Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-806/09/TJ
z 4 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-806/09/TJ
Data
2010.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
grunty rolne
nieruchomości
sprzedaż


Istota interpretacji
Sprzedaż gruntów rolnych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego jest prawidłowe, o ile w wyniku sprzedaży nie utraciła ona charakteru rolnego.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 5 maja 2008 r. nabyła Pani nieruchomość rolną, stanowiącą działki gruntu nr 26/5 i nr 27, o łącznym obszarze 3.20.00 ha, składającą się z gruntów: R- rola, Ps – pastwiska, oraz w znikomej ilości N – nieużytki. Nabyta nieruchomość, na dzień nabycia była nieruchomością rolną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 64, poz. 592 ze zmianami) i była wykorzystywana na cele rolne. Jednocześnie przy jej nabywaniu Agencja Nieruchomości Rolnych, działająca na rzecz Skarbu Państwa, nie wykonała prawa pierwokupu, przysługującego jej na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Działka nr 26/5 położona była, zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2002 r. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy, na terenie rolniczym i częściowo w orientacyjnej strefie ochronnej projektowanego wysypiska śmieci, a działka nr 27 na terenie rolniczym. Natomiast na dzień nabycia ww. działki położone są na terenie nie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. W wyniku podziału geodezyjnego działki gruntu rolnego oznaczonej nr 26/5 oraz prawomocnej decyzji Starostwa Powiatowego, w ewidencji gruntów dokonano zmiany poprzez wpisanie działek nr 26/6, 26/8, 26/9, 26/10, 26/11, 26/12, 26/13, 26/14 oraz 26/15, każda z nich o powierzchni nie mniejszej niż 0.30.00 ha. Oprócz wskazanego podziału geodezyjnego nie dokonała Pani jakichkolwiek innych czynności, a w szczególności polegających na wyłączeniu z produkcji rolnej gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, skutkujących zmianą sposobu ich użytkowania oraz zmianą przeznaczenia. W wyniku zaistnienia uzasadnionych, wcześniej nieprzewidywalnych okoliczności, w dniu 18 czerwca 2008 r., 1 września 2008 r., 10 września 2008 r. oraz 26 maja 2009 r. dokonała Pani zbycia części działek, wchodzących w skład Pani gospodarstwa rolnego. Każdorazowo, do każdego aktu notarialnego, przedkładała Pani wydane przez właściwe organy zaświadczenia o stanie faktycznym i prawnym zbywanych nieruchomości, który do dnia zbycia części gospodarstwa rolnego nie uległ zmianie. W skład sprzedanych działek wchodziły wyłącznie grunty rolne oznaczone jako RIVb – grunty orne oraz PSIV i PSVI – pastwiska stałe, brak było gruntów sklasyfikowanych jako nieużytki. W aktach notarialnych brak było jednoznacznego określenia celu, w jakim przedmiotowe grunty zostały nabyte, przy jednoczesnym braku oświadczenia nabywców, iż przedmiotowe nieruchomości zakupione zostały w związku z prowadzoną działalnością niezwiązaną z rolnictwem lub o zamiarze ich późniejszego wyłączenia z produkcji rolnej. W treści aktów notarialnych znajdują się natomiast oświadczenia nabywców, iż nie spełniają warunków określonych w art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, aczkolwiek nie jest to, Pani zdaniem, warunek przesądzający o utracie charakteru rolnego, ponieważ każdorazowo, po nabyciu przedmiotowych nieruchomości, nabywcy mogli zostać lub zostali właścicielami lub dzierżawcami innych nieruchomości rolnych. Podaje Pani również, że nie posiada jakichkolwiek informacji związanych z wyłączeniem przedmiotowych nieruchomości rolnych z produkcji rolnej przez ich obecnych właścicieli, oraz że na dzień zbycia przedmiotowych nieruchomości nie istniały przesłanki formalne pozwalające na wyłączenie ich z produkcji rolnej. Ponadto, przy zbywaniu ww. nieruchomości, Agencja Nieruchomości Rolnych, nie wykonała przysługującego jej prawa pierwokupu. Dodatkowo podaje Pani, że w czasie zbywania części gospodarstwa, była Pani właścicielem innego gospodarstwa rolnego, którego łączna powierzchnia wynosiła 1.50.00 ha.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku ze zbyciem części gospodarstwa rolnego, przychody uzyskane z tego tytułu zwolnione będą z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu zbycia całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży gruntów, które w związku ze sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne”, w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Zgodnie z jej art. 2 ust. 1 za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub grunty zadrzewione lub zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej. W przedstawionym stanie faktycznym dyspozycja art. 21 ust. 1 pkt 28 została wykonana w wyniku spełnienia następujących przesłanek:


  1. przychody zostały uzyskane z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego;
  2. grunty, w związku z ich zbyciem, zachowały charakter rolny;
  3. akty notarialne, każdorazowo, zawierały informacje wynikające wprost z wypisów z rejestru gruntów wraz z wyrysami z map ewidencyjnych, iż przedmiotem przeniesienia praw własności są nieruchomości rolne;
  4. nabywcami były osoby fizyczne, które zakupu nieruchomości rolnych dokonywały do majątku osobistego, przy jednoczesnym braku oświadczenia o przyszłej, jakiejkolwiek zmianie sposobu użytkowania i przeznaczenia nabywanych nieruchomości rolnych.


W ocenie Wnioskodawcy zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalające na zwolnienie od podatku przychodów uzyskanych w przedmiotowej sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, o ile w wyniku sprzedaży działki nie utraciły charakteru rolnego.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Ustawą z dnia 6 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 209 poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotową nieruchomość nabyła Pani w 2008 r., w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne’’ należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.


Zatem powyższe zwolnienie uwarunkowane jest wystąpieniem następujących przesłanek:


  • grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2008 roku nabyła Pani nieruchomość rolną, oznaczoną jako działki o nr 26/5 i 27, o łącznej powierzchni 3.20.00 ha, w skład której wchodziły grunty orne, pastwiska oraz nieużytki. Następnie, po dokonaniu podziału geodezyjnego działki nr 26/5, dokonała Pani sprzedaży części działek z niej wydzielonych, w skład których wchodziły w grunty orne oraz pastwiska stałe. Podaje Pani również, że w aktach notarialnych nie został określony cel, w jakim nabywca zakupił przedmiotowe nieruchomości, wskazano w nich, iż nabywcy nie spełniają warunków określonych w art. 5 i art. 6 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a także, że nie posiada Pani jakichkolwiek informacji o wyłączeniu przedmiotowych nieruchomości z produkcji rolnej.

W związku z powyższym, przy uwzględnieniu przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie, stwierdzić należy, że dochód osiągnięty ze sprzedaży przedmiotowych działek, korzystał będzie ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile grunty te w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

Zauważyć bowiem należy, mając na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, iż w przedmiotowej sprawie tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy w związku ze sprzedażą grunt utracił, czy też nie charakter rolny. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła charakter rolny podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj