Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1357/09/JP
z 11 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1357/09/JP
Data
2010.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zwrot podatku


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją zadania pn. „spotkania kulturalne na pograniczu”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009r. (data wpływu 23 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2009r. (data wpływu 18 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją zadania pn. „spotkania kulturalne na pograniczu” jest;

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia na potrzeby przedmiotowego projektu: aparatu fotograficznego, komputera typu laptop, sztalug malarskich, rollupów reklamowych, stojaków reklamowych;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia na potrzeby przedmiotowego projektu pozostałych towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją zadania pn. „spotkania kulturalne na pograniczu”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2009r. (data wpływu 18 grudnia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 grudnia 2009r. nr IBPP4/443-1357/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z przyszłą realizacją projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013 Działanie 4.3. Promocja kultury pn. „spotkania kulturalne na pograniczu” pojawia się problem z odliczeniem naliczonego podatku VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym płatnikiem VAT od dnia 1 lutego 2009r. Imprezy realizowane w ramach projektu będą imprezami nieodpłatnymi, niebiletowanymi, mającymi charakter otwarty. Działania w ramach projektu są niedochodowe.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 15 grudnia 2009r. doprecyzował, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Ponadto w piśmie tym wskazano, że na potrzeby przedmiotowego projektu zostaną nabyte aparat fotograficzny, komputer typu laptop, stojaki reklamowe, rollupy reklamowe, sztalugi malarskie. Zostaną nabyte także usługi artystyczne, akustyczne, gastronomiczne, transportowe, asenizacyjne, reklamowe.

Zakupy zostaną udokumentowane fakturami VAT. Na fakturach będzie figurował podmiot zarejestrowany jako czynny podatnik VAT – Centrum Kultury.

Po zakończeniu realizacji projektu w dalszej działalności zarówno opodatkowanej jak i nieopodatkowanej będą wykorzystywane zarówno aparat fotograficzny, komputer typu laptop, sztalugi malarskie, rollupy reklamowe, stojaki reklamowe.

Przewidywany okres realizacji projektu to od 1 października 2009r. do 28 lutego 2011r.

Celem projektu pn. „spotkania kulturalne na pograniczu” jest przeprowadzenie szeregu imprez o charakterze kulturalnym mającym na celu wzajemne zapoznanie się ludzi z pogranicza polsko-czeskiego, pogłębienia wiedzy na temat historii i kultury obu nacji.

W efekcie realizacji projektu nie powstaną żadne towary, które mogłyby być przedmiotem dalszej odsprzedaży. Zakupione materiały pozostaną na wyposażeniu Wnioskodawcy.

W roku 2009 Wnioskodawca stosuje proporcję określoną zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT w wysokości 89%. W roku 2010 zakłada, że będzie ona nadal oscylowała w tej wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując ww. zadanie, z dokumentów potwierdzających nabycie usług, środków trwałych oraz materiałów niezbędnych do realizacji zadania, Wnioskodawca może odliczyć naliczony podatek VAT i tym samym starać się o jego zwrot...

Część zakupionych w ramach projektu materiałów będzie wykorzystywana po zakończeniu projektu w dalszej działalności związanej zarówno z działalnością opodatkowaną jak i nieopodatkowaną.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 grudnia 2009r.), jako płatnik VAT prowadzący działalność zarówno gospodarczą jak i kulturalną powinien być traktowany jak każdy podmiot gospodarczy dokonujący sprzedaży i zakupu opodatkowanego z zachowaniem pełnego prawa odliczenia VAT-u naliczonego od należnego.

Projekt nie generuje dochodu, ale jest częścią działalności Wnioskodawcy, stanowi jej integralną część.

W piśmie z dnia 15 grudnia 2009r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż poprzez stwierdzenie, że powinien być traktowany jak każdy podmiot gospodarczy dokonujący sprzedaży i zakupu opodatkowanego z zachowaniem pełnego prawa do odliczenia VAT-u naliczonego od należnego, rozumie, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności działu IX, rozdział 1 , przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości proporcji ustalonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, pomimo, iż poniesione wydatki na cele przeprowadzanego projektu nie będą skutkować sprzedażą opodatkowaną ze względu na charakter projektu. Wyjątkiem będą nabyte środki trwałe, które po zakończeniu projektu będą wykorzystywane do dalszej działalności zarówno w działalności opodatkowanej jak i nieopodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia na potrzeby przedmiotowego projektu: aparatu fotograficznego, komputera typu laptop, sztalug malarskich, rollupów reklamowych, stojaków reklamowych;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia na potrzeby przedmiotowego projektu pozostałych towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, które zmierza do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać już w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 10 pkt 1 powołanej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, w myśl art. 86 ust. 11, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na podstawie art. 86 ust. 13 cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W myśl art. 86 ust. 15 ustawy o VAT, do uprawnienia, o którym mowa w powołanym ust. 13 stosuje się odpowiednio art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 października 2009r. do 28 lutego 2011r. zamierza zrealizować dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013 Działanie 4.3. Promocja kultury projekt pn. „spotkania kulturalne na pograniczu”.

Celem projektu pn. „spotkania kulturalne na pograniczu” jest przeprowadzenie szeregu imprez o charakterze kulturalnym mającym na celu wzajemne zapoznanie się ludzi z pogranicza polsko-czeskiego, pogłębienia wiedzy na temat historii i kultury obu nacji.

W efekcie realizacji projektu nie powstaną żadne towary, które mogłyby być przedmiotem dalszej odsprzedaży. Zakupione materiały pozostaną na wyposażeniu Wnioskodawcy.

Na potrzeby przedmiotowego projektu zostaną nabyte aparat fotograficzny, komputer typu laptop, stojaki reklamowe, rollupy reklamowe, sztalugi malarskie. Zostaną nabyte także usługi artystyczne, akustyczne, gastronomiczne, transportowe, asenizacyjne, reklamowe.

Zakupy zostaną udokumentowane fakturami VAT. Na fakturach będzie figurował podmiot zarejestrowany jako czynny podatnik VAT – Centrum Kultury.

Imprezy realizowane w ramach projektu będą imprezami nieodpłatnymi, niebiletowanymi, mającymi charakter otwarty. Działania w ramach projektu są niedochodowe.

Po zakończeniu realizacji projektu w dalszej działalności zarówno opodatkowanej jak i nieopodatkowanej będą wykorzystywane zarówno aparat fotograficzny, komputer typu laptop, sztalugi malarskie, rollupy reklamowe, stojaki reklamowe.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż część z planowanych do zakupu przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji projektu towarów, tj. aparat fotograficzny, komputer typu laptop, sztalugi malarskie, rollupy reklamowe, stojaki reklamowe zostanie przeznaczona w przyszłości do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych jak i nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, jest on zobowiązany do określenia wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku (nieopodatkowanych).

W takiej sytuacji zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Należy zaznaczyć, iż wskaźnik korekty podatku naliczonego związanego z czynnościami mieszanymi (tj. w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz w związku z którymi takie prawo nie przysługuje) wykonywanymi przez Wnioskodawcę, ustalany jest na podstawie rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego oraz czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Podatnik winien wziąć pod uwagę cały obrót z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia części podatku naliczonego zgodnie z wyliczoną proporcją w odniesieniu do aparatu fotograficznego, komputera typu laptop, sztalug malarskich, rollupów reklamowych, stojaków reklamowych. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu podatku naliczonego.

Końcowo tut. organ pragnie zaznaczyć, że odliczenie częściowe, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT znajduje zastosowanie wyłącznie do tej części działalności Wnioskodawcy, która stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (tzw. nieopodatkowaną), której nie należy utożsamiać z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu. Jeśli bowiem podatnik wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (mogą to być co do zasady zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) oraz wykonuje czynności niepodlegające podatkowi VAT, to dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia, należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „spotkania kulturalne na pograniczu” Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Jak wskazał Wnioskodawca imprezy realizowane w ramach projektu będą imprezami nieodpłatnymi, niebiletowanymi, mającymi charakter otwarty. Działania w ramach projektu są niedochodowe.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż skoro zadanie nie generuje dla Wnioskodawcy żadnych przychodów, których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego) to tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie są przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją, z wyłączeniem aparatu fotograficznego, komputera typu laptop, sztalug malarskich, rollupów reklamowych, stojaków reklamowych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc pozostałe towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyć wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w stosunku do nich nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, z wyłączeniem nabywanych: aparatu fotograficznego, komputera typu laptop, sztalug malarskich, rollupów reklamowych, stojaków reklamowych.

W świetle powyższego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości proporcji ustalonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, pomimo, iż poniesione wydatki na cele przeprowadzanego projektu nie będą skutkować sprzedażą opodatkowaną ze względu na charakter projektu, z wyjątkiem środków trwałych, które po zakończeniu projektu będą wykorzystywane do dalszej działalności zarówno w działalności opodatkowanej jak i nieopodatkowanej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją zadania pn. „spotkania kulturalne na pograniczu”, uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia na potrzeby przedmiotowego projektu: aparatu fotograficznego, komputera typu laptop, sztalug malarskich, rollupów reklamowych, stojaków reklamowych;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia na potrzeby przedmiotowego projektu pozostałych towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj