Z kolei stosownie do art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej wynika, że działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego.

Z powyższych regulacji wynika, że gmina (miasto) wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej m. in. w formie zakładu budżetowego. Miasto wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej poprzez Zakład. Wykonywane przez Zakład na rzecz jednostki macierzystej zadania korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Relacja pomiędzy gminą (miastem) a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego, nie jest zatem możliwe zawieranie umów cywilnoprawnych. Wprawdzie Zakład nie jest jednostką samorządu terytorialnego, jednakże wykonywane przez Zakład zadania na rzecz Miasta stanowią de facto wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej przez Miasto poprzez jego zakład budżetowy — Zakład i z uwagi na powyższe korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia. Ponadto brak ujęcia jednostki samorządu terytorialnego w § 13 ust 11 pkt 12, zgodnie z którym usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi podlegają zwolnieniu od podatku VAT, prowadzi do wniosku, że zamiarem racjonalnego ustawodawcy było zwolnienie od podatku VAT zadań wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11. Zwolnienie od podatku VAT zadań wykonywanych przez zakłady budżetowe dla ich jednostek macierzystych wynika zatem z całokształtu regulacji dotyczących zwolnień podmiotowych od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zaś z zapisu art. 8 ust. 3 ustawy wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

W poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały „usługi w zakresie rozprowadzania wody” symbol PKWiU 41.00.2, a w poz. 153 ww. załącznika „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne” symbol PKWiU 90.0.

Z powyższego przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wynika, iż:

  • zwolnienie dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),
  • zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU – 41.00.2), usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU – 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższych przepisów wynika możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług do świadczenia usług pomiędzy: gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi. Przepis ten uniemożliwia zastosowanie zwolnienia do usług świadczonych pomiędzy jednym z podmiotów wymienionych w powyższym przepisie a podmiotem nie wymienionym w tym przepisie, np. jednostką samorządu terytorialnego.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: „jednostka budżetowa”, „zakład budżetowy” oraz „gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej.” W związku z tym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Jednostkami budżetowymi – w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3.

Natomiast zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

  1. odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;
  2. pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Według przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym i wykonuje zadania zlecone przez gminę należące do jej zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) – są to zadania określone w § 3 pkt 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11 i 12 Statutu Zakładu na rzecz Miasta.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dla zadań wykonywane pomiędzy Wnioskodawcą (zakładem budżetowym) a Gminą (miastem) nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie jest jednostką samorządu terytorialnego. Zainteresowany świadcząc usługi na rzecz Gminy (miasta) nie może również korzystać ze zwolnienia wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia, ponieważ Miasto nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej.

Zatem, Wnioskodawca wykonując zadania zlecone przez jednostkę samorządu terytorialnego (Miasto) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj